Startsida › Forum › E-handelsforumet › Betalsystem › Klarna + Outlösta postförskott = F$!k
- Detta ämne har 3 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 11 månader sedan av
Per Nilsson.
-
FörfattareInlägg
-
1 mars, 2012 kl. 11:59 #97525
Php
DeltagareHej!
Vid outlösta postförskott har vi använt Klarnas ”Outlösta Postförskott”-tjänst där man själv kan gå in och skapa en faktura med staffavgiften.
Problemet är att denna typ av faktura bara skickas ut en gång, och den går alltså inte vidare till inkasso. Dvs, om kunden inte betalar den så händer inget. Detta pga av Klarnas policy.Jag söker efter något företag som man kan själv fakturorna till, enkelt och smidigt. Helst att man har en login där man skapar dem, och det ska vara relativt billigt. Kan ni rekommendera någon?
Hur gör ni?
1 mars, 2012 kl. 12:04 #137998fotofyndet
DeltagareHar du inget faktureringsprogram själv då? Jag tror att om du lämnar Klarna så har du små chanser att få igen den där avgiften. Jag vet bara EN handlare som framgångsrikt får in den där avgiften och det är Lastbryggan-Mats.
Fördelen med Klarna (tror jag) är att folk i allmänhet har börjat lära sig att det kostar pengar att inte betala en Klarna-faktura i tid. Dagen efter utsatt dag så smäller det till 50 kr till, sen rullar det på. Den rädslan gör säkert att vissa betalar. Om du går till någon annan tror jag att du tappar hela den effekten och kan lika gärna fakturera själv.
1 mars, 2012 kl. 12:05 #137999Parvelito
DeltagareI princip så är det omöjligt att vinna ett sådant mål om gäldenären bestrider fordran, så därför är det mest dumt att dra på sig kostnader för det. Man kan också på goda grunder anta att gäldenären saknar pengar att betala med. De som betalar vid en sådan faktura gör det, för att de har heder och moral. De som inte gör det är mycket svåra att skrämma till att betala.
Vill du ändå försöka kan du ju pröva med att sköta det själv. Det är inget som hindrar dig från att fakturera, påminna, skicka inkassokrav och skicka till kronofogden själv.
1 mars, 2012 kl. 12:14 #138001Per Nilsson
DeltagareVi har nu slutat med postförskott för nya kunder. Idag får bara kända kunder handla på PF.
Sedan vi slutade med PF så sover jag bättre och mitt blodtryck håller sig på en stadig nivå.
Vi har fakturerat outlösta PF via Svea.
0 personer av cirka 30 har betalt detta.
Lägg inte ner tid på efterkrav när det gäller PF, det lönar sig inte. Låt bara befintliga kända kunder handla på PF.
//Per
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.