Startsida Forum E-handelsforumet Betalsystem Utvärdering av Svea Web Pay

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 31 totalt)
  • Författare
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

Ja nu är jag igång med Svea Web Pay på allvar från att ha haft Klarna.

Vi börjar med installationen:

Ur Sveas sida är allt klockrent bra, bra information så man kan vara hur dum i huvudet som helst och ändå fatta (jag är snuskigt korkad när det gäller denna sorts teknik).

Nordisk E-handel hade lite fel i sin API eller vad nu skiten heter. Men Svea höll ett telefonmöte med Nordisk E-handel och inom kort är dessa sakerna fixade och allt är 110%, nu kanske bara 90% när det gäller lättheten att konvertera kunder i samband med köp med faktura eller delbetalning.

Service/Support:

Alla säger att Klarna har en klockren service och jag kan inte annat än att hålla med då jag haft dessa i en del år själv.

Men svea piskar skiten ur Klarnas service när det gäller tekniken hur gränssnitten funkar osv. Svea är helt sjukt bra på supporten och även på handläggarsidan som man kontaktar först.

Jag pratade sist igår med en ny tjej som knappt kunde något men hon ”frågade under tiden” jag fanns i telefonen och allt gick hur smidigt som helst.

Min säljare är underbart duktig och tar tag i saker omedelbart. Har man saker som kan förbättra konverteringen så TAR DOM DETTA PÅ ALLVAR! Dom agerar direkt!

Vi går vidare till TRÅKIGA saker så som gränssnitt:

Alltså jag har testat många gränssnitt så som tex Auriga, Payex, Paypal, Dibs osv.

Men Svea kickar skiten ur allt!!!!!!

Det ända man vill (eller i alla fall jag) är ENKELHET och det kan INTE bli enklare tycker jag med Sveas gränssnitt.

Det är SÅ enkelt att delleverera en order, jag gråter varje gång man behöver göra detta för det är så enkelt.

Det är SÅ enkelt att godkänna en order om man nu har detta inställt.

Det är SÅ enkelt att godkänna en faktura (om man nu har detta inställt, vilket jag inte tycker man ska ha för det är bättre att göra automatik på detta)

Jag tackar Jesus som välsignat Svea med en hjärna som tagit fram ett ENKELT system som en idiot kan fatta (jag då). Jag blir skakis bara jag tänker på Sveas gränsnitt och då har det gått långt:)

Nu sneglar vi på antalet ordrar:

Alla pratar om att Klarna ska ge flera godkända ordrar än någon annan, kanske är så men inget jag skulle sätta mitt liv på.

Betalningsalternativet ”faktura” har skjutit i höjden sedan jag började med Svea, då har jag inte ens faktura som första alternativ än och jag har även höjt faktura avgiften till kunderna från 29 kronor till 39 kronor. Vi snittade ca 50 fakturor i slutet och nu tror jag vi kommer upp i det dubbla.

Vad detta beror på skiter jag helt i, men jag skrattar mig själv till sömns varje natt numera:)

Nu går vi vidare till roliga saker så som UTBETALNING:

Godkänner du bara ordern (och fakturan om du ska envisas att göra detta manuellt) så har du pengarna dagen efter, I LOVE MONEY!!!!

Nu tar vi ekonomi som är tråkigt (om man inte heter Berra):

Utan att nämna siffror från Klarna eller Svea så kan jag säga så här.

Med klarna kostade en faktura mig 2 gånger mer i procent än Svea och utöver detta kostade varje faktura mig 4 gånger mer i kronor än Svea.

Behöver jag skriva I LOVE MONEY?

Nu till helheten:

Jag hade förväntat mig en kass service/support för detta har många sagt, men så är det i alla fall inte nu kan jag lova. Underbara personer att prata med.

Ta bara en sådan sak som när man ringer upp en support och säger ”Hej mitt namn är Jimmy och jag ringer från Blekinge Bilradio, jag har problem med XXX i gränsnittet du kanske skulle vilja ha mitt kundnummer? Nej säger SVEA:eek: Jag är redan inne i ditt gränssnitt:eek::eek::eek::eek: Detta har aldrig hänt mig förr att någon är så snabb så jag blir förvånad (min fru säger nog annat om min snabbhet :rolleyes:)

Undebart gränssnitt, jag ordagrant hatar sådan här teknik för jag känner mig bara korkad och blir irriterad när saker inte funkar som jag vill oavsett om det är jag som gör fel. För gör jag fel så finns det andra som gör fel och då får man göra om så ALLA fattar.

Till sist: EKONOMI. Berra på http://www.parvelito.se/ hade satt sina frimärken i halsen, så ekonomiskt är Svea anser jag :)

Jag är supernöjd med Svea Web Pay.

