Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Vad för utgifter har man som e-handlare?
- Detta ämne har 21 svar, 12 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 8 månader sedan av Jimmy Ostrom.
-
FörfattareInlägg
-
7 mars, 2012 kl. 17:59 #97566ginhev123Deltagare
Hej!
Detta är utgifterna jag får det till:
– E-handelsplattformen (detta inkluderar ev. månadshyra av plattform, webbhotell, domän, SSL certifieringar och allt som rör den tekniska biten av sidan)
– Betalningslösningarnas avgifter (klarna t.ex. månadsavgift 299kr/mån)
– Lessmore osv. avgifter (1000kr/år t.ex. för silver hos lessmore)
– Frakten (t.ex. DHL 50kr/paket)
– Emballage
– Inköpskostnaderna av själva produkterna du säljer
– Lagervaror (alltså hyllor och sådant)
– Lager (el, hyra, försäkring)Vad mer finns det för avgifter? Vill räkna ut mina fasta avgifter jag kommer att ha per månad och avgifter per order. Som det verkar just nu kommer de fasta avgifterna att ligga på ca. 1400 kronor per månad.
Och avgifterna per order:
– 10kr/emballage per paket (är det här bra eller går det att få lägre?)
– 30-50kr/frakt
– 5% i betalningslösningsavgift, i detta fall PayPal. Vad ligger detta på hos Klarna med t.ex. faktura? Kan sägas är att ett snittordervärde antagligen kommer att ligga på 650-700 kronor (hyfsat dyra produkter)Har jag missat något?
7 mars, 2012 kl. 18:09 #138526SarendoDeltagareDet enda kostnaden jag kan tänka på är kanske, telefoni – en mobiltelefon med ett speciellt nummer du har till företaget.
7 mars, 2012 kl. 18:29 #138524AndreasDeltagareInternetanslutning samt en reserv internet livlina.
Sedan kommer det alltid uförutsedda avgifter som du måst ta o beakta. Samt paket som kommer bort/ blir förstörda. Ingen tar på sig ansvaret så du får stå för fiolerna osv..
7 mars, 2012 kl. 18:43 #138528CrillesDeltagareSen inte för att glömma kostaderna för företaget.
Bokföring om man inte kan det själv, dvs. löpande arbete, bokslut och ev. revisor inkl. lager revision.
Försäkringarna för bolaget inkl lager, bankkostnader.7 mars, 2012 kl. 18:46 #138530Jimmy OstromDeltagareFast du vet ju inte om han/hon delar säng med någon som kan detta lika bra som din sängkompis:eek::p;)
@Crilles 37109 wrote:
Sen inte för att glömma kostaderna för företaget.
Bokföring om man inte kan det själv, dvs. löpande arbete, bokslut och ev. revisor inkl. lager revision.
Försäkringarna för bolaget inkl lager, bankkostnader.7 mars, 2012 kl. 18:58 #138531Jimmy OstromDeltagareTrots mitt skämt så är Crilles punkt mycket viktig och det kostar pengar.
Men har du räknat rätt på din marginal? Dubbel kolla detta.
Sen låter 1400 kronor i månaden lite väl billigt, men stämmer det är det bara skoj.
Angående kartongpris så ge oss en storlek så kan vi kolla lite mer om det är okej pris för runt 10-15 kronor per kartong är det ganska stora kartonger.
Klarna och dom flesta ligger på ca 3 procent plus mellan 10-18 kronor per faktura.
Sen det som är otroligt viktigt är en budget där du verkligen tar i med kostnader så du får ont i magen, sen lägger du på lika mycket till:eek:
Detta kommer låta negativt, jag vill verkligen inte vara negativ för e-handel är det roligaste jag vet (om man räknar bort alla kostnader och dom flera hundra timmarna man arbetar i månaden:eek::cool::p).
Men oftast finns det en anledning till att andra företag tar mer betalt för sina produkter än vad man själv kommer eller räknar med att göra. Jag säger inte att du räknar fel, men vrid och vänd på allt flera hundra gånger.
För att ta ett exempel så har jag drivit företag sedan 2005 och är väldigt effektiv och kan numera räkna rätt okej:rolleyes:.
Men jag köpte mig ett företag (eller hemsida med mera) i förra veckan och innan dess hade jag räknat och räknat i ca 5 veckor på detta både när det gällde pengar/marginaler men oxå på hur lång tid det skulle ta.
Jag hade räknat fel visade det sig på ca 12% i marginaler totalt (inkl lagerhantering osv).
