Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › Posten brev
- Detta ämne har 15 svar, 11 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 11 månader sedan av Jeff.
-
FörfattareInlägg
-
11 januari, 2012 kl. 14:40 #97145basse1985Deltagare
Hej!
Ett mer frekvent problem för mig är att brev försvinner helt spårlöst hos posten.
Att säga att kunderna ljuger och säger att de inte fått något levererat även om de fått det är helt uteslutet.
Brev som jag skickade den 29e december har inte kommit alls och nu har det gått 2 veckor.
Finns det något jag kan göra? Jag har varit på postkontoret i Märsta. Breven postas på arlanda. Men de vet ingenting.
Är jag helt utlämnad nu? Inga paket har kommit i retur heller.. Några tusen kronor i sjön..mycket frustrerande.
Jag kommer nu att flytta över min logistik till Helsingborg till ett 3PL. Men skulle gärna vilja höra vad ni har att säga om detta.
Vanligtvis så försvinner det inte så många paket som det gjort för mig, jag vet. Detta är 3 paket på en dag! Och kanske 12-13 på 2-3 månader.
11 januari, 2012 kl. 14:54 #133908TigernDeltagareJag skulle gissa att du helt enkelt har en kundkrets som är mer benägna att lura till sig varorna. Med dina ordervärden skulle jag skicka spårbart helt klart. Den marginella extra kostnaden skulle du ju vinna tillbaka på att slippa skicka nya försändelser till kunder vars brev ”kommit bort”.
Jag använder ”” helt enkelt för att jag inte tror på att så många brev försvinner i hanteringen hos Posten. Min erfarenhet är tvärtom att Posten är bra på detta. Det brev som i alla fall inte kommer fram gör oftast det inom några veckor alternativt kommer tillbaka som olevererabart.
Vi kör till 90% (eller mer) vanlig A-post utan spårning och har endast enstaka brev som ”försvunnit” på ett år.
Skicka lätt är en bra tjänst som inte kostar så mycket, varubrev är en anna beroende på hur spårbart du vill ha det. Men oftast räcker du ju med att kunden får en avi så inser de att de är övervakade och vågar inte bluffa…
11 januari, 2012 kl. 15:31 #133910Jimmy OstromDeltagareJag säger som föregående talare, skicka med Varubrev.
Då kan du ”ta posten” på ett helt annat sätt.
Pratar du om E3PL i Helsingborg så får jag säga grattis, gillar själv dessa stenhårt och jag har snart haft dom i 3 månader och är fortfarande super, super nöjd!
@basse1985 31978 wrote:
Hej!
Ett mer frekvent problem för mig är att brev försvinner helt spårlöst hos posten.
Att säga att kunderna ljuger och säger att de inte fått något levererat även om de fått det är helt uteslutet.
Brev som jag skickade den 29e december har inte kommit alls och nu har det gått 2 veckor.
Finns det något jag kan göra? Jag har varit på postkontoret i Märsta. Breven postas på arlanda. Men de vet ingenting.
Är jag helt utlämnad nu? Inga paket har kommit i retur heller.. Några tusen kronor i sjön..mycket frustrerande.
Jag kommer nu att flytta över min logistik till Helsingborg till ett 3PL. Men skulle gärna vilja höra vad ni har att säga om detta.
Vanligtvis så försvinner det inte så många paket som det gjort för mig, jag vet. Detta är 3 paket på en dag! Och kanske 12-13 på 2-3 månader.
11 januari, 2012 kl. 15:48 #133914fotofyndetDeltagareJa nåt skumt är det med dina kunder. Vi har skickat ospårbart upp till ett visst värde nu i 5-6 år och ETT brev har kommit bort, som vi har fått ersatt kunden. I samtliga andra fall har brevet kommit i retur efter ett antal dagar, i nåt fall låg det i brevlådan hos en bortrest granne osv. Så det låter inte bra i ditt fall.
Skicka spårbart, vi kör rek på våra dyrare försändelser. Jag är rätt övertygad om att om kunden vidhåller att du inte fått ditt varubrev så får du tillbaka portot, inte mer. Men det kan ni som använder tjänsten säkert mer om.
