Startsida › Forum › E-handelsforumet › Betalsystem › Skicka faktura till annan adress?
- Detta ämne har 9 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 7 månader sedan av bgb.
-
FörfattareInlägg
-
5 mars, 2012 kl. 20:04 #97556Anton ADeltagare
Jag har precis fått en order av en kund som kommer att betala på faktura genom Klarna. Dock så bad han oss att skicka varorna och fakturan till en annan adress, dvs. inte folkboföringsadressen, då de flyttade i januari.
Är det bara att skicka ut varorna till den nya adressen eller?5 mars, 2012 kl. 20:08 #138410DavidWiggDeltagareJag skulle inte göra det. Jag gör inga undantag när det kommer till sådana fall.
5 mars, 2012 kl. 20:09 #138411fotofyndetDeltagareI januari? Sist jag flyttade tog det inte lång tid innan adressuppgifterna var uppdaterade. Nja, jag skulle fundera en gång till på det. Ser man på Klarnas avtal (som jag inte har) så är det väl inget tvivel om att det ska gå till folkbokföringsadressen?
5 mars, 2012 kl. 20:18 #138412Per NilssonDeltagareJag skulle inte göra det. Jag nekar de som vill göra detta (1 st. förra året). Det fick bli förskottsbetalning.
5 mars, 2012 kl. 20:21 #138414Anton ADeltagareTack för era snabba svar!
Jag har skickat ett mail till kunden nu om detta.6 mars, 2012 kl. 07:05 #138429MonsterMDeltagareAtt skicka varan till annan adress än den kunden är folkbokförd på är enligt Klarna inte förenligt med de allmänna villkoren i deras avtal. Så det bör man ju undvika.
Har Klarna förvärvat följande typer av fordringar äger man rätten att återföra de på Partnern;
j) Fordringar där Partnern ej levererat till kundens folkbokförda adress eller alternativ adress som återfinns i Klarna s kundregister och ej införts av Partnern själv.
6 mars, 2012 kl. 07:41 #138431Katrin LundgrenDeltagareVi skickar till folkbokföringsadressen enbart, annars riskerar du att själv stå för kostnaden
6 mars, 2012 kl. 07:50 #138432JeffDeltagareHar du kollat på någon annan upplysningssida än Klarna om det kanske rent av är folkbokförningsadressen kunden önskar ha det skickat till?
Jag har upplevt att Klarna ibland tar väldigt lång tid på sig innan adresserna ändras.
6 mars, 2012 kl. 08:12 #138433TigernDeltagareHåller med Jeff. Jag har vid enstaka liknande tillfällen kontaktat Klarnas butikssupport och bett dem göra en uppdaterad adresskoll på kunden och då har det ibland varit så att kunden har en ny fb-adress men att den inte uppdaterats i deras system. Så kollamed Klarna först, kontakta sedan kunden om det inte går igenom.
Sen får man gå lite på magkänsla också. Jag har skickat till annan adress många gånger utan problem, ibland måste man faktiskt lite på personen i andra änden också, inte alla är lurendrejare.
Förutom magkänslan lägger jag till allt annat jag vet om kunden i bedömningen. Om hens t.ex. mailadress innehåller ett föetagsnamn så kan man ju väldigt kvick gå in och se om personen står med på kontaktpersoner-sidan där. Är företaget lokaliserat på samma ort som personen så… kön, namn, ålder osv. osv.
27 mars, 2012 kl. 19:32 #140661bgbDeltagareLäste den här tråden efter att jag skickat en beställning Betald via Klarna faktura till Kundens Arbetsadress idag. Kollade med Klarna som säger att om jag skickat till annan adress än Folkbokföringsadressen OCH det är ett bedrägeri så står jag hela risken själv, Skickar jag till Folkbokföringsadressen och det är ett bedrägeri så står Klarna för risken:( .
Dags att börja tänka på, tror inte att det är ett bedrägeri men man vet ju aldrig. Har gjort så tidigare och det har gått bra så jag hoppas på det nu också men inte så kul om man blir blåst på ganska precis 10.000:- -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.