Startsida › Forum › E-handelsforumet › E-handelsplattformar › Kunder online
- Detta ämne har 13 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 1 månad sedan av Joel.
-
FörfattareInlägg
-
3 oktober, 2011 kl. 12:41 #96557JoelDeltagare
Jag har sett att en del shoppar visar hur många kunder som är online (t.ex Lastbryggan.se och Bodega.se)
Ser ni några för- eller nackdelar med det?
Jag jobbar (som bekant) med lite intern statistikinformation som vi kommer att visa på en skärm här på lagret och undrar följdaktligen, hur räknar man ut antalet kunder online?
Hur många minuter får det gå från att en kund senast registrerades för en aktivitet på hemsidan (t.ex kollade in en produkt) tills dess att kunden får ses som ”icke online” längre?
/Joel
3 oktober, 2011 kl. 12:47 #128052iDentaDeltagareJag har också funderat en del på detta, och jag kommer att gå efter aktiva sessioner troligtvis. Där den då räknas som aktiv om session är uppdaterad inom X antal minuter. Men det beror ju lite på hur ditt system är byggt…
När det gäller antalet minuter så har jag dock inget bra svar
3 oktober, 2011 kl. 12:49 #128053MenkiiGästDu borde ta din genomsnittstid(per enskild sida) för en besökare(vilket du kan hitta i analytics).
Varje gång någon besöker din site så sparar du det i databasen och sen räknar du hur många som varit inne på siten sen (nu – ”genomsnittstiden”). Vilket borde vara några minuter bak från nutid.
Däremot tror jag många kör med 15-60minuter. Annars kommer det se ut som att väldigt få besöker din site samtidigt.
3 oktober, 2011 kl. 12:55 #128054JoelDeltagareMenkii: Det var ingen dum idé att använda sig av informationen från Analytics.
Standard verkar dock vara 15 minuter och värdet spelar inte så stor roll för mig egentligen utan snarare hur det ökar/minskar under dagen (alltså differensen).
Jag använde denna sql-fråga:
”SELECT Count(*) FROM tbl_online WHERE DATE_ADD(`lastactive`, INTERVAL 10 MINUTE) >= NOW()”3 oktober, 2011 kl. 12:58 #128055MenkiiGästIfall du vill göra det mer avancerat kan du alltid göra ett javascript som skickar två request i sekunden och sen kolla hur många som varit aktiv den senaste sekunden. Då snackar vi precision fast det tar ju lite serverkraft
@Joel 25435 wrote:
Menkii: Det var ingen dum idé att använda sig av informationen från Analytics.
Standard verkar dock vara 15 minuter och värdet spelar inte så stor roll för mig egentligen utan snarare hur det ökar/minskar under dagen (alltså differensen).
Jag använde denna sql-fråga:
”SELECT Count(*) FROM tbl_online WHERE DATE_ADD(`lastactive`, INTERVAL 10 MINUTE) >= NOW()”3 oktober, 2011 kl. 12:59 #128056bloggusDeltagareJa, skulle vara intrssant hur den funktionen påverkar kunderna som är inne i butikerna.
Tror många butiker/hemsidor på nätet helt enkelt fuskar med dessa siffror, genom att sätta höga tider eller lägger till användare. Det roliga är att praktiskt inga butiker/hemsidor redovisar vad de räknar med en ”besökare”. Extremt godtyckligt och jag litar aldrig på sådana räknare på småsidor.
3 oktober, 2011 kl. 13:01 #128057bloggusDeltagareNu när Google Analytics har gått in i en Beta vad gäller realtidsuppdatering (mycket bra funktion), kanske man skulle kunna använda information från de med tiden? Bara en tanke …
3 oktober, 2011 kl. 13:01 #128058JoelDeltagareFrågan är väl, tillför det något som helst värde för besökaren?
Spontant kan jag tänka mig att det inger ett visst förtroende om man har många online? Men jag vet inte… vi ”datakillar” är nog allmänt skeptiska till siffrorna som presenteras, men en ”vanlig Svensson” kanske tror blint på dem?
3 oktober, 2011 kl. 13:05 #128059bloggusDeltagareJa, jag tror att det inger ett visst förtroende, oavsett om siffror är rätt eller inte
3 oktober, 2011 kl. 13:10 #128060MenkiiGästEn community i en stad gick under tillvis del för att dem rätta mätaren. De släppta en version två där dem körde kortare tid och det såg ut som att 10st var online hela tiden istället för 80st. Vilket gjorde att folk trodde att det var färre som ”hängde” där. Egentligen var det mer besökare än innan fast det såg ut som färre. Tror folk gillar (”antal personer online inom 30 min”*1,5)
@Joel 25439 wrote:
Frågan är väl, tillför det något som helst värde för besökaren?
Spontant kan jag tänka mig att det inger ett visst förtroende om man har många online? Men jag vet inte… vi ”datakillar” är nog allmänt skeptiska till siffrorna som presenteras, men en ”vanlig Svensson” kanske tror blint på dem?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.