11 januari, 2012 kl. 17:02 #133919basse1985DeltagareJag gillar inte att ni skyller på kunderna…
Detta gäller ju tre försändelser på en och samma dag. Varor som kostar 379kr vill jag inte gärna skicka som REK. I alla fall inte allihop. Då ryker en stor del av marginalen.
Men det är alltså ingen annan som upplevt att breven ej kommit fram/varit långsamma runt nyår?
Jag har svårt att tro att jag drar till mig så många luriga kunder. Det händer även att de får paketet efter 2-3 veckor och skickar tillbaka det.
Aja… jag får väl vänta till 1a februari när 3PL tar över.
11 januari, 2012 kl. 17:06 #133920Per NilssonDeltagare@basse1985 31992 wrote:
Jag gillar inte att ni skyller på kunderna…
Detta gäller ju tre försändelser på en och samma dag. Varor som kostar 379kr vill jag inte gärna skicka som REK. I alla fall inte allihop. Då ryker en stor del av marginalen.
Men det är alltså ingen annan som upplevt att breven ej kommit fram/varit långsamma runt nyår?
Jag har svårt att tro att jag drar till mig så många luriga kunder. Det händer även att de får paketet efter 2-3 veckor och skickar tillbaka det.
Aja… jag får väl vänta till 1a februari när 3PL tar över.
Jo, faktiskt.
Jag har ett varubrev som jag skickade förra veckan som inte har kommit fram till kunden ännu.
11 januari, 2012 kl. 17:16 #133921basse1985DeltagareFöre december så gick det jättebra. Brev försvann inte mer än vanligt alltså jag hade kanske 1-3 på 9 månader.
Sedan vi började posta paketen på Arlanda så har det försvunnit fler. Funderar om det tar längre tid om man postar på arlanda..eller om det är lättare för paketen att försvinna.
Men jag tycker ändå att paketen borde komma ut till kunden, eller i alla fall tillbaka till mig.Aja, jag får hålla tummarna för att det går bättre hos E3PL.
11 januari, 2012 kl. 18:04 #133922ParvelitoDeltagareSluta använda Arlanda om det försvinner brev därifrån är första rådet. Posten har ibland problem med personal och underleverantörer (mest åkare) som helt enkelt stjäl saker. Runt jul när det är mycket extra personal, stora volymer och massor att göra så brukar de passa på.
Det andra du kan göra är att kanske använda tjänsten ”skicka lätt”, eller Posten Varubrev så att du får lite spårbarhet på grejerna. Även om det är lite dyrare så kan det vara bra när det handlar om summor i din klass. Med tanke på vad reservdelar till iPhone kostar i Kina så borde dina marginaler tåla det, och du kan serva kunderna med spårbarhet samt slipper så mycket problem med försändelser som är på villovägar.
11 januari, 2012 kl. 18:47 #133925TinaDeltagareFör oss som alltid skickar som brev med Posten så märker vi alltid en uppgång i försvunna och MYCKET försenade brev runt jul. Detta brukar hålla i sig ett tag in i januari. Så det kan ju vara så att de dyker upp efter ett tag eller kommer tillbaka. Har det hamnat på ett utlämningsställe och avin har försvunnit så kan det lätt ta tre veckor innan det kommer tillbaka.
Men med så dyra paket kan det nog vara värt att skicka spårbart på något sätt.
11 januari, 2012 kl. 19:45 #133929LastbrygganDeltagare@Jimmy Öström 31983 wrote:
Jag säger som föregående talare, skicka med Varubrev.
Då kan du ”ta posten” på ett helt annat sätt.Tyvärr får man inte ett dugg bättre service av Posten vid försenade/försvunna varubrev än om man skickar vanliga brev.
(Service ingår inte i tjänsten varubrev)När man ringer posten kundtjänst kan (läs vill) dom inte göra ett skit, dom vägrar t.o.m. att lämna ut det aktuella ombudets telefonnummer så att vi kan kontakta dem och kolla läget.
Moment 22, kunden har inte fått sitt varubrev och i 9 fall av 10 beror det på att ombudet missat ankomstregistreringen.
Problemet hade kunnat varit löst och utrotat om kundtjänst hade lyft luren och ringt ombudet och bett dem leta reda på det…
To be continued… -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.