Startsida Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Tolkning av kredituppgifter

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 13 totalt)
  • Författare
    Prix
    Deltagare

Hej,
    Jag har en kund som beställde för två dagar sedan. Ordersumman var under 100 kronor men jag valde att det är lika bra att ta en sedvanlig upplysning.
    I upplysningen fanns inga mål eller skulder registrerade men däremot ett utmätningsförsök och kontroll av inkomst i slutet på november. Jag valde att skicka… Idag så kommer en betydligt större order av samma kund också denna gången på faktura. Nu blir jag lite mer osäker, varför man beställer två gånger och betalar både fakturaavgift och fraktavgift? Men har jag någon anledning till att vara orolig? Och varför gör man ett utmätningsförsök och kontroll av inkomst när det inte finns något skuldsaldo eller liknande?

Anton A
    Deltagare

Kunden kanske var lite osäker på ditt företag också och ville testa med en liten mindre order i början? :)

Parvelito
    Deltagare

Det där är ett klassiskt sätt att lura handlare på. Man börjar med en liten order, som följs av en större, och snart ännu fler.

Att skuldsaldo saknas kan bero på att den som har skulden valde att inte låta den ligga kvar hos kronofogden (man får betala en årlig avgift) eftersom utmätningsbara tillgångar saknades. Generellt finns det ingen anledning att ge någon privatperson som har en anmärkning av något slag som är nyare än ett år en enda krona i kredit. Har man pengar kan man betala kontant, har man inte pengar kan man låta bli att handla.

GregerA
    Deltagare

Du skall absolut inte skicka ut den andra ordern. Be kunden betala i förskott.

Som Parvelito säger är det ett klassiskt tillvägagångssätt. Hos många företag görs bara en kontroll vid första ordern, och har man väl blivit upplagd som fakturakund så kan ganska mycket slinka igenom innan krediten stryps, ifall man inte är uppmärksam.

Många bedragare handlar i många butiker på väldigt kort tid. Kanske 100 order under en vecka eller två.

Du kan ju roa dig med att lägga upp en kreditbevakning på kunden, om du har möjlighet till det, eller ta en ny upplysning om två månader (ifall den första fakturan inte är betald). Du kommer att se hur det rasslar in ansökningar om betalningsföreläggande hos Kronofogden.

Prix
    Deltagare

skinza det är så jag tänkte men kände att det fanns någon varningsklocka.
    Han får inte andra order levererad mot faktura! Tack för hjälpen!

EDIT: Han var i alla fall smidigare än snubben som beställde förra veckan på ett belopp precis under kreditgränsen för förstagångskund och sedan två minuter senare trilla det in ytterligare en beställning till samma adress på exakta summan för kreditgränsen men denna gången till skulle leveransen vara till en tjej. Sammanlagda skulderna va flera hundra tusen, och jag hänvisa dem snällt till förskottsbetalning medan jag återställde lagervärdet, dem pengarna visste man att de inte skulle komma in! :)

Prix
    Deltagare

Mycket riktigt droppar det in fler beställningar från denna personen!

Thomas THL
    Deltagare

Inte så att kunden bor söderut i landet? ;)

Eller är det en Stockholmsjävel som jag :) ?

Prix
    Deltagare

Det är söderut ;) Dock inte kära Malmö utan en liten skånsk by!

Att få ett ansikte på bedragarna är ju toppen kul, tack Facebook!

Qantari
    Deltagare

Måste dela med mig av en erfarenhet. Hade en kund som beställde varor för nästan 2000:-. Kollade med kreditupplysningsföretag och inga anmärkningar fanns. Men jag ringde kfm för säkerhets skull. Fick veta att det funnits ärenden, men nu är bortplockade av borgenären. Så jag tänkte de va ju helt ok. Skickade varorna, inga pengar kom.

Hotade med kfm och skickade en ansökan om verkställande och utmätning, fick då veta av kfm att de tidigare ärendena plockades bort med automatik när kfm inte kan delge gäldenären information om skulden.

Så.. Denna person kan hela tiden köpa, köpa, köpa saker. Så länge han kan hålla sig borta från kfm eller delgivningsmännen får han aldrig en betalningsanmärkning. Kvittar hur många skulder han än har till olika företag.

Har en person haft ansökningar hos kronofogden med dessa har plockats bort – Spring för livet! Aldrig någon kredit.

/PA

Per Nilsson
    Deltagare

@Qantari 35300 wrote:

Måste dela med mig av en erfarenhet. Hade en kund som beställde varor för nästan 2000:-. Kollade med kreditupplysningsföretag och inga anmärkningar fanns. Men jag ringde kfm för säkerhets skull. Fick veta att det funnits ärenden, men nu är bortplockade av borgenären. Så jag tänkte de va ju helt ok. Skickade varorna, inga pengar kom.

Hotade med kfm och skickade en ansökan om verkställande och utmätning, fick då veta av kfm att de tidigare ärendena plockades bort med automatik när kfm inte kan delge gäldenären information om skulden.

Så.. Denna person kan hela tiden köpa, köpa, köpa saker. Så länge han kan hålla sig borta från kfm eller delgivningsmännen får han aldrig en betalningsanmärkning. Kvittar hur många skulder han än har till olika företag.

Har en person haft ansökningar hos kronofogden med dessa har plockats bort – Spring för livet! Aldrig någon kredit.

/PA

Det är väl bara i Sverige man kan undgå straff eller påföljd genom att hålla sig borta från delgivning?

Knasigt att inte kronofogden låter ärendet ligga öppet.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 13 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.