Startsida Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Ånger vid Klarna

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Andy_G
    Deltagare

Hej,

Hade en kund som lade sin order 10.00 imorse och valde betalsättet ”klarna”. Jag lämnade in kundens varubrev till posten vid 14.00 och allting gick som på räls.

Klockan 19.00 fick jag ett mail av kunden där denne bad att få avboka sin order, talade då om för kunden hur det gick till och att kundens val var att använda reklmationsrätten och stå för returfrakten tillbaka till oss.

Hur går det till rent tekniskt om kunden skulle vägra och jag inte får något returbrev? Betalar Klarna ut ersättningen till mig ändå?

Sedan undrar jag om kunden måste ha ”bevis” på att produkten blivit återfraktad till mig, såsom ett kvitto på rekommenderat brev?

Det hade ju inte varit kul att komma ut tomhänt från det här menar jag, trots att ordervärdet var ringa.

Dan
    Deltagare

Kkarna står endast för risk om du skickar spårbart. Varubrev antagligen inte.

Nej de måste kunden inte, han har rätt att skicka tillbaka det på motsvarande sätt som han tog emot det på. I detta fall 1:a klass brev då han ej kan skicka varubrev. Mn kan ej kräva att kund returnerar med en dyrqre eller bättre tjänst.

Andreas
    Deltagare

Det som också kan påpekas och som drabbar mig nu som då är att Klarna inte betalar tillbaka förmedlingsavgiften de tar ut på en försäljning även om kunden returnerar varan eller avbryter beställningen.

Har man aktiverat fakturan, är det omöjligt att få ut pengarna.

En annan grej är deras butiksmoduler som ej automatiskt kan uppdatera pclasserna (prisklasserna), vid förändring av förmedlingsavgift till Klarna vid försäljning.

Tyvärr har Klarna flertal sådana här dolda avgifter / irritationsmoment som man ej tänker på.

Har tänkt skapa en sammanställning och jämföra olika faktureringsleverantörer för att se vem som hanterar dessa irritationsmoment bäst.

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.