Startsida Forum E-handelsforumet Feedback & Kritik Feedback på VVS & Badrum Specialisten

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 16 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #97141
    mickevvs
    Deltagare

    Hej, Är ny här på detta forumet så jag tänkte börja med lite kort information också.

    Jag jobbar då som webbdesigner för VVS & Badrumspecialisten. Vi har jobbat en hel del med webbutiken såsom ny design, nya funktioner och en rejält massa SEO.

    Nu i detta läget så känner vi oss ganska nöjda med webbutiken, Vi har även gjort en del kundundersökningar där vi då frågat om funktionaliteten på hemsidan och designen med majoritet på positiva svar (Har det kommit något negativt så har vi åtgärdat detta). En sak att tänka på när ni kikar på sidan är att den drivs av Jetshop. Alltså då att vi har vissa begränsningar när det gäller funktioner och viss del av designen.

    All kritik uppskattas även också i SEO-syfte. :)

    #133905
    karlhogbom
    Deltagare

    Hej Micke..

    Jag gick in och kikade lite (mest för nyfikenhetes skull). Ett par saker som jag direkt reagerade på

    1. i produktlistvy så ser man 2 knappar ”mer info” och ”köp” trycker jag på köp så köper jag inte produkten utan jag kommer endå till produktsida för mer info, trots att jag redan har valt att köpa produkten och klicka på ”köp”. Detta kan vara enerverande för kunder som redan vet vad dom vill ha och vill bara få ner grejerna o korgen så att säga.

    2. Kassan: kassan är lite förvirrande när man har priser på produkter och antal direkt i överst på sidan och sedan en sammanställning av exakt samma saker längst ner. Jag anser att när man kommer till kassan har man redan tittat klart på bilderna och man vill göra kassan så lite rörig som möjligt för att underlätta för kunden. – när kunden kommer till kassan har han / hon redan bestämt sig för att slutföra köpet, här gäller det att underlätta för kunden

    3. du bör skilja på kassa / kundvagn.. när kunden är i kundvagnen är man inte än redo att slutföra köpet och man skall då inte bli förvirrad av att kassa finns på samma sida.

    4. Kundvagnen symboliseras av en pepperkasse vilket känns inte ogenomtänkt..

    5. man är ombedd att kryssa i en ruta för att konfirmera att man är 18 år i kassan, ta bort detta och skriv in det i era köpvillkor istället… (en klick mindre för att slutföra ett köp)

    6. att brevavvisera kostar pengar, om du gör det *oblegatoriskt att lämna mobilnummer istället för fast telefon så kommer du att kunna sms-avisera mer.

    7. Hur fraktas mina saker? kan jag välja olika fraktalternativ? postförskottt?
    ja, det var ett par saker som jag reagerade på.. kom gärna med feedback på feebbacken

    #133907
    ande85
    Deltagare

    Tycker att layouten i stort passar målgruppen, dock anser jag att välkomsttexten på startsidan är väldigt störande och ger ett rörigt intryck till designen.

    Dels hade jag kanske dragit ner storleken på typsnittet något men framförallt antingen lagt in mer luft i mellan raderna eller delat in texten i olika stycken. Helst av allt bytt plats på texten, man kan inte få in den i exempelvis i StartPageSlidern?

    #133909
    mickevvs
    Deltagare

    @karlhogbom 31975 wrote:

    Hej Micke..

    Jag gick in och kikade lite (mest för nyfikenhetes skull). Ett par saker som jag direkt reagerade på

    1. i produktlistvy så ser man 2 knappar ”mer info” och ”köp” trycker jag på köp så köper jag inte produkten utan jag kommer endå till produktsida för mer info, trots att jag redan har valt att köpa produkten och klicka på ”köp”. Detta kan vara enerverande för kunder som redan vet vad dom vill ha och vill bara få ner grejerna o korgen så att säga.

    2. Kassan: kassan är lite förvirrande när man har priser på produkter och antal direkt i överst på sidan och sedan en sammanställning av exakt samma saker längst ner. Jag anser att när man kommer till kassan har man redan tittat klart på bilderna och man vill göra kassan så lite rörig som möjligt för att underlätta för kunden. – när kunden kommer till kassan har han / hon redan bestämt sig för att slutföra köpet, här gäller det att underlätta för kunden

    3. du bör skilja på kassa / kundvagn.. när kunden är i kundvagnen är man inte än redo att slutföra köpet och man skall då inte bli förvirrad av att kassa finns på samma sida.

