Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › Porto betalt slopas, hur kommer ni göra?
- Detta ämne har 17 svar, 11 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år sedan av Fractronics.
-
FörfattareInlägg
-
6 november, 2011 kl. 11:29 #96771nobynatorDeltagare
Som många vet så slopar posten tjänsten porto betalt från och med 1 januari, därefter rekommenderar de att man kör deras nya tjänst ”Skicka Direkt”. Men hur kan det ersätta ex. 6-30kr brev, skicka direkt börjar ju på 39kr samt att man måste klippa och klistra in adresserna eftersom det ej finns i pacsoft och de har även inga planer på att integrera det.
Att köra vanliga frimärken är för mig rätt oproffsigt och fult.
Hur tänker ni lösa det, tips?
6 november, 2011 kl. 12:34 #129881Per NilssonDeltagare@nobynator 27461 wrote:
Som många vet så slopar posten tjänsten porto betalt från och med 1 januari, därefter rekommenderar de att man kör deras nya tjänst ”Skicka Direkt”. Men hur kan det ersätta ex. 6-30kr brev, skicka direkt börjar ju på 39kr samt att man måste klippa och klistra in adresserna eftersom det ej finns i pacsoft och de har även inga planer på att integrera det.
Att köra vanliga frimärken är för mig rätt oproffsigt och fult.
Hur tänker ni lösa det, tips?
Vi lämnar in posten varje dag på postens företagscenter. De brev som ska frankeras med frimärken har vi bett att få stämplade (porto betalt stämpel) istället. På så sätt slipper vi frimärken.
6 november, 2011 kl. 13:28 #129882Jacob BDeltagareStämmer detta? Jag fick ett brev om att betalsättet ”Kontant” försvinner från Pacsoft. Detta innebär en rejäl försämring för oss eftersom vi förbereder alla Postförskott och sedan betalar kontant på Företagscenter. Eftersom vi skickar det mesta som Varubrev kommer vi inte upp i den summa som krävs för att slippa straffavgift för följesedel. Detta innebär att personalen på Företagscenter kommer behöva knappa in alla postförskott för hand medan jag väntar. Vilket är helt makalöst.
Det jag vill komma till är att jag inte uppfattat det som att det hindrar oss att stämpla brev med Porto betalt och sedan kontantbetala. Eller?
6 november, 2011 kl. 13:28 #129883nobynatorDeltagare@Per Nilsson 27462 wrote:
Vi lämnar in posten varje dag på postens företagscenter. De brev som ska frankeras med frimärken har vi bett att få stämplade (porto betalt stämpel) istället. På så sätt slipper vi frimärken.
Okej, vet inte ifall jag var otydlig i min första post men enligt posten så slutar de upp med porto betalt stämpel i januari, fick hem ett brev om det här om dagen. :confused:
6 november, 2011 kl. 13:32 #129884Per NilssonDeltagare@nobynator 27464 wrote:
Okej, vet inte ifall jag var otydlig i min första post men enligt posten så slutar de upp med porto betalt stämpel i januari, fick hem ett brev om det här om dagen. :confused:
Jag tror att det är två olika saker vi pratar om.
Jag kollar med postkontoret i morgon och återkommer
6 november, 2011 kl. 13:42 #129885nobynatorDeltagare@Per Nilsson 27465 wrote:
Jag tror att det är två olika saker vi pratar om.
Jag kollar med postkontoret i morgon och återkommer
Sorry jag löste min gåta själv, letade fram brevet jag fått och det var visst bara kontantbetalningar för porto betalt som ska slopas, dvs kör man på faktura finns det kvar.
Warning Alert Disabled! :p
6 november, 2011 kl. 13:52 #129886nobynatorDeltagare@Jacob B 27463 wrote:
Stämmer detta? Jag fick ett brev om att betalsättet ”Kontant” försvinner från Pacsoft. Detta innebär en rejäl försämring för oss eftersom vi förbereder alla Postförskott och sedan betalar kontant på Företagscenter. Eftersom vi skickar det mesta som Varubrev kommer vi inte upp i den summa som krävs för att slippa straffavgift för följesedel. Detta innebär att personalen på Företagscenter kommer behöva knappa in alla postförskott för hand medan jag väntar. Vilket är helt makalöst.
Det jag vill komma till är att jag inte uppfattat det som att det hindrar oss att stämpla brev med Porto betalt och sedan kontantbetala. Eller?
Exakt stämmer, frimärke/kontant kommer slopas, så enda sättet kommer vara faktura och då måste man som sagt komma upp i deras volym eller pröjsa 50kr i straffavgift för varje inlämning om jag nu minns rätt. Vet inte riktigt varför de gjort denna ändring?
6 november, 2011 kl. 14:37 #129888JoelDeltagareVarför ens ha en straffavgift om man inte kommer upp i x antal paket? 😡
6 november, 2011 kl. 15:45 #129890prylsjukDeltagare@Joel 27469 wrote:
Varför ens ha en straffavgift om man inte kommer upp i x antal paket? 😡
Bra fråga, MEN.. det är väl ändå Posten vi pratar om? Varför förvånar det inte mig att det är en straffavgift? Hmm..
6 november, 2011 kl. 17:02 #129891GregerADeltagareJag tror att Posten vill ta bort kontant ur Pacsoft därför att det via Postens hemsida går att skapa frakthandlingar, och betala med kort. Så på ett sätt kan jag förstå det – men å andra sidan så blir det ganska ineffektivt för oss stackars e-handlare att behöva boka frakt i olika system.
Sedan finns det i Pacsoft/Unifaun även fraktsätt för Rek o Postförskott utan följesedel. Det borde ju innebära att man kan lämna in dessa tillsammans med Varubreven och att de faktureras baserat på scanning. Men det verkar inte Posten själv veta om … 😮
Men visst är det dumsnålt av Posten att hålla fast vid straffavgift vid elektronisk följesedel.
Vill man vara e-handlarens bästa vän så erbjuder man produkter som fungerar smidigt och enkelt. Helst fraktfritt … :p
Edit: Jag tror inte heller att det är Porto Betalt som försvinner, utan Kontant. Det måste vara ett missförstånd. Men någon från Posten får gärna klarlägga det.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.