Startsida Forum E-handelsforumet Logistik Skicka till privatpersoner utomlands – HJÄLP

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 11 totalt)
  • Författare

Efter postens otroliga förseningar och slarv denna jul är jag förbaskat trött på dem. Jag har t ex två expressleveranser som skickades i början på dec som inte kommit fram än. De skickades på olika dagar till olika länder….)

Finns det något fraktbolag som skickar till privatpersoner utomlands? Jag har ca 2/3 av mina kunder runt om i Europa, Australien, USA och Asien.

Lina.Nilsson
    Deltagare

Jag är också mycket intresserad av detta då vi planerar en e-butik som ska sälja internationellt. Men efter att jag har sökt efter liknande trådar på forumet så verkar det som att ingen skickar utanför Sverige?

Har du något avtal med något fraktbolag?

ginhev123
    Deltagare

@Lina.Nilsson 31470 wrote:

Jag är också mycket intresserad av detta då vi planerar en e-butik som ska sälja internationellt. Men efter att jag har sökt efter liknande trådar på forumet så verkar det som att ingen skickar utanför Sverige?

Har du något avtal med något fraktbolag?

DHL är nog det bästa företaget. Men priserna skrämmer nog undan dig då ett paket på uppemot 1kg ligger på 2500 kronor..

GregerA
    Deltagare

Om man skall skicka till privatpersoner i utlandet så har man i princip två vägar att gå;

1. Posten med Brev, Brev REK eller Postpaket Utrikes. Möjligen kan du få något bättre pris av Bring, som är Norska Posten, och de kan också skicka över hela världen i Postnätet.

2. Expressbolagen (UPS, DHL, FedEx, TNT). Har du en hygglig volym kan du nog komma ner i postpaketsklass på priset. I synnerhet inom EU, där ingen tullbehandling behövs. Nackdelen är att det alltid blir strul om kunden inte är hemma på dagtid. Några 2500:- skall du inte behöva betala …:eek: … använder du Lessmores eller Pluskontots avtal med DHL så kan du i alla fall skicka för runt 2-300:-.

Vi är nog många som väntar på att DHL skall erbjuda sina ServicePoint tjänster inom hela EU – och Schenker Privpak i de länder där de finns.

WebWatch
    Deltagare

Jag skickar nästan enbart utomlands.

Enskilda DVD filmer skickar vi med Posten som brev, med eller utan Rek.

Är det större än enskilda DVD filmer är det enbart DHL för mig.
    Via Lessmore kommer priset ner till hanterbara nivåer.

Sedan vi bytte till att enbart använda DHL har allt funkar perfekt.
    Förut var det katastrof då Posten inte vet något efter paketet lämnat landsgränsen.

Tommy

Nu har jag hört att DHL ska vara på gång att skicka till Servicepoint-ställen inom Europa, kan det stämma?
    Jag lade alltså en bra bit över 50 000:- + moms hos posten förra året. Men är trött på att jag kan inte använda företagskontot och skicka deras gröna påsar och boxar då de är till för privatpersoner. Men mina kunder sparar ganska mycket fraktkostnad på att använda dem och jag har förstått att jag inte är ensam om att göra så heller. Men nu efter årsskiftet får jag inte gå till företagsposten längre utan då ska jag stå och köa på typ ICA Maxi för att kunna skicka det. Känner att deras service är under all kritik nu och jag måste hitta något snabbt.
    Tycker att med den otroliga utvecklingen som e-handeln har haft i världen så borde väl fraktbolagen vilja ta en större bit av kakan och erbjuda fler tjänster eller?

@WebWatch 31794 wrote:

Jag skickar nästan enbart utomlands.

Enskilda DVD filmer skickar vi med Posten som brev, med eller utan Rek.

Sedan vi bytte till att enbart använda DHL har allt funkar perfekt.
    Förut var det katastrof då Posten inte vet något efter paketet lämnat landsgränsen.

Tommy

Men DHL säger att de inte skickar till privatpersoner, eller?

GregerA
    Deltagare

@scandinavianstuff 32054 wrote:

Nu har jag hört att DHL ska vara på gång att skicka till Servicepoint-ställen inom Europa, kan det stämma?

Både DHL och Schenker har sagt att den tjänsten skall komma ”i början på nästa år” … det är bara det att de har de sagt i snart fyra år nu, så jag tror inte på det förrän jag ser det. 😮

Du kan i alla fall se på http://www.servicepoint.se vilka länder det finns Servicepoint i. Det bör ju rimligen vara till de länderna som de har lättast att erbjuda bra villkor. Men eftersom DHL ägs av Deutsche Post så kan de naturligtvis routa paket via postnätet också till andra destinationer.

Privpak finns nog inte i så många länder utanför Norden ännu.

Richie72
    Deltagare

@WebWatch 31794 wrote:

Tommy

Hur lång tid tar det till Tyskland (och blir det till privatperson) ungefär.

Om du skickar 3 cd-skivor, vad blir kostnaden ungefär med Lessmore. PM:a gärna mig om du inte vill skriva pris i forumet.

Mvh
    /Richard

WebWatch
    Deltagare

@scandinavianstuff 32055 wrote:

Men DHL säger att de inte skickar till privatpersoner, eller?

Nu skickar jag inte inrikes med DHL, men utrikes skickar jag till både företag och privatpersoner. Inga problem för mig. Varför skulle dom inte skicka till privatpersoner ? Jag både får privata paket med DHL och skickar till privatpersoner runt världen…

@Richie72 32063 wrote:

Hur lång tid tar det till Tyskland (och blir det till privatperson) ungefär.

Om du skickar 3 cd-skivor, vad blir kostnaden ungefär med Lessmore. PM:a gärna mig om du inte vill skriva pris i forumet.
    Mvh
    /Richard

Till Tyskland går det över natten. Om jag skulle skicka 2 DVD filmer skulle det kosta ungefär 300-320 SEK.

Tommy

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 11 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.