Startsida Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Krig när e-handel möter handel.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #96990

    Jag förstår inte varför fysiska butiker ens försöker att ge sig in i priskrig, ”don’t bring a knife to a gun fight”.

    Fysiska butiker har något helt annat att slåss med, så varför gör de inte det och ser sina styrkor gentemot e-handeln istället för att stirra sig blinda på pris. Kvalitet, arbetsförhållanden, service osv. kommer att gå förlorad i fysiska butiker. I ett priskrig kommer de alltid att gå ur som förlorare.

    Krig när E-handel möter Handel – Ehandel.se

    #132320
    Parvelito
    Deltagare

    I det här fallet så handlar väl de fysiska butikernas aktioner mest om försvar, då de attackerats på ett mycket fult sätt av E-handeln. Att uppmana sina kunder att använda butikerna för att prova och testa, och sedan beställa billigare på nätet är inte fair på något sätt. Egna varumärken i de fysiska butikerna kommer ju som ett brev på Posten med den taktiken, eller så får de starka varumärkena som ser ett värde i att finnas se till att droppa 15-20% marknadsföringsbidrag i de fysiska butikernas fickor för att de skall kunna fortsätta med sin verksamhet.

    #132344

    Jag vill se en lika vass come-back från den fysiska handeln, någon som hittar det där som e-handel aldrig kan uppnå, personlig kontakt, klämma på varor, träffas och skapa events. Jag tycker att det borde sporra mer än skapa missämja.

    #132381
    Parvelito
    Deltagare

    @Bjorn-Hugo Apelqvist 30253 wrote:

    Jag vill se en lika vass come-back från den fysiska handeln, någon som hittar det där som e-handel aldrig kan uppnå, personlig kontakt, klämma på varor, träffas och skapa events. Jag tycker att det borde sporra mer än skapa missämja.

    Bokhandlare världen över, som var de första att attackeras av E-handeln försökte verkligen försvara sin plats. Det blev tätt med författare som inte bara signerade böcker, utan också berättade om dem och svarade på frågor. Det inreddes läshörnor med sköna fåtöljer och en massa blädderex, det bjöds på afternoon tea för kunder som ville titta in. Och folk kom och sög åt sig av allt som erbjöds, och så gick de hem och beställde på nätet.

    Alla konsumenter är inte korkade och tror att de kan behålla servicen även om de handlar på nätet, men tillräckligt många är det, eller så värdesätter man inte servicen som ges.

    De senaste tio åren har vi byggt och renoverat köpcentrum för mer än 50 miljarder i Sverige. Man skapar koncept, bjuder på livemusik, godisregn till barnen från clowner som underhåller etc. E-handeln bara ökar ändå, i synnerhet inom branscher där det är lätt att jämföra priser och där e-handlarna håller lägre priser än de flesta andra.

    Med smartphones har det blivit värre. Nu har alla Internet med sig in i butikerna och kan jämföra priserna blixtsnabbt och enkelt. Jag skulle sannerligen inte vilja driva någon fysisk butik idag.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.