Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › Frakt, svårigheter, lösningar – Linnéuniversitetet
- Detta ämne har 8 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 9 månader sedan av Uppsats.
-
FörfattareInlägg
-
28 februari, 2012 kl. 08:46 #97493UppsatsDeltagare
Hej,
Vi är tre studenter som läser civilekonomprogrammet på Linnéuniversitetet i Kalmar. Vi läser förnärvarande en kurs i logistik där ett av delmomenten är att skriva ett arbete av valfritt ämne inom logistikområdet.Vår grupp har valt att reflektera typiska svårigheter och utmaningar för e-handlare, såväl nystartade som etablerade, i logistikdelarna av organisationen.
Vad vi söker är typiska frågor och problem som e-handelsföretag kan uppleva och ha svårigheter med att hantera. Finns det vissa moment som innebär större risk för e-handelsföretag? Man skulle kunna sammanfatta det vi söker som fallgropar. Vilka är de vanligaste fallgroparna inom logistik för ett e-handelsföretag enligt er?Vi har även för avsikt att utvärdera fri frakt kontra fraktavgift. Vi har läst igenom en tråd som handlade om en e-handlare som gick back på frakten och fann tråden mycket givande (http://www.ehandel.se/forum/logistik/3283-back-pa-frakten.html). Är det någon som har ytterligare tankar om detta är vi mer än tacksamma för utläggningar. Kalkyler över upplevda positiva/negativa effekter där man använt sig av båda delarna tas emot med öppen famn. Vid vilka nivåer förändras era enskilda fraktavgifter till era distributörer när fraktavgiften mot kund tas bort och era kollis ökar i kvantitet? Ändras de överhuvudtaget?
Tack på förhand.
/Viktor, Robin & Rickard28 februari, 2012 kl. 08:52 #137700Per NilssonDeltagareEn aspekt som jag skulle tycka var intressant är att kolla på de traditionella postorderföretagen (Ellos bl.a.) och se hur de har utvecklat sin logistik.
Alltså hur deras logistikresa har varit när de har gått från rena katalogbolag till e-handelsbolag.
28 februari, 2012 kl. 09:01 #137702fotofyndetDeltagareIntressant ämne
Pers idé var bra, jag tycker att man kan titta historiskt på dessa bolag från tiden när frakterna var svindyra och man kunde få betala 50 kr i expeditionsavgift. När såg någon en expeditionsavgift senast?
Några fallgropar:
Att lära sig de olika debiteringssystemen, med vikt, fraktdragande vikt, skrymmande, och hitta produkter hos fraktbolagen som passar sortimentet.
Att hitta ett fraktbolag som är konkurrenskraftigt i hela sitt sortiment
Det vattentäta skottet mellan Posten Meddelande och Posten Logistik som inte ger några fördelar alls att skicka allt med Posten (olika fakturor, olika som hämtar, etc)Det var vad jag kom på såhär på rak arm. Lycka till.
28 februari, 2012 kl. 09:05 #137703UppsatsDeltagareHej Per!
Mycket riktigt hade det varit ett intressant case.
I uppsatsen kommer vi dock främst att ha fokus på ett relativt stort Kalmarbaserat e-handelsföretag. Men vad som är deras svaghet kanske är någon av era styrkor därför vänder vi oss till er här på forumet för att skapa en bredare och mer precis bild.28 februari, 2012 kl. 09:31 #137705ParvelitoDeltagareDet största problemet alla ehandlare har med logistiken tror jag är att växa. Man kan dela in det i tre steg (egentligen fyra) som är rätt så lätta att definiera, även om antalet ordrar varierar med verksamhet för när det fungerar, och när det slutar fungera.
I företagens begynnelse, när man kanske har 5 eller 10 beställningar en riktigt bra dag kan man ärligt talat lösa logistiken på nästan vilket sätt som helst, man hinner med ändå. Och att ha en samlad plocklista för det här, att organisera lagret efter försäljningsfrekvens etc känns mest bara onödigt.
Denna ”hullerombuller-metod” håller dock inte när man får 30-40-50 beställningar om dagen, utan då måste man få lite struktur på hur man jobbar. Det krävs erfarenhet eller att man kan ta in kunskapen om hur man gör, t.ex. via detta forum och studiebesök. Men fortfarande är det rätt så enkla åtgärder, som de flesta E-handlare kan hantera.
Sedan kommer en del till nästa steg, där det inte längre räcker bara med ordning, reda och struktur. När 100-tals beställningar skall iväg varje dag, och när det kommer nya varor som vill in på hyllorna varje dag också. Här behöver man ta hjälp av programvaror som affärssystem med en bra logistikmodul. På ett eller annat sätt behöver man en bred erfarenhet av hur arbete och planering skall organiseras.
Det finns egentligen ett steg till, men det berör i princip bara företag med miljardomsättning, och har man kommit så långt har man som regel vett nog att ta in logistikproffs om man inte kan själv.
