Startsida › Forum › E-handelsforumet › E-handelsplattformar › Nybörjare
- Detta ämne har 6 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 10 månader sedan av Ms. Therese.
-
FörfattareInlägg
-
21 januari, 2012 kl. 17:53 #97218LudvigMDeltagare
Hej
Jag har tänkt att starta upp en e-butik och är intresserad utav att få tips på en enkel och billig lösning. Har kollat lite på opencart som verkar kräva viss vana utav programmering för att få det bra. Har även kollat på bland annat E-butik.se som dock blir dyrare i månaden. Kommer att driva e-butiken helt vid sidan om ordinarie jobb och lite mer som hobby. Kom gärna med tips
Tacksam för svar
Micke
21 januari, 2012 kl. 18:25 #134774Per NilssonDeltagarePrestashop via prestaworks.se är min rekommendation. Billigt, suverän support och prisvärt.
21 januari, 2012 kl. 19:49 #134781Anton ADeltagare@LudvigM 32924 wrote:
Hej
Jag har tänkt att starta upp en e-butik och är intresserad utav att få tips på en enkel och billig lösning. Har kollat lite på opencart som verkar kräva viss vana utav programmering för att få det bra. Har även kollat på bland annat E-butik.se som dock blir dyrare i månaden. Kommer att driva e-butiken helt vid sidan om ordinarie jobb och lite mer som hobby. Kom gärna med tips
Tacksam för svar
Micke
Något jag har lärt mig är att man får det man betalar för
Så var inte rädd att ta en lösning som kostar lite mer!
Jag själv var i samma sits som dig och jag valde ebutik.se, något jag är mycket nöjd över!21 januari, 2012 kl. 21:06 #134784FredrikGustDeltagareHej!
@LudvigM 32924 wrote:
Jag har tänkt att starta upp en e-butik och är intresserad utav att få tips på en enkel och billig lösning. Har kollat lite på opencart som verkar kräva viss vana utav programmering för att få det bra.
Jag har utvärderat de flesta olika butikerna som man är open source för både PHP och .NET. De flesta lösningar idag är rätt bra och vilken man väljer handlar rätt mycket om tycke och smak och vilken insats man själv vill göra för att göra butiken till sin egen.
En sak att väga in i helhelten är också var butiken ska driftas. Ska man t.ex. köra en lösning baserad på Magento eller några av de större lösningarna kan man få skaffa en egen virtuell server, vilket då får det att dra iväg i kostnader per månad.
Något som var viktigt för mig var enkelheten i utcheckningsprocessen och integrationsmöjligheter med betallösningar. Folk är snabb på att klicka vidare om beställningsförfarandet inte går mycket smidigt och det är väl inte helt uppenbart att alla vill registrera sig före ett köp.
Jag valde att köra igång med Prestashop baserat på dess moduluppbyggna, den stora floran av tillägg och det relativt smidiga sättet att bygga egna mallar på. I sista sekund bytte jag över till Opencart då et krånglade med prestandan på det webbhotell jag valt och att betallösningarna inte blev riktigt så som jag ville ha dem.
Om det inte varit för att jag absolut vill ha full kontroll över programvaran hade jag nog hyrt in mig på ett hotell där man redan har en samspelande flora programvaror.
Tänk dig in i situationen på hur du vill dina kunder ska uppfatta din butik. Surfa in i butiker som kör den lösningen. Testa, bestäm vad som är viktigt och välj det som känns bäst.
Lycka till!
29 januari, 2012 kl. 15:12 #135215LudvigMDeltagareTack för tipsen. Hur fungerar det med betalfunktionerna? Vilken lösning är mest prisvärd enligt er? Köpsumman kommer troligtvis vara mellan 150-200kr i början.
Hur fungerar det med lagerstatus för de olika ehandels lösningarna. Personligen tycker jag det riktigt tråkigt att handla på sidor där man ej vet ifall varan finns hemma förens man kommer till kassan.
Mvh Micke
29 januari, 2012 kl. 15:15 #135216Per NilssonDeltagare@LudvigM 33422 wrote:
Tack för tipsen. Hur fungerar det med betalfunktionerna? Vilken lösning är mest prisvärd enligt er? Köpsumman kommer troligtvis vara mellan 150-200kr i början.
Hur fungerar det med lagerstatus för de olika ehandels lösningarna. Personligen tycker jag det riktigt tråkigt att handla på sidor där man ej vet ifall varan finns hemma förens man kommer till kassan.
Mvh Micke
I PrestaShop ser du huruvida en vara finns i lager eller ej: http://www.knivhuset.com/sv/136-kockknivar-koksknivar-knivforvaring
Jag skulle börja med Payson, PayPal eller Moneybrookers till att börja med. Med Payson kan du t.ex. ta betalt med både kort och internetbankbetalning.
Du kan även låta kunderna betala till ditt bankkonto.
//Per
29 januari, 2012 kl. 19:42 #135227Ms. ThereseDeltagare@skinza.se 32932 wrote:
Något jag har lärt mig är att man får det man betalar för
Så var inte rädd att ta en lösning som kostar lite mer!
Jag själv var i samma sits som dig och jag valde ebutik.se, något jag är mycket nöjd över!Kanske stämmer det du skriver att man får vad man betalar för (kan inte uttala mig direkt då jag endast testat en enda shop, den vi har idag) MEN jag skulle hellre säga att välj inte en för dyr. En dyr e-plattform må kanske ha massvis med funktioner men innan man får kunder har man inte särskilt stor användning för alla funktioner. Mitt tips är att starta på en billig för att testa och känna sig fram vad man önskar använda för funktioner och senare ev. uppgradera/byta.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.