Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › Packa ordrar med handscanner?
- Detta ämne har 42 svar, 17 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 6 månader sedan av FredFred.
-
FörfattareInlägg
-
8 februari, 2012 kl. 09:37 #97335JoelDeltagare
Vi har, som många andra, en del problem med felplock och felskick. Även om det är märkbart lite så förekommer det och ökas markant vid högtryck när vi tar in extrapersonal. Det sabbar både för kunden (som blir missnöjd), för oss (som får en missnöjd kund) och för våra lagersaldon (som blir felaktiga).
Vi har nu kikat lite på hur andra, lite större, e-handlare jobbar och hittat en metod som verkar klart intressant:
1. Varje order får en liten streckkod på sig uppe i högra hörnet:
[IMG]http://www.ehandel.se/forum/attachment.php?attachmentid=495&stc=1&d=1328693102[/IMG]
2. Ordern scannas vid packbordet och fram på skärmen (som sitter fast på packbordet) kommer en lista över vilka artiklar ordern innehåller:
[IMG]http://www.ehandel.se/forum/attachment.php?attachmentid=496&stc=1&d=1328693106[/IMG]
3. Varje artikel som ska ligga i ordern scannas och markeras då på listan som grön:
[IMG]http://www.ehandel.se/forum/attachment.php?attachmentid=497&stc=1&d=1328693291[/IMG]
4. När alla artiklar är scannade (blivit gröna) kommer fraktetiketten ut automatiskt:
[IMG]http://www.ehandel.se/forum/attachment.php?attachmentid=498&stc=1&d=1328693420[/IMG]
5. Ordern läggs på transportband för att hamna i respektive bur:
[IMG]http://www.ehandel.se/forum/attachment.php?attachmentid=499&stc=1&d=1328693553[/IMG]
Jag ser både för- och nackdelar med detta jämfört med vår nuvarande lösning:
Fördelar:
* Lösningen är byggd helt i HTML/Javascript och det enda som behövs är en dator med handscanner.
* Det blir mer eller mindre 0 felskick (förutsatt att det är rätt streckkoder på produkterna)
* Man kan ta in extrapersonal som packar utan tidigare produktkännedom
* Vi slipper ha en separat fraktetikett-stationNackdelar:
* Det är drygt att behöva lägga in EAN-koder på alla gamla och nya produkter
* Vissa produkter saknar streckkod/EAN-koder
* Det tar lite extra tid att scanna order + varje artikel i packningsförfarandet
* Varje packbord behöver kompletteras med dator + etikettskrivareÄr det någon som använder ett sådant system idag och vad tycker ni? Det lutar helt klart åt att vi kommer att införa detta när allt är färdigkodat och testat.
8 februari, 2012 kl. 10:06 #135924ParvelitoDeltagareDet där är ett bra system, även om man säkert kommer att uppleva det lite smådrygt att stå och sätta EAN-koder på en massa nyinkomna produkter veckan före Halloween.
Du kommer tappa lite tid för varje order, men har igen det med nöjda kunder, mindre kundservice, färre returer och lagersaldon som stämmer.
Kika gärna efter streckkodsläsare som man har i livsmedelsbutiker där man drar varan förbi en scanner. Det är bättre för belastningen i armar, axlar och rygg och eftersom du har mycket mjuka paket där det kan vara svårt att scanna streckkoden om man inte sträcker ut den så sparar du en hel del tid på det.
Fler datorer och skrivare betyder också mer redundans. Om en av fyra går ned i högsäsong är det bättre än om en av två går ned.
8 februari, 2012 kl. 10:29 #135928LubicDeltagareSer helt klart intressant ut. Vi håller själva på att fundera ut något bra sätt att få in en scanner i ”systemet”. Första steget är så klart att få till scanning av ordernumret så man slipper knappa in det manuellt.
Får man fråga om och hur ni har fått till lösningen med html/javascript? Just nu matar vi in ordernumret i ett textfält på en hemsida och trycker enter. Skulle vara skönt att slippa det på något smidigt sätt.
8 februari, 2012 kl. 10:34 #135929JoelDeltagare@Lubic 34222 wrote:
Ser helt klart intressant ut. Vi håller själva på att fundera ut något bra sätt att få in en scanner i ”systemet”. Första steget är så klart att få till scanning av ordernumret så man slipper knappa in det manuellt.
