Startsida Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Vilken lag gäller?

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    MrBomgren
    Deltagare

Hej

Jag heter Emil och har ett företag som säljer hälsokost och medicinsk livsmedel på hälsokost o apoteken i Sverige.

Så här ligger det till jag skall börja sälja våra produkter vi a internet i utlandet. Det går bra enligt lag i England, Danmark, Finland, Norge. Men i Tyskland har de ett annat regel värk…( Enligt EU lagen så får vi sälja denna produkt. )

Men det jag undrar är när jag som svenskt företag säljer en produkt till Tyskland (tyska e-handlare) lr något annat land. är det då den svenska och EU lagarna som gäller eller de tyska lagarna?.

Mvh Emil

Parvelito
    Deltagare

Tysk lag gäller i Tyskland. Om de har ett undantag från EU:s regelverk, eller om de obstruerar är svårt att säga utan att en mycket kunnig jurist lägger en hel del tid på det.

Om den tyska lagen strider mot EU:s lagar så gäller ändå den tyska lagen intill dess att EU-domstolen har sagt något annat. De flesta fall som går dit har 3-5 års handläggningstid.

Richie72
    Deltagare

@MrBomgren 36205 wrote:

Men i Tyskland har de ett annat regel värk
    Mvh Emil

De kanske har ett annat regelverk. Viktigt att stava rätt speciellt om ordet innebär något helt annat och du ska försöka kommunicera med utlandet. Översätt regel värk med google translate och ingen kommer förstå alls vad du skriver.

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.