Startsida › Forum › E-handelsforumet › Betalsystem › Acceptera utbetalningskort som betalmedel?
- Detta ämne har 8 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 1 månad sedan av Crilles.
-
FörfattareInlägg
-
14 december, 2011 kl. 12:08 #96991TomasDeltagare
Händer ett par ggr/år att jag får utbetalningskort som betalning av faktura. Alltså ett sådant jag måste bege mig till bank för att lösa ut. Jag besöker annars banken högst en gång var tredje år och ungefär lika ofta parkerar jag på stan där det finns bank att lösa ut en sådant kort på.
Det tar mig ledigt 1 timma i anspråk, plus parkering och 2,5 mil bilresa. Känns lite mindre effektivt när det handlar om en betalning på 543:-
På mina fakturor anges endast PG som betalväg. Frågan är om man då ska acceptera ett sådant utebetalningskort utan att kunden först frågat om det är ok. Hur gör ni, och händer det också er:confused:
En del utbetalningskort går ju att lösa in på vilken pressbyrå eller mack som helst, men detta handlar om ett från bankgirot och det står inget om annat än inlöses i bank.
14 december, 2011 kl. 12:18 #132327ParvelitoDeltagareDet händer mig också någon gång om året, och hittills har jag tagit skeden i vacker hand och åkt in till banken och ordnat det i samband med något annat ärende i stan.
14 december, 2011 kl. 14:01 #132339peteDeltagaredet är väl bara att tacka och ta emot? Själv får jag cykla ungefär lika långt när jag är i sommarstugan och har akutbrist på snus.
Bra kundvård och att kanske ge dem ”det lilla extra” ett par gånger om året, det trodde jag var vardagsmat för ”mindre” ehandlare?
edit: Eller sälj dem vidare till mig (förutsatt att jag kan lösa in dem). Jag ger dig 80 öre på kronan.
14 december, 2011 kl. 15:29 #132345Richie72DeltagareKan du inte bara skicka det till banken? Jag har fått utbetalningskort några gånger och jag skickar dem bara till min bankkontakt så sätter de in det på kontot direkt.
14 december, 2011 kl. 19:18 #132361TomasDeltagareTacka och ta emot, ja kanske det men det verkar alltid vara företag och typiska engångskunder och det kännsungefär lika smidigt som att få ett kuvert med utländska sedlar i;)
Hm skicka den vidare till banken låter som ett bra förslag får väl sätta Nordeas flexibilitet på prov och se om de är med på noterna.
14 december, 2011 kl. 21:15 #132371Richie72DeltagareJag har Nordea och det har alltid (2 gånger kan jag förtydliga med) funkat perfekt. Men jag skriver ett brev och är tydlig med företagsnamn och organisationsnummer så det inte kommer in på fel konto.
15 december, 2011 kl. 07:02 #132389nmnDeltagareFrågan är väl varför ni bara har plusgiro och inte bankgiro?
Det var många år sedan vi tog bort plusgirot och ingen har saknat det.
15 december, 2011 kl. 07:54 #132391TomasDeltagare@nmn 30300 wrote:
Frågan är väl varför ni bara har plusgiro och inte bankgiro?
Det var många år sedan vi tog bort plusgirot och ingen har saknat det.Har ett BG men redovisningen via internetbanken av de inbetalningarna var otydligare och mer tidskrävande när jag stämde av inbetalningar mot fakturorna. Det kan hända att det har ändrat sig senaste året.
Men en motfråga skulle väl i så fall bli varför ni bara har bankgiro och inte plusgiro?
Och vad är skillnaden rent praktiskt för konsumenter och företag att betala till ett PG eller BG. Verkar vara enstaka fall av ”Computer says no” som inträffar då inbetalning ska ske till PG? Är det det som är nackdelen kan tro?
För i min värld ser jag det som ett konto som vilket annat konto som helst, och jag har själv aldrig upplevt några problem att personligen betala mina fakturor till BG och PG eller vid privata köp till persons konto i annan bank osv.
Jag tycker själv det är viktigt att vara nåbar och jag nås via tel, e-post, fax och hemsida men vid betalning har jag trott att det är tillräckligt med ett konto för fakturakunderna, men det är kanske fel tänkt. Finns det fler hinder som gör att jag borde återinföra BG-numret på fakturorna?
15 december, 2011 kl. 09:41 #132411CrillesDeltagareJag hade tidigare en tjänst från Bgcom som gjorde att jag enkelt kunde skicka över en betalningsfil direkt från Spcs. Det som då skedde om det bara fanns Pg angivet på fakturan, var att det kommer en utbetalningslapp till den som skulle få betalt. Alla andra som hade Bg fick det insatt på kontot.
Sen kan man säkert köpa in en tjänst till Pg med, men då de flesta kör med Bg eller både och så kanske det inte lönar sig.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.