Enligt min åsikt är de här stegen i utvecklingen de svåraste att ta. Det finns heller inga facit för hur man skall göra, utan varje verksamhet är unik. Många hamnar riktigt ordentligt fel, får lägga massor av tid och pengar på att göra om och göra rätt. Andra upptäcker att vad de kommit fram till inte alls räcker till sex månader senare, och får då börja om igen med att fundera över hur man skall lösa logistiken.
28 februari, 2012 kl. 10:11 #137710GregerADeltagareI stort sett har Parvelito gett en bra bild av hur det ser ut för de flesta längs resan. Vad jag skulle vilja tillägga är:
Man underskattar kostnaden för logistik. Det går åt fler, större och bättre hyllor och förvaringsboxar än man först tror. Ofta går det även åt betydligt mer lokalyta. En tom lokal på 100m2 ser oändligt stor ut, men när man fyllt den med hyllor och varor så krymper den väldigt snabbt.
En svårighet som både små och mellanstora handlare brottas med är att få till (kostnadsmässigt) vettiga fraktlösningar, både för det man säljer och det man köper in. Det har visserligen blivit lättare genom att man kan få bra priser hos DHL genom att bli medlem i Pluskontot, Lessmore, Visma Advantage, m.fl, och på DB Schenker genom medlemsskap i Företagarna.
Fragmenteringen av Postens tjänster gör det inte heller enklare, särskilt om man drabbas av tilläggsavgifter bara för att man delat upp sin volym på två olika tjänster, t.ex brev och Varubrev, istället för att skicka allt med samma. Att skicka med samma går dock inte alltid pga olika vikt- och måttregler.
Även om frakt inte är det primära för er undersökning så vore det kanske intressant med en graf som visade kostnaden för att skicka ett brev och ett inrikes postpaket i förhållande till konsumentprisindex från 1975 och framåt.
Särskilt i elektronikbranschen har man ju under lång tid haft en negativ prisutveckling, dvs varorna blir billigare och billigare … medan frakten blir … ?
Jag vet inte om ni tänkt beröra drop-shipping i er uppsats, men det kan eventuellt vara värt att ha med. Det finns ganska många små nystartade ehandelsföretag som baserar sin verksamhet på drop-shipping från Kina, och då sysslar man i praktiken med smuggling eftersom varorna inte säkert blir korrekt tullbehandlade. Det påverkar om inte annat konkurrensvillkoren.
Slutligen – man blir aldrig färdig. Att förbättra sin logistik är en ständig process.
28 februari, 2012 kl. 10:22 #137715ParvelitoDeltagare@GregerA 36197 wrote:
Även om frakt inte är det primära för er undersökning så vore det kanske intressant med en graf som visade kostnaden för att skicka ett brev och ett inrikes postpaket i förhållande till konsumentprisindex från 1975 och framåt.
2010-08-26 skrev jag här i en annan tråd (det stora postupproret):
Året är 1972. Den 1:a Juli detta år höjde Posten brevportot till 75 öre. 75 öre motsvarar i dagens penningvärde 4 kronor och 77 öre. Brevportot numera är 6kr.Att skicka paket då kostade följande:
För 1kg = 4,60kr (6,13 brevporton) motsvarande 29,21kr i dagens myntvärde. Idag får man betala 48kr (60 om det är skrymmande), det är 8 (10) brevporton.För 3kg = 6kr (8 brevporton) motsvarande 38,10kr i dagens myntvärde. Idag får man betala 150kr för ett sådant paket, vilket motsvarar 25 brevporton.
För 5kg = 7,40kr (9,83 brevporton) motsvarande 46,99kr i dagens myntvärde. Idag får man betala 175kr för ett sådant paket, vilket motsvarar 29,17 brevporton.
För 10kg = 12kr (16 brevporton) motsvarande 76,20kr i dagens myntvärde. Idag får man betala 225kr för ett sådant paket, vilket motsvarar 37,5 brevporton.
De här priserna är från den tid då Posten hade kontor i varenda buske, och kostnaderna torde ha varit avsevärda. I takt med att Posten monterats ned sin egen service och outsourcat den så har brevportot ökat mer än konsumentprisindex, och paketportot ökat oerhört mycket mer.
28 februari, 2012 kl. 13:01 #137734GregerADeltagareTack Parvelito
29 februari, 2012 kl. 13:01 #137858UppsatsDeltagareHej igen.
Vi ber om ursäkt för uteblivna svar under det senaste dygnet. Vi har alla aktiviteter vid sidan om studierna som gör att vi inte kunnat återkoppla särskilt mycket till era svar än.
Vi är verkligen jättetacksamma för era inlägg och kommer att använda flertalet av era exempel. Särskilt exemplet om postens fraktkostnader. Kommer att komma följdfrågor där:)Tyvärr så är det inte för oss att bara ta er information och använda den i arbetet direkt. Vi måste se till att vi kan koppla era uttalanden till relevant teori och det är en tråkig men nödvändig process.
Under fredagen hoppas vi på att kunna ge svar och ytterligare frågor.
Är det någon som vill dela med sig av statistik på kampanjer och dylikt där frakten tas bort så välkomnas den mycket varmt.
Återigen Tack!
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.