Startsida Forum E-handelsforumet Logistik Posten, fraktkostnad mypack ?

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    primakost
    Deltagare

Hej,

Har lite funderingar kring postens avgifter kring skickade paket. Har funderingar på att starta en webshop men blir inte klok på fraktkostnaderna.

Använder pacsoft online via jobbet men där används dpd företagspaket 16.00.

Eftersom det här förmodligen kommer vara en enskild firma, iallafall till att börja med, så antar jag att det isåfall blir tjänsten mypack som används?

-> Länk till priser från Postens hemsida, scrolla ner till mypack <-

Det enda vettiga jag kan utläsa ur postens prislistor är att paket upp till 3kg kostar 106:-, med ganska stora mått, typ 1,2*xx*xx meter.
    Om vi utgår från att paketen som kommer skickas kommer väga mellan 1,5-3kg och kommer innehålla livsmedel av olika slag. Förmodligen blir det ju inga större packlådor än kanske 3-5 dm i bredd/längd/höjd.

Har jag tolkat det rätt att samtliga paket oavsett om de väger under 3 kg och inte överstiger de stora måtten som posten anger, kommer kosta 106:- ?

Dan
    Deltagare

Nej, kollin volymberäknas även om 280kg per m3 och du betalar det som är dyrast.

Detta gäller dock kredit och avtalskunder. Om du betalar kontant och lämnar på serviceställe betalar du:

120 ex moms om du ligger underlängd + omkrets=200cm. Annars kostar dina 3kg 174 kr, MEN om det är över 120cm långt tillkommer 100kr extra även.

Dan
    Deltagare

Kom på att du kan se detta med vår fraktkalkylator här:

Jämför fraktkostnader och logistikpartners för e-handel

Bara mata in dina mått o vikt.

MickeB
    Deltagare

@primakost 34634 wrote:

Har jag tolkat det rätt att samtliga paket oavsett om de väger under 3 kg och inte överstiger de stora måtten som posten anger, kommer kosta 106:- ?

Klarar du både vikt- och storleksgräns så är du hemma!

Tian
    Deltagare

Fraktkalkylatorn…
    ”Din försändelse har så stora mått att volymtaxering trätt i kraft.”
    Jag skriver in 30 gram, 22*14*2.5cm…

Posten, ”Kan” man inte skicka brev ex. 20 – 50 gram längre?… Alla priser är från 101 gram och uppåt?…
    DET blir ju miljövänligt med extra förpackningsmaterial för extra tyngd…

GregerA
    Deltagare

Det låter inte rätt. Det verkar som om den räknar med samma volymvikt som för paket, men det gäller ju inte för brev. Dan får rätta buggar på nyårsafton … ;)

Brev 21-100g, ej skrymmande, kostar 9,60 + moms med frimärken.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.