Startsida › Forum › E-handelsforumet › Marknadsföring › Slogans, får man kalla sig vad som helst?
- Detta ämne har 10 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 11 månader sedan av MonsterM.
-
FörfattareInlägg
-
1 december, 2011 kl. 14:56 #96867fenrikDeltagare
Jag har försökt söka fram svaret men inte funnit något så jag startar en ny tråd.
Så här säger t.ex två av mina konkurrenter
min ena konkurrent är ”störst på nätet”
min andra konkurrent är ”störst i norden”Är det ok då om jag är ”Sveriges bästa”?
Det finns väl regler för sådant här, men jag kan inte riktigt hitta hur det fungerar i praktiken. Jag vet ju t.ex att varken den ena eller den andra i exemplet ovan anger detta baserat på någon grundlig forskning. Det är helt enkelt företagets egna UPPSKATTNING av läget, i för vad jag tror, till att få en bättre slogan till sitt företag.
1 december, 2011 kl. 15:07 #131474AlldoGästAlltid bra att kolla med PRV innan också på http://www.prv.se/vmi/default.jsp Du kan ju lyckas ta en slogan som är skyddad, eller liknar din, inom samma bransch.
9 december, 2011 kl. 12:27 #131990RobinDeltagareNej, man får inte använda sådana påståenden i marknadsföringssyfte hur som helst utan att ha belägg för det man påstår. Det är ett brott mot marknadsföringslagen och kan innebära att man får betala avgift för vilseledande marknadsföring eller att man blir dömd att betala skadestånd till andra näringsidkare som lidit förlust på grund av marknadsföringen.
Det finns flera domar från Marknadsdomstolen som handlar just om användningen av begreppet ”störst”. De resonerar som så att man vid användande av ”störst” måste kunna bevisa att man på alla sätt och vis verkligen är störst. Det kan handla om allt från omsättning, kundantal, butiksstorlek, sortimentets omfattning etc. T ex läste jag att Bauhaus för några år sedan blev dömda att betala ett rätt saftigt skadestånd + rättegångskostnader till något byggvaruhus i Göteborg för att de använt sig av ”störst” på ett rätt aggressivt sätt. Har även för mig att Hitta för ett gäng år sedan fick betala vite då man hävdade att man var störst på vissa sökningar enligt en viss definition/urval som de valde. Domstolen menade att man inte hade rätt att kalla sig störst när man de facto endast var störst på sökningar när man räknade efter just Hittas egen definition, men inte om man räknade på andra sätt.
Man ska alltså vara rätt så försiktig när man använder väldigt allmänna termer/begrepp som ”störst”, ”bäst” och ”snabbast” i relation till konkurrenter eller en viss marknad. Att det sedan används vitt och brett och av många beror nog på att det trots allt kräver mycket jobb, en del pengar och inte är riskfritt att dra en konkurrent inför domstol.
9 december, 2011 kl. 12:36 #131992fenrikDeltagareJag har kommit fram till samma slutsats.
Just därför tänker jag INTE dra mina konkurrenter inför MD samt fortsätta kalla mig för Sveriges Bästa.Det jag däremot är noga med är att jag inte kallar mig för Sveriges bästa XXXX. Jag väljer att uttrycka mig lite luddigt om det skulle gå åt fel håll. Mina konkurrenter gör däremot detta specifikt med t.ex ”Internets största butik för XXXvaror”
Trevlig helg
9 december, 2011 kl. 14:01 #131997hansandersDeltagare@fenrik 29834 wrote:
Jag har kommit fram till samma slutsats.
Just därför tänker jag INTE dra mina konkurrenter inför MD samt fortsätta kalla mig för Sveriges Bästa.Det jag däremot är noga med är att jag inte kallar mig för Sveriges bästa XXXX. Jag väljer att uttrycka mig lite luddigt
Nja, låter det inte liiite skrytsamt?
9 december, 2011 kl. 14:35 #131998fenrikDeltagare@hansanders 29839 wrote:
Nja, låter det inte liiite skrytsamt?
Det är ju det som är meningen.
Oskyldig tills motsatsen är bevisad. Är min kund nöjd så känns det hela bra.9 december, 2011 kl. 17:35 #132015hansandersDeltagareFrågan är väl om det är förtroendeskapande.
Kolla lite vad vänner och bekanta får för första intryck, för mej känns det inte seriöst.
Du gör kanske detta med glimten i ögat, men går det fram till alla ?9 december, 2011 kl. 19:41 #132042fenrikDeltagare@hansanders 29860 wrote:
Frågan är väl om det är förtroendeskapande.
Kolla lite vad vänner och bekanta får för första intryck, för mej känns det inte seriöst.
Du gör kanske detta med glimten i ögat, men går det fram till alla ?Nej nej. Fullt seriöst. Jag tror i regel att vi är för blygsamma i vårt budskap.
10 december, 2011 kl. 00:05 #132055Johan WDeltagareStor skillnad på dessa slogans tycker jag.
Du kan lätt få bakslag av dina kunder.
Tänk lite såhär.. gå fram till en person och säg:
– ”Jag är bäst i Sverige”
– ”Ja eller hur…”Till skillnad från:
– ”Jag är störst i Sverige på X”
– ”Åh fan!”10 december, 2011 kl. 10:09 #132063Per NilssonDeltagare@fenrik 29890 wrote:
Nej nej. Fullt seriöst. Jag tror i regel att vi är för blygsamma i vårt budskap.
Jag är inne på din linje!
Däremot är det viktigt att hitta en balans mellan jantelagen och ”the american way”. Vi är lite för dåliga på att ”skryta” här i Sverige, jag menar att vi borde vara duktigare på att berätta att vi faktiskt är duktiga, och ibland bäst, på det vi håller på med.
Men det är svårt, antingen är man för modest och alldaglig eller så är man för skränig och kaxig.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.