Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Jag har för många produkter… säljer bara nyheterna
- Detta ämne har 38 svar, 12 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 2 månader sedan av Joel.
-
FörfattareInlägg
-
19 september, 2011 kl. 12:39 #96479DanDeltagare
Jag har ett stort i-landsproblem och det är väldigt synd om mig…
Jag har många produkter och väldigt högt produktflöde in på siten med nyheter.
I kategorierna sorterade vi innan på nyheter som default, numera på bästsäljare per default.
Problemet är att vissa kategorier har 40-50 sidor med produkter (med 28 på varje) och nu när jag sitter och gör beställningar ser jag i min admin att våra tidigare produkter som varit med oss i över 2 år numera inte säljer för fem öre…
Antingen är de omoderna eller så ligger de för långt ner i siten, en kombo är rimligast här men primärt att de hamnar sist i kategorierna.
Nu funderar jag på hur man löser detta, antingen har man mindre produkter, tvingar folk att se alla produkter genom en smart algo som slumpar o testar, eller så gör man ingenting…
Man kan numera sortera kategorierna på minst sålda produkter också om man är intresserad av det men jag ser ingen stor försäljningsökning av det
19 september, 2011 kl. 12:51 #127010AndreasDeltagareHörde ryktas om att det är samma person som driver ehandel.se som startat företagt Fyndiq, kanske du kan använda Fyndiqs tjänst för att sälja bort ”kiten” ursäkta de mindre populära varorna.
Annars, varför inte ordna en slumpartad knapp som plockar fram en slumpartad produkt av de som säljer dåligt och erbjud rabatt på alla produkter som dyker upp där. Rabattkarusellen kan du kalla det!
19 september, 2011 kl. 12:54 #127011DanDeltagareGrejen är att det inte är ”skit” det är produkter som får för lite exponeringar, när de väl får exponeringar har de en bra CR%.
Däremot har jag sålt hyllvärmare ur mina andra butiker på Fyndiq.se och det är världens bästa kanal för merförsäljning(TM) (helt objektiv åsikt såklart!!!!)
Rabattgrejen är intressant dock, den kanske man borde spinna vidare på, dock har jag 0 tid för teknisk utveckling i år, och jag skulle helst komma på en lösning redan nu
19 september, 2011 kl. 12:54 #127012ParvelitoDeltagareFrån hemelektronikbranschen känns det där igen… Och det blir förr eller senare ett problem med en massa pengar på lager som utgörs av dökött, och dessutom massor med hyllor som står och i en dyr och uppvärmd lokal trots att produkterna i sig är iskalla.
Du som är lite klurig borde ju kunna programmera ett litet ”larm” som visar när produkten håller på och dö, genom att dess andel av försäljningen minskat under den senaste tremånadersperioden, och se till att de lyfts fram med något specialpris tills de är slut och sedan får utgå.
Det är ofta väldigt svårt att få fart på produkter som dött med andra medel än en rejäl rea. Så har du nu massor av saker ligger där, så får det väl bli ”stora höstrean” nu till kommande lönehelg, så du får in ditt julsortiment.
19 september, 2011 kl. 12:57 #127013ParvelitoDeltagare@Dan 24313 wrote:
Grejen är att det inte är ”skit” det är produkter som får för lite exponeringar, när de väl får exponeringar har de en bra CR%.
Visa fler produkter då på varje sida, kanske peta in 3 kolumner med varor, och ha 25% slumpmässigt valda ur kategorin på varje sida.
19 september, 2011 kl. 12:58 #127015DanDeltagareHmm… grejen är att hade någon hittat produkterna hade de köpt dem. Det är ju inga dåliga produkter, jag har bara inte volymen i söktrafik att de hittas eftersom det är så sjukt nischade saker och ingen söker på det eftersom de inte vet att de vill ha det.
Så de är ju inte traditionella hyllvärmare, men nu när du säger det så är de ju det ändå, men jag tänker ändå att det finns en teknisk lösning för att åtgärda det. Varorna förtjänar att leva vidare och jag vill heller inte inse att jag nått en brytpunkt i antal produkter.
Om CDON kan ha miljontals produkter kan väl jag också ha det, det handlar om hur man visar och styr besökarna utan att tvinga dem att köpa saker de inte vill ha… det är iaf vad jag inbillar mig men jag har inga belägg för det men jag vill inte begränsa mitt utbud
19 september, 2011 kl. 12:59 #127016DanDeltagareDet är planerat en redesign där, vi måste avsluta nuvarande A/B-test först bara för att det inte ska bli ett mvt-test som vi inte kan räkna på.
Slumpvalt är smart! men kräver att man mäter utfallet också så man inte slösar bort yta och försäljning.
@Parvelito 24315 wrote:
Visa fler produkter då på varje sida, kanske peta in 3 kolumner med varor, och ha 25% slumpmässigt valda ur kategorin på varje sida.
19 september, 2011 kl. 13:06 #127019ParvelitoDeltagareMed slumpval får du ju ändå lite mer data att avgöra om det är exponeringen eller något annat som är fel med produkten genom att mäta köp per exponering. Har någonting visats 10.000ggr utan att det sålt så är det förmodligen en rätt så död produkt.
Om du inte vill begränsa sortimentet måste ju produkter som konverterar sämre få synas ibland, annars blir de stendöda eftersom de inte syns.
19 september, 2011 kl. 13:07 #127020Katrin LundgrenDeltagarePresentgenerator? Ny funktion i butiken? på så sätt kan du pusha dem. Mererbjudanden i kassan är superbra. det kör jag för att bli av med en del produkter. Köp för x kr så dyker mererbjudanden upp överst i kassan. I nästan 100% av fallen så handlar kunderna dem
19 september, 2011 kl. 13:29 #127023DanDeltagareSant Parvelito, får titta på det där men det är ingen snabb lösning på att fixa det bra tyvärr.
Har redan presentgenerator men den visar saker som jag vet säljer, vill inte pusha osäkra kort eller ”sminka grisen” som Jarno på Nelly sa. Jag måste helt enkelt börja snurra dessa produkter som Parvelito säger för att mäta om deras konvertering följer normen och sedan börja sortera på konvertering i kategorierna istället kanske.
Mererbjudande är en bra idé men jag ser inte produkterna som rena hyllvärmare, jag vill inte ge bort dem, de är fina och bra bara låga tilläggsdatum i butiken (ser jag det som hehe).
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.