Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Bedrägerier
- Detta ämne har 17 svar, 11 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 7 månader sedan av iesus.
-
FörfattareInlägg
-
21 februari, 2012 kl. 12:57 #97432Joel BDeltagare
Jag noterade ett inlägg som Dan skrev för ett tag sedan. Jag tänkte att jag skulle dela med mig av en uppföljare som komplettering till detta i hopp om att underlätta för andra ehandlare inom samma bransch.
Tanken är väll egentligen i ren funktionsväg och hur man i vissa fall kan försöka eliminera beställningar som man misstänker är bedrägerier. Man vill ju inte behöva makulera en beställning som är riktig, men som man misstänker är ett bedrägeri, right?
Vår butik säljer tv-spel och tillbehör, precis som Dan börjat med. Vi upplever dock dessa problem på veckobasis. I det system vi jobbar med (Prestashop), finns det en hel del smarta funktioner, b.la. vad kund har sökt på innan den kommit till vår sida om den använt en sökmotor.
Man kan i de flesta fall hitta ett mönster på alla dessa bedrägerier, jag tänkte skippa att skriva i klartext denna gång, utan bara med en endaste bild visa upp hur ”fiffiga” bedragarna kan vara.
Se den bifogade filen.
(Notera! Bilden är en skärmdump på vart just denna beställning kom ifrån innan den handlade hos oss, detta loggas i vårt system specifikt per beställning och kund om den använt t.ex. en sökmotor.)Detta behöver dock inte betyda att kunden i regel är en bedragare, men när man börjar spåra telefonnummer som inte överensstämmer med adressuppgifter och personer på adressen, förstår man ganska snabbt hur det egentligen ligger till.
Vi får försöka komma på fler smarta funktioner som kan underlätta för oss att utesluta om en beställning är korrekt eller felaktig utan att behöva ringa som ett fån till kunden.
//Joel
21 februari, 2012 kl. 15:00 #137016Johan WDeltagareIntressant.
Vilka metoder tror du skulle eliminera eller minska era bedrägerier?
Något som går att automatisera?
Hur gör ni idag när ni manuellt kontrollerar en order om det är bedrägeri? Dvs. vilka steg tar ni och vilken information kontrollerar ni?
21 februari, 2012 kl. 17:05 #137033Joel BDeltagareDet är en svår fråga att besvara, om nu de kriterier vi använder idag inte skulle uppfyllas.
Anta att denna beställning inkom utan spårning från en sökmotor och vad kunden sökte på innan den kom till oss. Då hade bekymret varit något större, eftersom vi behöver sätta igång en process med att lokalisera kunden, befinner den sig på angiven adress? stämmer telefonnumret? etc. etc.
Det riktigt stora problemet dyker upp när kunden inte uppger något telefonnummer alls, eller har ett kontantkortsnummer.
Det är nog svårt att eliminera problemet helt, men det borde givetvis gå att underlätta det. En smart idé eller ett förslag kan t.ex. vara en koppling till ett API som hämtar hem information om kunden via telefonnumret som uppgetts, men då kvarstår problemet fortfarande om kunden använder ett kontaktkort.
En annan metod kan vara att försöka spåra kundens aktivitet, hur många gånger har den besökt sidan innan ett köp, vilka IP.nummer har använts, kan man se något mönster? Just denna del har vi f.ö. inbyggd i just Prestashop som vi dagligen kontrollerar för suspekta beställningar.
E-postadressen kan i vissa fall också vara märklig eller helt felaktig samt inaktiv.
Att hitta något som fungerar mer automatiserat ligger nog lite längre fram i framtiden, men jag tror definitivt på att vi kan bruka verktyg i dagsläget som kan underlätta vår process i detta.
Just elektronik är en mycket obehaglig bransch att jobba i när det kommer till bedrägerier. Det finns så himla många olika nivåer att bedra dessa butiker på, vilket gör det svårt att eliminera dem helt.
Men att spåra sökningar via sökmotorer som ser ut enligt den bifogade bilden jag postade i första inlägget, är en av de största signalerna som indikerar på ett bedrägeri. Att kunder söker på fraser likt den på bilden, är vardag för oss på Faceplate.se.
Bedragarna vet helt enkelt vilka hål de kan utnyttja och försöker därefter utnyttja sökmotorerna för att sålla fram rätt resultat.
Tråkigt, men såhär kan vardagen se ut för oss
21 februari, 2012 kl. 18:27 #137045DanDeltagareHmm googlar de svea??? ni skickar väl till folkbokföringsadress där ändå?
Alla våra bedrägerier är med kort och då flaggar vi på utfärdandeland och sen gör vi manuell kontroll.
21 februari, 2012 kl. 19:03 #137051Joel BDeltagare@Dan 35475 wrote:
Hmm googlar de svea??? ni skickar väl till folkbokföringsadress där ändå?