Jag minns själv när vi skrev alla ordernummer manuellt och knappade in dem manuellt på datorn… det är ett stort steg att slippa
@Lubic 34222 wrote:Får man fråga om och hur ni har fått till lösningen med html/javascript? Just nu matar vi in ordernumret i ett textfält på en hemsida och trycker enter. Skulle vara skönt att slippa det på något smidigt sätt.
Det är samma princip som ett textfält, fast det är ett javascript som ligger och lyssnar i bakgrunden efter inputs från tangentbordet och scannern. Scannern fungerar ju som en input till datorn (precis som ett tangentbord) och det som händer när du scanner något är ju att siffrorna från streckkoden matas in (precis som om det vore från tangentbordet) och sedan ”trycker scannern enter”.
8 februari, 2012 kl. 10:41 #135930LubicDeltagareLåter inte allt för svårt? Får man fråga vad ni har för märke på scannerna? Eller fungerar det på samma sätt för ”alla”?
8 februari, 2012 kl. 11:22 #135932danielanderssonDeltagareVore intressant med lite statistik över packtid före och efter denna ändring.
Känns spontant som om det skulle ta ganska rejält mycket längre tid att packa om alla varor behöver scannas..
8 februari, 2012 kl. 11:40 #135933JoelDeltagare@Lubic 34224 wrote:
Låter inte allt för svårt? Får man fråga vad ni har för märke på scannerna? Eller fungerar det på samma sätt för ”alla”?
Efter tipset i denna tråd köpte vi en Datalogic Heron (mycket nöjda!).
Jag tror dock att de alla fungerar på ungefär samma sätt.
@lunarmys 34226 wrote:
Vore intressant med lite statistik över packtid före och efter denna ändring.
Känns spontant som om det skulle ta ganska rejält mycket längre tid att packa om alla varor behöver scannas..
Det var min spontana tanke också men egentligen så tror jag inte att det kommer skilja så himla mycket i tid. Bla eftersom man inte längre behöver anstränga hjärnan att kolla så noga att det är rätt produkter, det sköter scannern.
Systemet som jag fick inspiration av är det som utvecklats och används av Nordicfeel/Nordicinc, som om jag inte minns fel klarade av att packa 70 ordrar per timme och person.
8 februari, 2012 kl. 13:58 #135945MickeBDeltagare@Joel 34212 wrote:
Är det någon som använder ett sådant system idag och vad tycker ni? Det lutar helt klart åt att vi kommer att införa detta när allt är färdigkodat och testat.
Jag byggde ett sådant system i just javascript/html en gång på en arbetsplats jag jobbade på. Det fungerade mycket bra. Det största problemet var att tillverkarna envisades med att byta EAN-kod på sina produkter titt som tätt, så samma produkt kunde ha olika EAN-koder från batch till batch.
Vi var alltså tvungna att sätta egna koder på allt.
8 februari, 2012 kl. 15:55 #135948LastbrygganDeltagareMycket intressant tråd som kommer att följas.
OT
Jag kände mig mobbad och utstött av alla riktiga e-handlare tidigare i höstas då det så försmädligt ”kom fram” att jag inte hade någon streckkodsläsare på lagret, det var till och med så att vissa riktiga e-handlare skickade mig falska attrapper på streckkodsläsare så att jag inte skulle känna mig utanför gemenskapen.Av en tillfällighet kom det hem tre riktiga streckkodsläsare idag och jag börjar känna mig som en i gänget igen. Att det dessutom var en modell som rekommenderats i forumet tidigare gjorde att kände mig nöjd och belåten. Jag hoppas nu att jag blir accepterad igen…:o
Tillbaka till topic.
Vi har idag börjat läsa in alla produkterna och jag har lite roliga idéer om hur vi kommer att utnyttja streckkodsläsarens fenomenala funktioner framöver, jag kommer suga åt mig tips i tråden och självklart även dela med mig om jag hittar på något fiffigt som inte tagits upp tidigare.8 februari, 2012 kl. 15:59 #135949Per NilssonDeltagareOT: Kan dessa läsare läsa QR-koder?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.