Startsida › Forum › E-handelsforumet › Marknadsföring › Hitta.se
- Detta ämne har 15 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 9 månader sedan av laser.
-
FörfattareInlägg
-
28 februari, 2012 kl. 09:38 #97495Per NilssonDeltagare
Blev precis uppringd av Hitta.se
Katalogföretag är ju fan helt dumma i huvudet!
Vet ni vad de ville ha för ETT sökord per år? 12000 spänn 😮
Ja visst kunde jag ta det lite billigare alternativet för ringa 5000 spänn per år.
Självklart kunde de inte presentera någon statistik över antal sökningar på ”mina” ord. Jo, på ett ord, ”knivar”, hela 1000 personer sökte på detta ord årligen över hela riket…
Så om jag hade haft 10 sökord så skulle det kosta mig från 50 000 – 120 000 per år hos hitta.se
Nej, de kunde inte garantera någon trafik. De kunde självklart inte garantera någon ROI heller…
Enligt den välpålästa säljaren så kunde man inte jämföra sökningar i sökmotorer mot sökningar i katalogtjänster – helt rätt. Men när jag påpekade att Google Maps var en ”katalogtjänst” som blir populärare och populärare så hade jag minsann fel. Ah, jag ÄLSKAR självutnämnda ”sökordsexperter” och internetproffs.
Fråga:
Är det någon som kör detta på hitta.se?
Räkneexempel:
Knivar – 1000 sökningar per år = cirka 3 sökningar per dag (över hela landet, inte bara Stockholm med andra ord)
Knivar – 12000 SEK per år = 33 SEK per dag
Prisvärt?
28 februari, 2012 kl. 09:49 #137706Knivbutik.seDeltagareKalla mig gärna cynisk, men alla j**la tomtar som ringer från diverse callcenters ber jag numera bara att fara & flyga!
Det känns som att det till 99% bara är bluff och rackartyg som får det att gå runt för de bolag som gör sina affärer via telemarketing.28 februari, 2012 kl. 09:51 #137707pyhobbyDeltagareEniro tyckte vi skulle pröjsa 8000kr i månaden för ett ord! Det var ca 50 sökningar i månaden enligt deras egna statistik som dem naturligtvis inte ens tittat själva på innan man ringde mig och försökte lura skjortan av mig;)
12000 per år är ju rena vrakpriset i jämförelse, haha!
28 februari, 2012 kl. 09:56 #137708Per NilssonDeltagare@Knivbutik.se 36193 wrote:
Kalla mig gärna cynisk, men alla j**la tomtar som ringer från diverse callcenters ber jag numera bara att fara & flyga!
Det känns som att det till 99% bara är bluff och rackartyg som får det att gå runt för de bolag som gör sina affärer via telemarketing.Ja, jag blev riktigt förolämpad när han presenterade sitt pris.
”En del ser det som en kostnad, andra ser det som en investering” hade dåren mage att säga också.
Och när jag frågade om ROI (return on investment) så hade han ju självklart inget bra svar…
Nej fy fan för dagens säljare!
Kunde inte ens presentera ord-statistik. Man var tvungen att vara kund för att få tillgång till den statistiken… Han som säljare kunde alltså inte få fram den statistiken. Proffsigt!?!
Och undertonen under samtalet var att det var jag som var dum eftersom jag inte nappade på deras ”strålande” idé.
28 februari, 2012 kl. 10:10 #137709ParvelitoDeltagare@Per Nilsson 36195 wrote:
”En del ser det som en kostnad, andra ser det som en investering” hade dåren mage att säga också.
Och undertonen under samtalet var att det var jag som var dum eftersom jag inte nappade på deras ”strålande” idé.
Är det någon som är förvånad? Vi lever i en ekonomi där vi fått för oss att vi kan ha samma välstånd utan att producera några varor i landet, utan istället importera. Försärjningen skall vi få genom om sälja tjänster till varandra.
”Seså, köp lite sökord nu, så kan säljaren ha en RUT-städerska hemma ett par timmar i månaden, som i sin tur får råd att köpa en kniv av dig”.
28 februari, 2012 kl. 10:11 #137711TianDeltagareJag älskar då de inte ens ”hämtar andan” under den första sekunden av sin presentation och såklart klämmer ur sig att ”Vi samarbetar med Google”.
28 februari, 2012 kl. 10:13 #137712Jimmy OstromDeltagare28 februari, 2012 kl. 10:13 #137713TianDeltagareParvelito! Haha!
Jo, det är MÅNGA som säljer tjänster.Finns det inte någon statistik på hur många tjänste / respektive tillverkningsföretag som startas någonstans?…
28 februari, 2012 kl. 10:15 #137714TianDeltagareEller hur!
Med mitt företagsnamn, och att jag dessutom är tjej (?!) låter många ”Vi-samarbetar-med-google”försäljare mycket bebisspråkiga/nedlåtande/liiiilla-gumman då de ringer och tror man inte har koll på SEO öht.
Kan bli ett gott/rått skratt från min sida om jag är på humör då telefonen ringer.. ;o)28 februari, 2012 kl. 10:26 #137716Per NilssonDeltagare@Tian 36201 wrote:
Eller hur!
Med mitt företagsnamn, och att jag dessutom är tjej (?!) låter många ”Vi-samarbetar-med-google”försäljare mycket bebisspråkiga/nedlåtande/liiiilla-gumman då de ringer och tror man inte har koll på SEO öht.
Kan bli ett gott/rått skratt från min sida om jag är på humör då telefonen ringer.. ;o)Den här säljaren påstod inte att de samarbetade med Google. Han såg inte ens Google som en konkurrent. Enligt honom så var de, tillsammans med Eniro och Lokalsidorna, helt unika. Han var helt oförstående när jag förklarade att Google Maps konkurrerade mer och mer med deras fantastiska och unika tjänst.
Telefonkatalogtjänster is the shit!
Jag förstår precis vad du menar när de kör sitt besserwisser-bebisspråk angående SEO, enormt störande. Lyhördhet och förståelse för kundens verksamhet finns inte i säljarnas värld i dag. Deras världsbild är den som gäller, punkt slut.
Jag är ju så jävla dum att jag börjar prata med säljarna, från och med nu ska jag bara lägga på luren i örat på dem, på så sätt slipper jag högt blodtryck.
Eller ännu bättre.
”Jasså du vill sälja något? Men du, jag vill att du först visar lite god vilja och köper lite knivar av mig, sedan kan vi eventuellt prata affärer.”
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.