Startsida Forum E-handelsforumet E-handelsplattformar Väldigt olika produkter, hur kategorisera på bästa sätt?

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare
    Tomas
    Deltagare

Tänkte göra om min butik lite, ny logga och därmed färgschema. Men då jag säljer om inte så fruktansvärt många olika produkter så är det ändå varor av vitt skilda slag och målgrupper.

En vacuumförpackare för 169:-, en barnkälke för 449:-, ett rökskåp för 6500:-, en badtunna för 19000:- eller en båt för 69000:- plus motor….

Om man bortser från det ”vettiga” att ha ett så brett sortiment så vill jag gärna få ideér kring en vettig uppdelning i butiken.

Att ha en enda sida med en kategorimeny till vänster alá standardsnitt är ett sätt, men jag tycker det verkar vettigt att dela upp det i några huvudkategorier.

Kanske så som cyberphoto.se gjort med sina kategorier, foto, hushåll osv. I mitt fall kunde det då vara, hushåll, båt, rök & bbq, osv. På respektive temasida/avdelning kunde man då hålla en för målgruppen relevant bemötande.

swecat.se (Kodmyran) har ju två huvudkategorier hund och katt och har delat upp det vilket jag tycker är vettigt. Men med fler än två olika kategorier skulle det inte göras lika bra på samma sätt.

Ideér och exempel tas tacksamt emot som inspiration och kanske också mindre bra exempel…

Sen har jag ju prestashop i grunden, kanske stöter man på stora och dyrbara problem om man vill dela upp det på cyberphotos vis. Men en lightvariant kan ju då vara att ha i grunden samma färgschema men att i toppmenyn visa de olika grenarna/kategorierna.

Lösningen är inte målet utan syftet är att på bästa sätt få en kvinna 65+ och en man på 30+ med helt olika behov att känna att de inte kommit fel utan hamnat helt rätt trots ett något spretigt utbud:rolleyes:

Per Nilsson
    Deltagare

Har du funderat på att köra två olika butiker?

Jag kommer själv att köra 2 olika butiker med olika sortiment eftersom jag inte vill blanda ihop produkterna allt för mycket. Jag vill ha det ”rent” i mitt sortiment.

Anledningen till att Cyberphoto kör allt i en butik är antagligen för att Cyberphoto är en väldigt etablerat butik redan. Det är lättare för oss som är lite mindre, vi är flexiblare.

Vad jag menar med att CP redan är en etablerad butik är att om de skulle öppna en ny butik så skulle det ta lång tid innan den nya butiken fick samma trafikmängd som CP har idag.

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.