Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › PUL vs Bokföringslagen
- Detta ämne har 19 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 9 månader sedan av Rikard.
-
FörfattareInlägg
-
12 februari, 2012 kl. 17:39 #97372RikardDeltagare
Har en fundering. Enligt PUL så ska vi ju kunna redovisa uppgifter om kunder när de så begär. Dvs, det vi har sparat i våra register. En kund kan ju också begära att vi ska ta bort dessa uppgifter. Jag tänker att det krockar lite med bokföringslagen som väl vill att vi ska spara uppgifter om order. Jag kanske har fel, det kanske inte alls krävs att vi sparar uppgifter om vem som handlat?
Hur löser ni detta?
15 februari, 2012 kl. 12:26 #136592RikardDeltagareDet var ingen av er som hade reflekterat över detta? Eller är det inget problem menar ni? Bollar gärna frågan.
15 februari, 2012 kl. 12:28 #136593danielanderssonDeltagareReflekterat över, men har inget bra svar
Vilket är viktigast, att lagen om kundens rätt (att bli bortplockad) följs eller bokföringslagen?
Även om vi personligen tycker att kunden är viktigare, så är det ju ändå Skatteverket som har mest makt (tyvärr).
15 februari, 2012 kl. 13:21 #136598ParvelitoDeltagareJag har aldrig råkat ut för det, men tror jag läste i något nyhetsbrev från KPMG eller PWC när PUL kom till att det går bra att byta ut kundens identifikationsuppgifter mot ”begärd att bli borttagen enligt PUL” eller liknande text.
15 februari, 2012 kl. 13:42 #136599Katrin LundgrenDeltagareEnligt pul ska vi ju också rensa kunder vi ej löngre har en kundrelation med, tror det var på ehandel.org jag läste om det, och där hade man tolkat det som att hade kunden ej handlat på 1år så skulle uppgifterna raderad, det känns som ett större problem än de som begär att bli borttagna
15 februari, 2012 kl. 14:05 #136604MattiasDeltagare@Parvelito 34985 wrote:
Jag har aldrig råkat ut för det, men tror jag läste i något nyhetsbrev från KPMG eller PWC när PUL kom till att det går bra att byta ut kundens identifikationsuppgifter mot ”begärd att bli borttagen enligt PUL” eller liknande text.
Precis så gör några av de kunder vi arbetar med.
Jag tror inte att Skatteverket kräver information om vem som handlat, det är ju inget man lagrar i vanliga butiker?
15 februari, 2012 kl. 14:14 #136605ParvelitoDeltagare@Kodmyran 34986 wrote:
Enligt pul ska vi ju också rensa kunder vi ej löngre har en kundrelation med, tror det var på ehandel.org jag läste om det, och där hade man tolkat det som att hade kunden ej handlat på 1år så skulle uppgifterna raderad, det känns som ett större problem än de som begär att bli borttagna
Det låter riktigt fel, för kunden har ju enligt konsumentverket tre års reklamationsrätt på en produkt som de anser är felaktigt utförd, och då bör man ju åtminstone av det skälet kunna spara kunder samt vad de köpt i tre års tid.
15 februari, 2012 kl. 14:18 #136606JoelDeltagare@Parvelito 34992 wrote:
Det låter riktigt fel, för kunden har ju enligt konsumentverket tre års reklamationsrätt på en produkt som de anser är felaktigt utförd, och då bör man ju åtminstone av det skälet kunna spara kunder samt vad de köpt i tre års tid.
Det borde väl funka att stryka över adressuppgifterna men att spara ordern i sin helhet med ett kvitto/fakturanummer?
Vill kunden utnyttja sin ångerrätt så måste han visa upp sitt originalkvitto och du kan då matcha detta mot din databas och se vad ordern innehåller.
Så fungerar det i fysiska butiker i alla fall.
15 februari, 2012 kl. 14:58 #136608ParvelitoDeltagareNjae, det finns säkert mycket man kan göra, men alla system har inte riktigt support för att man skall kunna gå in och ändra hur som helst
Jag brukar dessutom försöka ge kunderna lite service och leta reda på deras order när de reklamerar.
15 februari, 2012 kl. 15:08 #136610JoelDeltagareAbsolut, men jag tänkte rent tekniskt så är det ju inget problem att bara stryka kunduppgifterna utan att ta bort ordern. Det är ju fortfarande kundens ansvar att behålla originalkvittot för att kunna utnyttja garantin
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.