Startsida › Forum › E-handelsforumet › Marknadsföring › Blogga under uppstarten?
- Detta ämne har 6 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 9 månader sedan av ogge_112.
-
FörfattareInlägg
-
7 februari, 2012 kl. 08:04 #97325ogge_112Deltagare
Håller på att starta upp en webbutik och funderar på om det vore en god idé att marknadsföra sig genom att blogga under uppstarten. Skriva vad som händer och vad man funderar på osv.
Följde själv dan.se väldigt mycket när den var igång, skulle vara kul att veta om den eller liknande projekt har givit något när det gäller marknadsföring. Borde det inte ge rätt bra inlänkar om man skriver på ett bra sätt?
Vad tror ni om ideén, är det värt att lägga ner tiden?
7 februari, 2012 kl. 08:24 #135802Per NilssonDeltagareDet är en bra idé att blogga om projektet. Skapa förväntningar, bygga länkar och en potentiell kundstock är aldrig fel.
Det behöver inte ta mycket av din tid.
7 februari, 2012 kl. 08:50 #135803ParvelitoDeltagareJag tror att du skall hålla allt om att dra igång en webshop utanför bloggen, såvida det nu inte är en webshop som vänder sig till nystartade webshopar du bygger. Koncentrera dig hellre på produkterna och börja berätta om dem, och kanske dina tänka kundgrupper. Det är sådant som är viktigt.
7 februari, 2012 kl. 08:59 #135805wilmaDeltagareJag håller helt med Parvelito, om du vill att det skall bli kommande kunder, fokusera på innehållet/produkterna i webbshopen när du bloggar, skriv om intressanta fakta och utelämna själva byggandet.
Berätta gärna personligt om varför du vill sälja det du skall sälja, varför du kommer att bli bra på det och vilka mervärden du funderar på…typ..7 februari, 2012 kl. 09:00 #135806Per NilssonDeltagare@Parvelito 34073 wrote:
Jag tror att du skall hålla allt om att dra igång en webshop utanför bloggen, såvida det nu inte är en webshop som vänder sig till nystartade webshopar du bygger. Koncentrera dig hellre på produkterna och börja berätta om dem, och kanske dina tänka kundgrupper. Det är sådant som är viktigt.
Det var det jag menade
Det är väl ingen som är direkt intresserad av snacket kring hur det går med självaste e-butiskprojektet, det är produktinfo de vill ha.
7 februari, 2012 kl. 11:40 #135862ogge_112DeltagareTack för alla åsikter hittintills.
Hur pass personlig bör man hålla bloggen?
Vad bör man främst satsa på, är det läsare eller länkar?
7 februari, 2012 kl. 13:33 #135707Ms. ThereseDeltagare@Per Nilsson 34076 wrote:
Det var det jag menade
Det är väl ingen som är direkt intresserad av snacket kring hur det går med självaste e-butiskprojektet, det är produktinfo de vill ha.
Jag säger helt tvärt emot. (utan att referera till min egen i dagsläget helt värdelösa blogg). Var personlig men inte privat, blogga ofta och mycket om det mesta (relevant såklart). Ge personliga åsikter och erfarenheter.
Vem vill läsa en tråkig och opersonlig blogg om bara döda ting, en blogg som redan finns liksom? Men självklart ska produkterna också finnas med i bloggen!
Berätta om vem du är, tankar kring din shop/företag, be om feedback, vad den ev. kunden värdesätter, etc.Kanske beror på område för shopen men så började jag själv med gott resultat och kunder från dag ett, samarbetspartners, mm. Helt klart värt tiden både ur synpunkter som seo och direkta kunder och kontakter.
När jag slutade blogga personligt (p.g.a. tiden) så var det just den biten de flesta läsarna efterfrågade.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.