Men det mest som irriterade mig är att jag hade räknat med ca 2 dagars jobb att ”kicka” igång detta för det var ju redan startat.
Jag har än så länge lagt totalt 12 ”hela” dagar (mina hela dagar är 14 timmars pass).
Så det låter kanske som en klycha eller vad det heter, men räkna! Räkna! Räkna! och Räkna tills du spyr, sen räknar du lite till:eek:
Lycka till!
@ginhev123 37103 wrote:
Hej!
Detta är utgifterna jag får det till:
– E-handelsplattformen (detta inkluderar ev. månadshyra av plattform, webbhotell, domän, SSL certifieringar och allt som rör den tekniska biten av sidan)
– Betalningslösningarnas avgifter (klarna t.ex. månadsavgift 299kr/mån)
– Lessmore osv. avgifter (1000kr/år t.ex. för silver hos lessmore)
– Frakten (t.ex. DHL 50kr/paket)
– Emballage
– Inköpskostnaderna av själva produkterna du säljer
– Lagervaror (alltså hyllor och sådant)
– Lager (el, hyra, försäkring)Vad mer finns det för avgifter? Vill räkna ut mina fasta avgifter jag kommer att ha per månad och avgifter per order. Som det verkar just nu kommer de fasta avgifterna att ligga på ca. 1400 kronor per månad.
Och avgifterna per order:
– 10kr/emballage per paket (är det här bra eller går det att få lägre?)
– 30-50kr/frakt
– 5% i betalningslösningsavgift, i detta fall PayPal. Vad ligger detta på hos Klarna med t.ex. faktura? Kan sägas är att ett snittordervärde antagligen kommer att ligga på 650-700 kronor (hyfsat dyra produkter)Har jag missat något?
7 mars, 2012 kl. 19:34 #138533Katrin LundgrenDeltagareglöm inte lön, arbetsgivaravgifter och skatt
och ofta den största utgiften av allt, marknadsföring för syns du inte finns du inte7 mars, 2012 kl. 19:48 #138534CrillesDeltagareHehe nä det är klart.. Det tänkte jag inte på 😉
@Jimmy Öström 37111 wrote:
Fast du vet ju inte om han/hon delar säng med någon som kan detta lika bra som din sängkompis:eek::p;)
7 mars, 2012 kl. 21:25 #138546ParvelitoDeltagare@ginhev123 37103 wrote:
Hej!
Detta är utgifterna jag får det till:
– E-handelsplattformen (detta inkluderar ev. månadshyra av plattform, webbhotell, domän, SSL certifieringar och allt som rör den tekniska biten av sidan)
– Betalningslösningarnas avgifter (klarna t.ex. månadsavgift 299kr/mån)
– Lessmore osv. avgifter (1000kr/år t.ex. för silver hos lessmore)
– Frakten (t.ex. DHL 50kr/paket)
– Emballage
– Inköpskostnaderna av själva produkterna du säljer
– Lagervaror (alltså hyllor och sådant)
– Lager (el, hyra, försäkring)Vad mer finns det för avgifter? Vill räkna ut mina fasta avgifter jag kommer att ha per månad och avgifter per order. Som det verkar just nu kommer de fasta avgifterna att ligga på ca. 1400 kronor per månad.
Och avgifterna per order:
– 10kr/emballage per paket (är det här bra eller går det att få lägre?)
– 30-50kr/frakt
– 5% i betalningslösningsavgift, i detta fall PayPal. Vad ligger detta på hos Klarna med t.ex. faktura? Kan sägas är att ett snittordervärde antagligen kommer att ligga på 650-700 kronor (hyfsat dyra produkter)Har jag missat något?
Telefon, skrivare, dator, programvaror, internet, kontorsmöbler, papper, toner, tejp, etiketter, pärmar, hålslag, häftapparat, kamera att fotografera med + övrig fotoutrustning, sophantering, lokal samt larm, el & värme i den är väl lite som du har missat.
10kr/emballage är väldigt mycket, vad är det du skall sälja?
5% för att få betalt är en normal summa att kalkylera med.8 mars, 2012 kl. 07:41 #138556MonsterMDeltagareSom Kodmyran säger, glöm inte marknadsföring.
När vi startade företaget så underskattade vi grovt vad det kostar att synas.
Kostnad per order beror mycket på vad ni ska sälja och hur bra ni konverterar. Det kan kosta från några kronor till flera hundra. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.