Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Att sälja ljudböcker. Tips någon?
- Detta ämne har 8 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 11 månader sedan av Elina.
-
FörfattareInlägg
-
13 december, 2011 kl. 09:53 #96977GustavDeltagare
Jag har under en längre tid varit lite nyfiken på att sälja ljudböcker, men har aldrig riktigt kommit mig för att börja gräva i det. Jag utgår ifrån att marginalerna är urusla och att konkurrensen är stenhård (bland annat från TPB som har väldigt fördelaktiga priser). Men jag ser det inte som någon direkt nackdel om mitt nästa projekt blir mer av hobbykaraktär än en kassako. Jag uppskattar själv ljudböcker och skulle därför gärna jobba med sådana.
Finns det någon här som har erfarenhet av att sälja digitala tjänster? Är det bokförlagen som grossar ljudböcker för nedladdning? Finns det färdiga system för försäljning?
Är det någon här på forumet som har erfarenhet av ljudböcker eller som råkar veta någonting om det? Jag tänkte skrapa lite på ytan och se vart det leder. Jag har 7 års erfarenhet av e-handel, men 0 erfarenhet av digitala tjänster, såsom ljudböcker. Alla tips är välkomna.
13 december, 2011 kl. 11:13 #132205PlastskivorDeltagareOm du gillar ljudböcker så är mitt tips att du ägnar din fritid åt att konsumera ljudböcker, som konsument.
Starta inte företag du inte räknar med att kunna tjäna pengar på.13 december, 2011 kl. 13:03 #132213GustavDeltagareJag tror att det finns branscher där det är lättare att tjäna pengar i dagsläget, ja. Men jag tror samtidigt att ljudböcker är en framtidsbransch med goda utsikter (jag gillar konceptet med att kunden kan hitta, köpa och konsumera tjänsten med ett och samma media, som alltid finns i fickan – dvs sin smartphone).
Att komplettera mina nuvarande verksamheter med en e-butik inom digitala tjänster passar dessutom in i min långsiktiga strategi. Jag vill diversifiera för att stå på flera ben. Min e-handel med fysiska varor går bra, men det finns inga garantier för att det alltid kommer att vara så. Det som är lönsamt idag kan vara olönsamt imorgon, och tvärtom. Ljudböckerna skulle i så fall rymmas i ordet ”tvärtom”. Fick jag helt som jag ville, så skulle jag ha en liten puttrande verksamhet inom alla tänkbara branscher, om så bara för att vara etablerad när/om det tar fart. Mitt företag har överskott i kassan, men jag kommer inte att bli fet på bankräntan…
Men som sagt. Jag fiskar bara efter lite information i dagsläget. Jag är än så länge bara nyfiken.
13 december, 2011 kl. 14:55 #132234JoelDeltagareHej Gustav!
Spontant så tror jag att det är fel forum att vända sig till. Om det är någon som sitter på info här idag så är det antagligen en konkurrent till dig och han/hon vill nog inte berätta vem/vilka som är deras leverantörer.
Jag har tidigare gjort liknande försök och inte fått mycket till napp, trotts att jag vet att det sitter folk på information om just det jag söker här. Men det är ju inte mer än logiskt så jag har full förståelse för att man inte vill dela med sig jämt.
Jag saknar ett grossistforum för svenska leverantörer på nätet där man kan lägga ut förfrågningar om vart man kan hitta leverantörer etc. Det hade varit perfekt både för leverantörer och återförsäljare.
13 december, 2011 kl. 15:15 #132239PlastskivorDeltagareUppenbarligen måttligt intresse.. det forum som faktiskt finns har haft ett (1) inlägg hittills i december. http://www.grossist.se/forum
14 december, 2011 kl. 16:20 #132350ToreDeltagarehttp://www.bokrondellen.se sköter grossistkontakten med en massa bokförläggare. Det brukar vara deras databas bokhandlarna knappar i när man går och frågar om de kan köpa in en bok.
Om de inte har ljudböcker kanske de vet vilka som har det, ring och fråga:
http://www.bokrondellen.se/sv-SE/Kontakta-oss/14 december, 2011 kl. 16:55 #132354tompedDeltagareJag vet inte om detta redan finns, men det hade varit fint om någon lanserat ett digitalt bibliotek för ljudböcker, likt Spotify – fast med överföringsmöjligheter till sin portabla enhet. Man hade även kunnat följa Spotifys exempel med en fast månadsavgift (kanske olika nivåer). Biblioteket i sig hade kunnat erbjuda topplistor, sökfunktion osv osv
Läser dessvärre väldigt sällan själv / lyssnar aldrig på ljudböcker – så har som sagt inte en aning om något sådant redan finns idag.
14 december, 2011 kl. 17:07 #132356Per NilssonDeltagare@vaggur 30263 wrote:
Jag vet inte om detta redan finns, men det hade varit fint om någon lanserat ett digitalt bibliotek för ljudböcker, likt Spotify – fast med överföringsmöjligheter till sin portabla enhet. Man hade även kunnat följa Spotifys exempel med en fast månadsavgift (kanske olika nivåer). Biblioteket i sig hade kunnat erbjuda topplistor, sökfunktion osv osv
Läser dessvärre väldigt sällan själv / lyssnar aldrig på ljudböcker – så har som sagt inte en aning om något sådant redan finns idag.
Det finns till Android, frugan har det. Hon betalar en månadsavgift och har åtkomst till ett ENORMT bibliotek med ljudböcker via sin app. Appen heter Storytell.
21 december, 2011 kl. 20:51 #132935ElinaDeltagare@Per Nilsson 30265 wrote:
Det finns till Android, frugan har det. Hon betalar en månadsavgift och har åtkomst till ett ENORMT bibliotek med ljudböcker via sin app. Appen heter Storytell.
Storytel finns även till iPhone.. Tror det är en av de största och billigaste tjänsterna idag…
Tror dock som de andra sagt ovan, om du inte förväntar dig att tjäna på det, var bara en konsument… -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.