Alla våra bedrägerier är med kort och då flaggar vi på utfärdandeland och sen gör vi manuell kontroll.
Yes, tro det eller ej, men dem söker faktiskt på det i olika kombinationer. Efter ett litet snabbtest ligger vi relativt högt för frasen, helt omedvetet.
Alla våra försändelser mot faktura/delbetalning skickas till folkbokföringsadressen. Detta var bara ett exempel på hur det ser ut för vissa beställningar som inkommer. 80% av våra bedrägerier är via kortbetalning, men på senare tid har Payson varit extremt bra på att förhindra detta.
Vi har dock under senare perioder börjat notera att allt fler beställer mot faktura och struntar i att betala dem. I vårt gränssnitt hos Svea kan vi enkelt notera de beställningar vi tidigare uppmärksammat som suspekt, ha ett inkasso-ärende på sig. Givetvis är det inte vår uppgift att driva in den skulden, utan Sveas. Men det känns på något vis riktigt trist att leverera olojala kunder till det företag som tillhandahåller ens fakturor.
Ett annat tips för just denna bransch som jag jobbat med i drygt 5 år på Internet, är att de flesta bedragarna beställer till Malmö-området. Jag vill inte dra alla Malmö-bor över denna kam, men 99% av samtliga bedrägerier via kortköp kom från Malmö-trakten under 2007-2009 hos ett annat TV-spelsföretag som verkar inom e-handeln – där jag jobbade.
På något vis känns det som att de har tagit detta vidare till nästa steg med att handla via fakturor. Överanordnare hittar målvakter och kör ”drivar” med att beställa diverse olika saker från olika butiker med samma personnummer och hoppas på att få varorna levererade. På så vis kan jag förstå deras försök till detta.
21 februari, 2012 kl. 19:17 #137056fotofyndetDeltagareIntressant tråd. Märker man kortbedrägerier via Payson? Vi har aldrig blivit kontaktade av dem i något sådant ärende.
21 februari, 2012 kl. 20:24 #137074Joel BDeltagare@fotofyndet 35486 wrote:
Intressant tråd. Märker man kortbedrägerier via Payson? Vi har aldrig blivit kontaktade av dem i något sådant ärende.
Nej det gör man inte, de är just det. Bedrägerier via Payson har blivit mindre, just pga den höjda säkerheten med bankdosor som numera är ett krav idag. Är väll mig veterligen enbart vissa (stora) utländska (spel/betting)bolag som låter dig betala utan bankdosa.
Jag tycker dock detta ärende blir intressant genom att undersöka kunder/besökares beteende innan de landar i vår butik. Att på något vis få en inblick i vad de t.ex. använt för sökrelaterade ord för att hitta just dig. Jag är givetvis van vid att de använder de nyckelord vi jobbat med. När händelser som dessa dyker upp, blir man rätt så förvånad och funderar hur i hellskotta det gick till.
I detta fall utnyttjar de vår information ang. beskrivning på vilka betalsätt vi erbjuder. Det är lite kul hur det vrider sig i ärendet, eftersom den informationen är ämnad för besökare som undrar hur de egentligen kan betala hos oss
21 maj, 2012 kl. 08:36 #145910Richie72DeltagareHar precis varit i kontakt med DIBS gällande en falskbeställning. Kortet är utfärdat i Surinam och det finns ingen riktigt adress, eller riktigt namn. Helt enkelt någon som vill kolla om kortet fungerar.
Beställningen görs 09:57 och jag kontaktar DIBS 10.12. Här kan den här historien sluta genom att DIBS skickar ett mail till en riskavdelning på en bank som spärrar kortet. Men nej, DIBS har ingen avdelning för det här, då ska jag kontakta kortutgivande bank (i Surinam).
Helt otroligt vilken slapp inställning de har till bedrägerier.
21 maj, 2012 kl. 08:38 #145911danielanderssonDeltagare@Richie72 45091 wrote:
Har precis varit i kontakt med DIBS gällande en falskbeställning. Kortet är utfärdat i Surinam och det finns ingen riktigt adress, eller riktigt namn. Helt enkelt någon som vill kolla om kortet fungerar.
Beställningen görs 09:57 och jag kontaktar DIBS 10.12. Här kan den här historien sluta genom att DIBS skickar ett mail till en riskavdelning på en bank som spärrar kortet. Men nej, DIBS har ingen avdelning för det här, då ska jag kontakta kortutgivande bank (i Surinam).
Sjukt kul!
Du måste berätta för oss vad banken i Surinam säger när du ringer
(spela gärna in)21 maj, 2012 kl. 08:42 #145912Jimmy OstromDeltagareHe he he skrattar så jag gråter:)
@lunarmys 45092 wrote:
Du måste berätta för oss vad banken i Surinam säger när du ringer
(spela gärna in) -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.