Startsida › Forum › E-handelsforumet › Ekonomi & Företagande › Ingående saldo vs ingående balans
- Detta ämne har 3 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 3 månader sedan av
Macondax.
-
FörfattareInlägg
-
13 januari, 2012 kl. 07:48 #134045
danielandersson
Deltagare13 januari, 2012 kl. 10:31 #134071HakanBrakan
DeltagareOm jag tolkar detta rätt så är det såhär:
Ingående saldo = Det beloppet som finns på kontot vid en viss tidpunkt t.ex 2011 Q3.
Ingående balans = Det beloppet som finns på kontot vid räkenskapsårets början.Ingående saldo beräknas såhär då:
Ingående saldo = Ingående balans + debet – kredit (vid angiven tidpunkt)Ingående balans borde bara finnas på 1000 – 2999 konton och på övriga konton borde detta vara 0 kr vi årets början.
Ingående saldo finnas på alla konton vid en viss tidpunkt.
I början av året är ingående balans = ingående saldo.
Tolkar jag detta rätt?
13 januari, 2012 kl. 14:28 #134122Macondax
Deltagare@HåkanBråkan 32162 wrote:
Om jag tolkar detta rätt så är det såhär:
Ingående saldo = Det beloppet som finns på kontot vid en viss tidpunkt t.ex 2011 Q3.
Ingående balans = Det beloppet som finns på kontot vid räkenskapsårets början.Ingående saldo beräknas såhär då:
Ingående saldo = Ingående balans + debet – kredit (vid angiven tidpunkt)Ingående balans borde bara finnas på 1000 – 2999 konton och på övriga konton borde detta vara 0 kr vi årets början.
Ingående saldo finnas på alla konton vid en viss tidpunkt.
I början av året är ingående balans = ingående saldo.
Tolkar jag detta rätt?
Såg jag inte helt fel, så stämmer det (klass 1 och 2 är ju för balansräkningen, och det är endast här du kan ha några pengar vid årets början (räkenskapsårets början)).
Nån med AB får gärna kontrollera…
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.