Startsida Forum E-handelsforumet Betalsystem Hur hittar man betalningslösningar för företagare med betalninganmärkningar???

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 15 totalt)
  • Författare
    Micke L
    Deltagare

Hej!
    Jag driver ett eget företag som säljer byggvaror online. Allt har gått bra tills nu när jag ska lägga grunden för min e-handelsplattform. Jag har tittat runt efter bra betalningslösningar som innehåller direkt betalning via VISA/Mastercard samt någon lösning där man kan delbetala köpen.

Jag söker en betallösningar där man får betalt relativt snabbt, så att man slipper ligga ute med stora belopp länge.

Jag har förstått vill ha ett inlösenavtal för detta men med betalningsanmärkningar och skuld hos kronofogden så är detta ingen lätt uppgift att hitta. Detta trots att jag är övertygad om att mitt företag kommer att leda mig ur min skuldsituation rätt snabbt om jag kan hitta rätt betalningslösningar för detta.

Finns det någon som vet hur man kan göra och vilka företag som är lättare att diskutera denna fråga med???

Tyvärr blir man ofta behandlad som en ”kriminell” i dessa sammanhang, vilket är både en flaskhals i affärssammanhang och och en pinsamhet man ständigt får leva med.

Så, snälla någon. Ge mig lite vägledning i denna djungel!!

Tack på förhand!
    Micke

Parvelito
    Deltagare

Generellt kan väl sägas att ingen lånar ut pengar till någon som har ett skuldsaldo hos kronofogden. Betalningsanmärkningar går att resonera runt, men inte ett skuldsaldo. Anledningen är att kronofogden i princip när som helst kan tömma dina konton, och då står man där.

Vad du kan pröva med är ren factoring, dvs att du säljer fakturorna till ett finansbolag när de är färdiga. Marginalen bank har jag hört talas om att de i vart fall inte kastar ut dig huvudstupa för att ekonomin är slagen i spillror, men du får säkert göra en egen kreditbedömning och stå för risken själv.

Kort- och bankbetalningar via Payson är smidigt, det kan vem som helst köra.

Du kommer säkert att få fler problem, som fraktavtal och liknande också, men det kan man komma runt med depositioner och liknande.

Glöm inte att ha råkoll på bokföringen. Av erfarenhet vet jag att Skatteverket gärna kontrollerar de med trasslig ekonomi lite extra.

Micke L
    Deltagare

Tack för ett snabbt svar.

Är den enda lösningen payson?
    Jag har av automatik undvikit Payson av den anledningen att man måste registrera ett konto hos dem, vilket gör det hela för krångligt för många. :(

Factoring har jag men inte sådan som innefattar något slags e-handel.
    Vad tror du om Klarna? Behöver de också inlösenavtal för sina tjänster?

Redovisningen har bra koll på…så det är ingen fara.

Förresten, skulle en aktiebolagsbildning förändra bilden i detta fall.
    Exempelvis om jag då tar in en person utan skuldsaldo eller anmärkningar??
    (Läs:Min fru)

Mvh.
    Micke L

Parvelito
    Deltagare

Man behöver inte registrera konto hos Payson om man använder rätt API mot dem.

Lyssna med Klarna, de brukar inte vara otrevliga när man pratar med dem, fast pengarna snabbt är det ju inte tal om där.

AB kan vara en bättre lösning, eftersom Kronofogden inte utan vidare kan tömma bolagets konton. Det gör det lite tryggare att göra affärer med ett AB, även om de säkert lär göra en koll på ägare och styrelse också om det handlar om avtal med mycket pengar.

Micke L
    Deltagare

ja, inom byggbranschen handlar det ofta om rätt mycket pengar (om man talar om gemene Svenssons ekonomi). Givetvis är detta nyckeln också för mig att slutligen kunna göra mig av med min skuld hos KF.

Finns det någon kreditgräns som klarna tar som max-belopp för privatkunder (som du vet)?

Vad betyder API?? Är det något som man fixar med dem iom man skriver avtal med dem??

Mvh.
    Micke L

Parvelito
    Deltagare

Jag kan inte så mycket om Klarna, det bästa är nog att du kontaktar dem själv med frågorna.

API är det datainterface som används när din webshop och Payson pratar med varandra.

Micke L
    Deltagare

jaha, då förstår jag.

Factoringföretag löser visserligen de pengar man ligger ute med snabbare men det finns väl inga sådana som har en sådan för e-handeln, tex. med API eller liknande för kunderna i en webbutik? Dvs. där kunderna kan köpa något och jag per automatik skickar fakturan till factoringföretaget. Så när varan landat hos kunden så får jag pengarna.

Parvelito
    Deltagare

Svea har snabba utbetalningar, som regel 1-2 dagar efter köpet.

Micke L
    Deltagare

dvs. varan måste inte ännu ha landat hos kunden än när utbetalning sker…?
    Eller?

flennstrom
    Deltagare

@Micke L 29526 wrote:

ja, inom byggbranschen handlar det ofta om rätt mycket pengar (om man talar om gemene Svenssons ekonomi). Givetvis är detta nyckeln också för mig att slutligen kunna göra mig av med min skuld hos KF.

Finns det någon kreditgräns som klarna tar som max-belopp för privatkunder (som du vet)?

Vad betyder API?? Är det något som man fixar med dem iom man skriver avtal med dem??

Hej!
    Klarna har en maxgräns för privatpersoner på 50000 kr.

När det gäller möjligheterna för någon med betalningsanmärkningar att bli kund hos oss så gör vi en bedömning från fall till fall.

Du är välkommen att kontakta oss på 08-12012020!

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 15 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.