Jeff
    Deltagare

@Jimmy Öström 24912 wrote:

Till sist: EKONOMI. Berra på http://www.parvelito.se/ hade satt sina frimärken i halsen, så ekonomiskt är Svea anser jag :)

Hah. Pricken över I:et på hur nöjd du verkar ;)

Lastbryggan
    Deltagare

Hur bra avtal och hur mycket har du fått betalt för att skriva detta inlägg? ;)
    Kul att du hittat rätt och jag kan inte annat än att önska dig fortsatt lycka till.

bloggus
    Deltagare

Hej Jimmy,

Hur gör du med Svea om; du skickar paketet som inte hämtas ut och skall ”returnera” fakturan? Hos Klarna har ibland då pengrna inte hunnits betala ut, så det är bara att ta bort fakturan. Hos Svea har pengarna redan betalts ut, så hur gör du? Tar du bort fakturan och blir skyldig Svea pengar?

Kommer köra Svea i en annan butik nu snart och skall då göra jämförelser med Klarna, som man kör i en annan butik. Skall se vilket som är smidigare att använda.

Parvelito
    Deltagare

Kul om Svea verkligen börjar ge Klarna lite konkurrens. Har man ingen konkurrens så utvecklas man inte lika bra. Jag pratade med Svea efter att vi pratats vid i Sundsvall, och jag fick en offert som inte var i närheten så bra som din. Så, jag fortsätter med fakturering i egen regi åtminstone tills jag förbrukat alla kreditupplysningar som jag redan betalat för.

Emil
    Deltagare

@bloggus 24916 wrote:

Hej Jimmy,

Hur gör du med Svea om; du skickar paketet som inte hämtas ut och skall ”returnera” fakturan? Hos Klarna har ibland då pengrna inte hunnits betala ut, så det är bara att ta bort fakturan. Hos Svea har pengarna redan betalts ut, så hur gör du? Tar du bort fakturan och blir skyldig Svea pengar?

Kommer köra Svea i en annan butik nu snart och skall då göra jämförelser med Klarna, som man kör i en annan butik. Skall se vilket som är smidigare att använda.

Du ber svea ta bort fakturan. Optimalt hade varit om man själv kan göra det, på samma sätt som man brukar kunna göra återbetalningar för kortbetalningar. Med svea får man ringa och be dem makulera.

bloggus
    Deltagare

@Emil 24923 wrote:

Du ber svea ta bort fakturan. Optimalt hade varit om man själv kan göra det, på samma sätt som man brukar kunna göra återbetalningar för kortbetalningar. Med svea får man ringa och be dem makulera.

Tack för det svaret. Ser ut som ett mer komplicerat tillvägasätt än hos Klarna där jag kan göra det på ett par klick själv i deras adminsystem.

bloggus
    Deltagare

Mitt största problem med Svea ät egentligen det som en del dreglar över och tycker om; utbetalning dagen efter!

Själv skulle jag föredra att själv bestämma utbetalningsdagen, t.ex. varje måndag. Varför? Just för att som många andra små ehandlare kör jag inget affärssystem utan bokför själv. Vill helst slippa bokföra fakturor 22 gånger om månaden, utan gör det gärna ca. 4 ggr i månaden vid utbetalningar.

Vill gärna ha ett mellanting mellan Klarna och Svea, men Svea verkar inte lyssna på det. Alltså inte vänta 2-3 veckor från utbetalningar från Klarna, men inte heller få de dagen efter. Låter kanske konstigt för vissa här.

Klarna gör det även lättare vad gäller returer tror jag. Kommer en retur inom 2 veckor kan jag enkelt ändra i fakturan för kunden om det är bara en del av varor som ångras, men med Svea är ju redan fakturan utbetald till mig. I det faller gissar jag att ändringar måste ringas in, såsom fullständig retur ovan, om de överhuvudtaget går att göra eller? Någon som kan svara på det?

Emil
    Deltagare

@bloggus 24925 wrote:

Tack för det svaret. Ser ut som ett mer komplicerat tillvägasätt än hos Klarna där jag kan göra det på ett par klick själv i deras adminsystem.

Du kan göra det själv från admin så länge fakturan inte är utbetald. Jag ser det inte som något större problem. Fördelen med utbetalning dagen efter överväger med råge ett telefonsamtal vid en retur. Optimalt hade dock varit som sagt att kunna göra det själv.

Jimmy Ostrom
    Deltagare

He He, nej jag är inte köpt.

Jag skriver dock alltid ärligt hur jag upplever saker och ting, inget undantag om Svea.

Men skulle det visa sig att man har fel om något man skriver om är jag snabb och säger det oxå.

@Lastbryggan 24915 wrote:

Hur bra avtal och hur mycket har du fått betalt för att skriva detta inlägg? ;)
    Kul att du hittat rätt och jag kan inte annat än att önska dig fortsatt lycka till.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 31 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.