Startsida › Forum › E-handelsforumet › Betalsystem › Ovanligt stor kortbetalning
- Detta ämne har 10 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 11 månader sedan av Jimmy Ostrom.
-
FörfattareInlägg
-
15 december, 2011 kl. 12:28 #97004GillettedirektDeltagare
Nyligen fick jag in en ovanligt stor beställning. Den är i storleksordningen 10ggr högre än genomsnittsbeställningarna och nästan dubbelt så stor som min tidigare största beställning. Ordern förskottsbetalades med kort.
Nu i efterhand (har redan postat beställningen) började jag fundera på om kortet är stulet. Kollade därför upp beställaren och fakturaköp hade inte Svea tillåtit.
Till frågan. Har jag som E-handlare något ansvar om ett kort som någon betalar med är stulet? Bör jag rapportera ”konstiga” beställningar någonstans?
15 december, 2011 kl. 14:13 #132453MagnusDeltagareHar du Certitrade så kan du kolla upp vad det är för korttyp och vilken säkerhetsklass ECI det står för.
Är till ex. kortet utgivet i Eroupa och det ska skickas till svensk kund så kan det vara misstänkt.Citat: ”Betalningsgarantin gäller ej för Diners och American Express och ett antal företagskort utgivna utanför Eroupa.”
Svar: ja
I vissa fall är du betalningsansvarig.15 december, 2011 kl. 14:23 #132457MenkiiGästIfall kortet inte är betalt med 3D-secure så kommer banken dra tillbaka pengarna när riktiga ägaren till kortet anmäler det stulet. (Ifall det är stulet).
15 december, 2011 kl. 14:33 #132460ParvelitoDeltagareDet verkar vara Dibs och någon inlösare du har. Inlösaren hör säkert av sig till dig inom kort och vill ha lite uppgifter, sedan beror det väl på avtal etc om du får behålla pengarna eller ej.
Det finns i en del inlösares avtal klausuler som kan tolkas som att man måste reagera på misstänkta transaktioner, och rent moraliskt är det väl rätt så självklart att man gör sitt bästa för att inte fortsätta göda den ekonomiska brottsligheten.
15 december, 2011 kl. 14:53 #132462Richie72DeltagareJag har haft ett stulet kort som testats i min butik, då kontaktade jag DIBS som undrade varför jag kontaktade dem. Det är ingen som bryr sig eftersom det är handlaren som får ta smällen. Men du bör som Parvelito skriver kontakta din inlösare. Men det är en knepig sits.
15 december, 2011 kl. 16:05 #132474PrixDeltagareFör tillfället har jag inte kortbetalning kopplat, men jag håller på att skaffa. Men kan man inte få fram kortinnehavarens namn och jämföra det med beställarens.
Jag fick uppgifterna på mitt kort stulna (troligen i en av sveriges större matvarubutiker) men då ringde de från banken och frågade om jag verkligen handlat på Netonet för 60 000. Vilket jag inte alls hade!
15 december, 2011 kl. 16:35 #132479najjieDeltagareDet kan mycket väl vara en riktig beställning också. Har också fått en del riktigt stora order från nya kunder, runt 10ggr medel.
Frågan är väl lite om kunden köpte en årsförbrukning rakblad på rean eller lite av varje.
Synd att du skickat ordern, du skulle ju kunnat ringt upp och tackat för beställningen och sagt att han borde få en julklapp och fråga vad han ville ha.
Skulle nog handla ett par tv i stället för rakhyvlar om jag stal ett kort..
15 december, 2011 kl. 22:27 #132553Richie72Deltagare@najjie 30406 wrote:
Varför skulle du begränsa dig om du ändå inte tänkt betala?
19 december, 2011 kl. 06:06 #132720Jimmy OstromDeltagareMen det är ofta här dom gör fel, överdriver eller köper saker som inte funkar tillsammans.
Jag har en del kortbedrägerier och man har 100% ansvar, inte för att man alltid blir betalningsskyldig utan för att till slut kan man förlora rätten att ta betalt med kort hos det företaget man har som inlösen.
Sen har man även rätt att ta en liten summa betalt när man får ett kortbedrägeri som man ska återbetala osv. Kan handla om allt från några tior till kanske 100 kronor (det specificeras inte av någon vad jag vet).
Så man är skyldig att kolla oavsett om man ändå kommer få betalt om man skickar paketet, det biter en bara själv i röven till slut.
@najjie 30406 wrote:
20 december, 2011 kl. 11:22 #132821kontorsmagasinetDeltagareTror inte att du har någon skyldighet att rapportera men dock kan du bli återbetalningsskyldig om det visar sig vara stulet (och utfärdat i fel land). Själv fick jag en 25000 kronors läxa för ett kort stulet i auststralien (polisen var ju inte direkt på tårna för att fånga bedragaren om man säger så… mottagaren bodde i sverige)
Det du kan göra är att ringa till inlösande bank och kolla. Problemet om du inte kollar är att det kan ta några veckor innan banken hör av sig och vill ha tillbaka pengarna och då har man ju i regel redan skickat varorna. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.