Startsida Forum E-handelsforumet Logistik C&F? Alternativ för import?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    banane
    Deltagare

Har tidigare importerat och då haft mindre försändelser där jag använt mig av DHL:s flygfrakt och då har jag betalt en mindre avgift till DHL för att dom tar hand om tulldeklaration, moms osv.

Nu skall jag importera lite större saker och då skulle frakten enligt kineserna kosta 850$ för följande 5 lådor:
    Carton measurement: 18.11″ X 20.47″ X 13.78″
    G.W./ CARTON: 38.5 LBS

Känns som i högsta laget och jag funderar därför på alternativ för att få hit det till ett lägre pris.
    Fick pris från en annan leverantör som var ”C&F” och som jag förstått det är frakt till ”Gothenburg” inkluderad i priset då?
    Är det bara att åka ner till hamnen och slänga in allt i bilen eller är det massa bök med förtullning och grejer?

Har sökt i forumet men inte hittat så mkt när det gäller att gå från flygfrakt av mindre prylar till lite större när man inte riktigt behöver en hel container :)

God fortsättning!

hansanders
    Deltagare

Normalt används ”CIF” -Cost Insurance Freght, vilket innebär varukostnad, försäkring och frakt betald till destinationshamn. Ex. CIF Gothenburg.
    När varorna ankommit till hamnen kan de avhämtas, för förtullning och momsbetalning, av den som har ”full sats ombordkonossement” eller på engelska ”Bill of Lading” (B/L), som du får dej tillsänt när varorna lastats i avskeppningshamnen.
    Kostnaden för detta arbete görs enklast av en speditör. Kostar c:a ett par tusenlappar.
    Om du googlar på ”incoterms” eller går in på incoterms.se får du lite mera kött på benen.

banane
    Deltagare

Tack för tipset hansanders!
    Precis som du skriver är det CIF som jag fått kommunicerat när jag synar det hela lite närmare.
    Som jag förstår dig så kan jag alltså efter att de kommit till hamnen hämta dom om jag själv sköter förtullning och momsbetalning?
    Är detta något man behöver ha klart för att hämta varorna eller är det upp till mig själv att lösa detta i efterhand precis som det är ibland när DHL missar att ordna med tull och moms osv och jag får deklarera detta efteråt?
    Min order ligger på ca 1000$ ink frakt nu initialt så några tusen extra för en expeditör äter upp rätt mkt av totalen så att säga.

fotofyndet
    Deltagare

När jag tog hem med båt med DHL för ett tag sedan använde jag deras LCL, Less than Container Load. Det var avgifter på totalt 3804:-, då stod DHL för allt hela vägen, inkl förtullning, moms, hantering och inrikes frakt.

banane
    Deltagare

Tack fotofyndet, det låter ju helt klart intressant.
    I det här fallet så kommer ”kineserna” skicka med sitt egna fraktbolag där borta som jag förstått det. Var det likadant i ditt fall och hur synkade du det isåfall med DHL?
    Eller körde dom DHL hela vägen?

hansanders
    Deltagare

När du köper CIF innebär det att den kinesiske leverantören ombesörjer frakten och betalar försäkring för godset till mottagande hamn.
    Därifrån är det upp till dej att fixa resten, ex.vis med hjälp av DHL eller Kuehne+Nagel. De tar även hand om inrikesfrakt
    LCL betyder att du inte har en full container själv, men f.ö blir det ingen skillnad. Speditören kommer att få full koll på var dina grejer befinner sig.
    Dina kostnader blir alltså tull (du kan kolla pocenten på tullverkets hemsida), samt fraktkostnad inrikes. Dessutom avkrävs du importmoms, som du dock får tillbaka efter din första momsdeklaration.

banane
    Deltagare

Stort tack för klargörandet hansanders!
    Innebär det alltså att jag får någon form av kollinummer av leverantören som jag sedan ger till DHL alltså och så tar dom vid där?

GregerA
    Deltagare

Det vanligaste är att du meddelar avsändaren vilken speditör (forwarder) du tänker använda i Sverige, så skriver de det på dokumenten. Sedan kontaktar speditören dig när godset kommit.

Men det funkar säkert att du själv meddelar speditören sändningsdetaljerna. Be om kopia på AWB (Air Waybill) eller B/L (Bill of Lading) så finns alla flyg/fartygsuppgifter på den.

banane
    Deltagare

Tack så mycket för alla era vänliga och hjälpsamma svar!
    Nu är det bara att hoppas att man inte blir lurad och får tegelstenar när det är förskottsbetalning och en månads ledtid som gäller ;-)

fotofyndet
    Deltagare

@banane 31232 wrote:

Tack fotofyndet, det låter ju helt klart intressant.
    I det här fallet så kommer ”kineserna” skicka med sitt egna fraktbolag där borta som jag förstått det. Var det likadant i ditt fall och hur synkade du det isåfall med DHL?
    Eller körde dom DHL hela vägen?

Jag beställde den frakten av DHL i Sverige och bad bara leverantören säga till när godset var klart. Det knorrades EN HEL DEL från leverantörens sida, men det löste sig.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.