    4. Kundvagnen symboliseras av en pepperkasse vilket känns inte ogenomtänkt..

    5. man är ombedd att kryssa i en ruta för att konfirmera att man är 18 år i kassan, ta bort detta och skriv in det i era köpvillkor istället… (en klick mindre för att slutföra ett köp)

    6. att brevavvisera kostar pengar, om du gör det *oblegatoriskt att lämna mobilnummer istället för fast telefon så kommer du att kunna sms-avisera mer.

    7. Hur fraktas mina saker? kan jag välja olika fraktalternativ? postförskottt?
    ja, det var ett par saker som jag reagerade på.. kom gärna med feedback på feebbacken

    1. Detta ska jag åtgärda på studs. En stor miss ifrån min sida (hehe lätt att bli hemmablind).

    2. Denna delen är lite problematisk, Jetshop har byggt det så. Så där kan jag tyvärr inte göra så mycket p.g.a. begränsningar. Samma sak för 3 och 4. 4.an skulle jag kunna göra något åt, Men vi har testat en hel del saker för att få en så snygg ”kundvagnslogga” som möjligt, Och denna passade bäst i det skedet hehe.

    5, 6 och 7 är åtgärdade nu. Att man ska klicka i om 18 år är borta helt. Nu måste man också skriva i mobilnummer (hjälper oss även i vårt lokala system).

    Vi har bara ett fraktalternativ för tillfället och vi har ju fri frakt på allt, Men fraktalternativ finns ändå med nu hehe.

    Vad tyckte du om designen och navigeringen i allmänhet då?

    #133911
    mickevvs
    Deltagare

    @ande85 31980 wrote:

    Tycker att layouten i stort passar målgruppen, dock anser jag att välkomsttexten på startsidan är väldigt störande och ger ett rörigt intryck till designen.

    Dels hade jag kanske dragit ner storleken på typsnittet något men framförallt antingen lagt in mer luft i mellan raderna eller delat in texten i olika stycken. Helst av allt bytt plats på texten, man kan inte få in den i exempelvis i StartPageSlidern?

    Vad roligt att du nämnde om just startsidan. Jag hade nämligen tänkt ändra på startsidan så den blir mer ”dynamisk”, Och då lär texten ändras på något sätt.

    jag ska fundera på att lägga in den i bildspelet, Ingen dum idè alls :)

    #135738
    mickevvs
    Deltagare

    Uppdaterar detta lite nu.

    Vi har nu gjort en hel del ändringar efter er feedback här. Dock vet jag inte riktigt hur jag ska göra med texten på startsidan för den finns även där för sökmotoroptimeringssyfte också.

    Hur tycker ni det har gått såhär långt?

    #135740
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Jag har inga problem med texten som är under bildspelet, ser bra ut anser jag!

    @mickevvs 34000 wrote:

    Uppdaterar detta lite nu.

    Vi har nu gjort en hel del ändringar efter er feedback här. Dock vet jag inte riktigt hur jag ska göra med texten på startsidan för den finns även där för sökmotoroptimeringssyfte också.

    Hur tycker ni det har gått såhär långt?

    #135767
    Anton A
    Deltagare

    Har inte heller något problem med texten.
    Allternativt skulle man kunna lägga texten under produkterna?

    #135790
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Ja men då värderas dom lite lägre hos vår bästa kompis G:)

    @skinza.se 34032 wrote:

    Har inte heller något problem med texten.
    Allternativt skulle man kunna lägga texten under produkterna?

    #135794
    mickevvs
    Deltagare

    Ja texten värderas sämre ju längre ner på sidan den hamnar. Först så skulle vi inte ha någon text på startsidan. Men vid senare efterforskningar så visar det sig att det har faktiskt har varit till stor betydelse för vår SEO.

    Kul att ni tycker det blir bra i alla fall :). En annan är ju så hemmablind nu (Vilket är lätt att bli). Hur är det med våra ”köp” knappar? Jag har haft lite funderingar på att faktiskt göra dom blåa istället för svarta. Men det kanske blir lite för mycket av det goda. Jag vet inte.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 16 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.