Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Köpa en konkurrent
- Detta ämne har 6 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 10 månader sedan av Jimmy.
-
FörfattareInlägg
-
28 januari, 2012 kl. 18:53 #97256JimmyDeltagare
Vi har precis köpt upp en konkurrent till vår butik Barnkalaset.se. Jag funderar på hur man bäst tar tillvara på domänen.
Det finns lite olika alternativ.
1. Lägga upp en informationssida om att vi har tagit över med flera länkar till vår butik. CoolStuff.se har gjort det med bla melta.se
2. Göra en 301-redirekt till barnkalaset.se
3. Fortsätta att driva konkurrentens butik för att ta fler platser i sökresultaten, och utnyttja konkurrentens varumärke.Just nu lutar det åt att göra en 301-redirekt till vår butik, men det finns säkert bättre alternativ. Jag är lite sugen på att driva butiken vidare, men det innebär väldigt mycket mer jobb. Och jag vet inte hur kunder reagerar när det finns två butiker med i stort sätt samma utbud där samma företag står bakom.
28 januari, 2012 kl. 19:17 #135204Vedhemma_seDeltagareDet är tre faktorer som spelar in: tid, pengar och ambitionsnivå.
tänk själv att ha tre sajter som tillsammans plockar de första nio platserna i SERPen på dina favoritsökord. Då kan du gråta hela vägen till banken. Men det kommer att kosta i både tid och pengar att få placeringarna när man måste driva tre webbplatser parallellt, men framförallt ha relativt unika texter på alla tre sajterna.Jag personligen hade valt att köra med alternativ tre (plocka fler positioner i SERPen), men det är upp till var och en.
Valet mellan alternativ ett och två hade blivit en kombination av de båda. Första månaden hade jag fångat upp att besökaren kommit via den uppköpta sajten för att sedan visa ett tydligt meddelande på den existerande webbplatsen om detta + ha med information om detta på ”Kontakta oss” och ”Om företaget”. Detta för att jag som kund hade velat bli informerad om att ett ägarbyte skett.
Ett mail till alla existerande kunder i det köpta systemet kan också vara en idé, dels för att informera de och dels för att påminna de om att du och din webbshop fortfarande finns.
29 januari, 2012 kl. 11:28 #135209Jimmy OstromDeltagare29 januari, 2012 kl. 11:31 #135210Jimmy OstromDeltagareAlltså hade det inte varit bättre om CoolStuff gjort samma sak fast man kommit till deras sida direkt istället, detta som dom gjort nu uppfattar jag som svårare för kunden. Men jag kanske har fel.
Personligen skulle jag om jag ville åt några märken som jag kanske inte alls själv sälja eller om dom hade bättre priser på detta och det inte gick at förhandla med deras olika leverantörer kört sidan vidare om det finns ekonomiskt underlag för det. Annars skulle jag göra en 301a…
@Jimmy 33405 wrote:
Vi har precis köpt upp en konkurrent till vår butik Barnkalaset.se. Jag funderar på hur man bäst tar tillvara på domänen.
Det finns lite olika alternativ.
1. Lägga upp en informationssida om att vi har tagit över med flera länkar till vår butik. CoolStuff.se har gjort det med bla melta.se
2. Göra en 301-redirekt till barnkalaset.se
3. Fortsätta att driva konkurrentens butik för att ta fler platser i sökresultaten, och utnyttja konkurrentens varumärke.Just nu lutar det åt att göra en 301-redirekt till vår butik, men det finns säkert bättre alternativ. Jag är lite sugen på att driva butiken vidare, men det innebär väldigt mycket mer jobb. Och jag vet inte hur kunder reagerar när det finns två butiker med i stort sätt samma utbud där samma företag står bakom.
29 januari, 2012 kl. 21:52 #135235NicklasDeltagareVad är vitsen att köpa en sida som man inte driver den vidare?
Köper jag upp en sida så ska den betala sig enligt kalkyl och det är svårt att få ihop kalkylen utan att driva den vidare.29 januari, 2012 kl. 22:10 #135236JohanKDeltagare@Nicklas 33448 wrote:
Vad är vitsen att köpa en sida som man inte driver den vidare?
Köper jag upp en sida så ska den betala sig enligt kalkyl och det är svårt att få ihop kalkylen utan att driva den vidare.1. Du vill åt fördelarna med konkurrentens domännamn.
2. Du vill åt kunderna som konkurrenten har.
3. Du vill öka omsättningen.3 av flera möjliga anledningar till att köpa en konkurrent.
Det beror ju självklart på priset också.
30 januari, 2012 kl. 22:28 #135339JimmyDeltagareVårt uppköp betalade sig enbart på varulagret, som vi annars hade köpt av någon leverantör.
Att driva sidan vidare kostar mycket tid med unika texter på alla produkter och allt länkarbete. Frågan är ju vad det ger om jag istället lägger ner den tiden på min egen butik?Hur har ni gjort som köpt konkurrenter? Hur resonerade ni?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.