Startsida › Forum › E-handelsforumet › Marknadsföring › Det här med varumärken och ev. intrång…
- Detta ämne har 4 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 1 månad sedan av NO LINGO.
-
FörfattareInlägg
-
17 oktober, 2011 kl. 17:51 #96648dflswedenABDeltagare
Hej
Tack och lov så kollade jag på PRV om min nya satsning på shabby chic skulle bli ett ”problem”, inte för jag trodde det, men man vet ju aldrig. Och det visade sig ju vara reggat för just den varugrupp (heminredning) jag ska ominrikta mot.
Kruxet är ju att shabby chic i sverige mera är en stil än varumärke, vilket snabbt märks om man söker på det. Varumärket är ett ”EU-varumärke” (vilket iofs förklarar varför det var så svårt att hitta leverantörer med det begreppet ).
Nu till mina funderingar, hur mycket ”intrång” blir det om man har en domän som http://www.shabbychicbutiken.se ? Det finns ju t.ex. ett antal http://www.iphonexxx.se, och apple är ju inte kända för att låta andra ”snylta” på varumärket?
Hur kan man använda ett varumärke, man får ju t.ex. inte sälja en ”IKEA kudde”, men väl en ”Kudde med IKEA stil” (eller är det för nära?)
Likväl borde man kunna sälja ”kudde i shabby chic stil”, men inte ” shabby chic kudde”.
Sen nämnde juristen på PRV jag pratade med att det inte är självklart att varumärkesägaren vinner en ev. tvist, om varumärket är urvattnat (vilket shabby chic är). Sen är det ju mitt AB som gör ev intrång, och om man förlorar en tvist så blir det inte många kr innan det går i KK, så det lär inte vara lönt för någon att processa om det, men å andra sidan är det ju dumt att utmana ödet.
Till saken finns ju att man inte är ensam om att marknadsföra saker som shabby chic…… men man kan ju ge sig fn på vem dom väljer ut för att statuera exempel….
Någon med liknande erfarenheter ? Ni som kränger apple produkter, tillbehör till Iphon, lego eller liknande lär väl ha samma problem.
/ Tobias
18 oktober, 2011 kl. 01:25 #128735MarcinDeltagareHela historien med IKEA har kanske skrämt upp många. Många tycker att det är löjligt. Ofta så blir det aldrig någon domstol utan hot. Ett hotfullt brev från en advokat är just det: ett hotfullt brev. Första gången jag fick ett brev från en advokat så blev jag skraj. Sen fick jag veta att hotfulla brev är en strategi som ofta fungerar. Det bästa du kan göra är att ignorera. Var medveten om att den som eventuellt tar dig till domstol är minst lika rädd för domstolskostnader som du. De hoppas oftast just på folk som tänker ”dumt att utmana ödet”.
Vad de på PRV säger har inte med nåt att göra. De har ingen aning och du kommer aldrig kunna referera till vad de har sagt. Det är lika mycket värt som att prata med en främling på gatan.
Vad gäller iphonexxx så gör de alla reklam för iPhone. Det vore otroligt dumt av Apple att klaga. I fallet med IKEA så tror jag att det handlade mer om att de vill förhindra en eventuell trend att göra IKEA-produkter till populära andrahandsvaror.
Personligen så skulle jag inte vara skraj utan köra på. Däremot så är domännamnet väldigt långt och begränsar ditt sortiment. Ta ett annat domännamn så kan du bredda ditt sortiment i framtiden.
18 oktober, 2011 kl. 01:26 #128736MarcinDeltagareHela historien med IKEA har kanske skrämt upp många. Många tycker att det är löjligt. Ofta så blir det aldrig någon domstol utan hot. Ett hotfullt brev från en advokat är just det: ett hotfullt brev. Första gången jag fick ett brev från en advokat så blev jag skraj. Sen fick jag veta att hotfulla brev är en strategi som ofta fungerar. Det bästa du kan göra är att ignorera. Var medveten om att den som eventuellt tar dig till domstol är minst lika rädd för domstolskostnader som du. De hoppas oftast just på folk som tänker ”dumt att utmana ödet”.
Vad de på PRV säger har inte med nåt att göra. De har ingen aning och du kommer aldrig kunna referera till vad de har sagt. Det är lika mycket värt som att prata med en främling på gatan.
Vad gäller iphonexxx så gör de alla reklam för iPhone. Det vore otroligt dumt av Apple att klaga. I fallet med IKEA så tror jag att det handlade mer om att de vill förhindra en eventuell trend att göra IKEA-produkter till populära andrahandsvaror.
Personligen så skulle jag inte vara skraj utan köra på. Däremot så är domännamnet väldigt långt och begränsar ditt sortiment. Ta ett annat domännamn så kan du bredda ditt sortiment i framtiden.
18 oktober, 2011 kl. 15:15 #128771dflswedenABDeltagareHej
Jo, domännamnet ska nog ändra ändå, just av anledningen att kunna täcka ett något bredare sortiment men även bli lättare.
Ang PRV så påpekade dom just att dom inte får säga något i enskilda fall, mer än att han nämnde att om varumärket blir ett sk. varumärkesord (typ frigolit, dynamit, topz) så har varumärkesägaren inget att hämta. Kan nog iofs vara därför IKEA försvarar varumärket, börjar dom släppa efter så kan ”IKEA” börja betyda helt andra saker än vad dom säljer, och då blir det nog sura miner….
Men jag kör nog på med shabby chic xyz m.m. i marknadsföringen, med tanke på spridningen i sverige får dom nog ett grovt jobb att dra alla till domstol för ett ord som i sverige är ett varumärkesord….
19 oktober, 2011 kl. 10:35 #128812NO LINGODeltagareVälj inte ett namn som är genereriskt dvs allmänt beskrivande. Det blir oerhört dyrt och tar lång tid att försöka bygga ett varumärke kring ett generiskt namn. Dessutom går det ofta inte att registrera. Välj ett namn som är unikt, som sticker ut, som beskriver din inrikting och som funkar på alla språk och som har en ledig domän, lätt va , och lägg sedan till din genereriska beskrivning som en payoff tex ”den ledande butiken för shabbychicprylar”. Om du en tror att det finns en risk för förväxling eler varumärkesintrång så lägg ner det spåret. Gör något eget, unikt istället.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.