Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 12 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #129047
    Parvelito
    Deltagare

    Jag ser ingen anledning till att man skall göra villkoren radikalt bättre till julhandeln. Istället ser jag mer nytta i att lyfta fram saker som är lämpliga att ge bort i julklapp, se till att ha sådant hemma på lager och vara tydlig med när saker levereras.

    Jag har väl också vissa funderingar på att ordna lite ”bryggfinansiering” för kunderna genom att med början från 25:e November så har alla fakturor sista betalningsdag 2012-01-31 så att det kan betalas med Januarilönen (och att det inte är fakturor som förfaller under mellandagarna då en del är bortresta etc). Jag står och tvekar lite om jag skall lyfta bort fakturaavgiften också, som idag är 29kr.

    #129048
    danielandersson
    Deltagare

    Förstår inte heller varför man ska ge fraktfritt vid jul. Om man tänker lite logiskt så är det ju just vid jul som frakten är guld värd (tänk att slippa stå och köa i en affär? DET är valuta för pengarna för mig!).

    Vi kommer haka på Klarnas julkampanj, som gör att kunderna kan betala i slutet på februari.

    Kommer nog även erbjuda fraktfritt under nån dag eller helg under december, bara för att sporra lite mer. Kanske även specialpriser på vissa utvalda produkter under vissa dagar.

    Men inte fraktfritt under hela perioden, det låter.. dumt?

    #129049
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    Jag håller med dig, men många verkar köra fraktfritt i dec, och funderar då på varför? Vad har jag missat? Själv brukar jag ha olika paketerbjudanden, samt köra Klarnas kampanj och ev julpynta butiken lite

    #129051
    GregerA
    Deltagare

    Nu har vi ingen julrusch att tala om, men om vi hade haft så skulle jag kunna tänka mig att ge fraktfritt vid beställning före 13/12 för att i någon mån minska sista-minuten ruschen. Efter 13/12 kan man istället köra dubbel frakt … ;)

    #129052
    JohanK
    Deltagare

    @lunarmys 26557 wrote:

    Förstår inte heller varför man ska ge fraktfritt vid jul. Om man tänker lite logiskt så är det ju just vid jul som frakten är guld värd (tänk att slippa stå och köa i en affär? DET är valuta för pengarna för mig!).

    Vi kommer haka på Klarnas julkampanj, som gör att kunderna kan betala i slutet på februari.

    Kommer nog även erbjuda fraktfritt under nån dag eller helg under december, bara för att sporra lite mer. Kanske även specialpriser på vissa utvalda produkter under vissa dagar.

    Men inte fraktfritt under hela perioden, det låter.. dumt?

    I skuret av januari menar du Va?

    Eller har du fått special?

    #129053
    danielandersson
    Deltagare

    @JohanK 26561 wrote:

    I skuret av januari menar du Va?

    Eller har du fått special?

    Inte special, vad jag vet. Det generella mailet om julkampanjen kom idag också: ”Genom att erbjuda julkampanjen ger du dina kunder möjlighet att, för alla köp som görs mellan den 1 november och den 8 januari, betala i slutet av februari.”

    #129063
    JohanK
    Deltagare

    Visst du! Dubbelkollade nu och det stämmer. Har för mig det var januari förra året, därför jag reagerade.

    #129064
    danielandersson
    Deltagare

    @JohanK 26569 wrote:

    Visst du! Dubbelkollade nu och det stämmer. Har för mig det var januari förra året, därför jag reagerade.

    Det var det, dom har bättrat på dealen för kunderna det här året :)

    #129282
    busbjornen
    Deltagare

    Klarna ser ut att ha förlängt julkampanjen till 31:e januari också. Tydligen många butiker som efterfrågat detta.

    Fråga till er som har använt/använder Klarnas julkampanj:

    Får man som butik inte lägga på någon ”faktura-avgift” för köpet? Klarna lägger ju själva på 29 kr mot kunden, men om man själv inte tar in något så kostar detta 3% (+moms?) för butiken.

    Våra snittorder ligger på runt tusenlappen vid jul och det skulle innebära en marginalminskning med 30 kr, vilket är massor för oss. Vi får ju även räkna av diff på frakten 10-30 kr samt emballage och utskifter. Så med lågmarginal och Klarnas julkampanj blir det inte mycket kvar.

    Det lutar åt att vi skippar julkampanjen och bara kör vidare med faktura som tidigare. Kunden kan ju ändå välja att betala från 50 kr/mån även på en vanlig faktura och då måste kunden betala runt 150 kr om de har tänkt att betala resten i februari. Gäller ju bara att vara tydlig med information om detta.

    Hur gör ni andra med detta? Som jag ser är ju risken att kunder som idag väljer faktura (har 39 kr faktura-avgift) istället väljer julkampanjen, där vi får minskad marginal. Kärnfrågan är alltså hur många fler köp man kan förväntas få pga julkampanjen, och om det motsvarar intäktsminskningen på de kunder som annars valt faktura?

    En tilläggsfråga är: Använder kunden ”samma” kreditutrymme för julkampanjen som vanlig faktura. Jag gissar att detta är fallet och då känns det som att många som redan idag ligger i taket på kreditlimiten ändå inte kan använda julkampanjen för att de inte har utrymme. Så då blir det stora resultatet att kunder som annars valt faktura väljer julkampanjen istället. :confused:

    #129283
    danielandersson
    Deltagare

    @busbjörnen 26819 wrote:

    Får man som butik inte lägga på någon ”faktura-avgift” för köpet? Klarna lägger ju själva på 29 kr mot kunden, men om man själv inte tar in något så kostar detta 3% (+moms?) för butiken.

    Nej. Det är tyvärr en förlust man får leva med.

    @busbjörnen 26819 wrote:

    Hur gör ni andra med detta? Som jag ser är ju risken att kunder som idag väljer faktura (har 39 kr faktura-avgift) istället väljer julkampanjen, där vi får minskad marginal. Kärnfrågan är alltså hur många fler köp man kan förväntas få pga julkampanjen, och om det motsvarar intäktsminskningen på de kunder som annars valt faktura?

    Vi ser det som en tjänst/julklapp som vi bjuder på under jul.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 12 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.