Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Att kolla efterfrågan innan inköp av varor
- Detta ämne har 6 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 7 månader sedan av
Joel.
-
FörfattareInlägg
-
17 september, 2011 kl. 09:36 #126866
Parvelito
DeltagareHur tänkte du nu? Skall du sitta och ordna produktbilder, säljande beskrivningar etc på saker som du inte ens skall köpa in? Till och med lägga upp relevanta sökord på dem och köra Adwordskampanjer för att sedan inte sälja det mesta?
Med den blindheten så är ju risken stor att även om du lägger upp 500 testprodukter så missar du ändå de kommande storsäljarna.
Du har för lite att göra, och för mycket pengar, det är helt klart…
Börja med att skaffa dig leverantörer som kan produktutbudet och som du litar på, så kan ni tillsammans hitta ett bra sortiment. En bra leverantör låter dig beställa saker i små kvantiteter för att testa marknaden.
Fortsätt sedan med att själva skaffa insikt i vad som händer inom ditt produktområde. Bli en early adopter som har lite koll på vad som händer.
Be kunderna (för de har i alla fall koll) föreslå saker som de saknar, med motivering, och premiera veckans bästa tips med en trisslott eller något sådant.
17 september, 2011 kl. 10:14 #126869Stefan.S
DeltagareNågon får rätta mina siffror om jag är ute och cyklar,
men man får nog räkna med att nya butiker har 1, max 2 köp per 100 besökare, finns dessutom inte varan i lager är det nog 1 av 10 (av dem som hade köpt varan) som orkar be om ett mail när varan är tillbaka istället för att kolla vidare i någon annan butik.
Med andra ord kommer ca. 1-2 av 1000 besökare att begära mail och kostar nog kring 2000-4000 i adwordskostnader. För att få veta att 1 kund är intresserad av 1 produkt.Jag hade inte gjort det
17 september, 2011 kl. 11:07 #126872Dan
DeltagareJag gör det ibland, men då är jag ofta säker på att jag tar in varan då den ligger hos mina distributörer. Däremot lägger jag då upp den snabbt för att få intresseanm o beräkna första ordern samt för att ranka överst på google såklart.
17 september, 2011 kl. 11:44 #126876Jimmy Ostrom
DeltagareDetta har jag aldrig gjort, men helt klart ska jag göra detta i framtiden.
Här finns det ju lite potential att komma åt ”heta produkter” innan alla andra om man har god kontakt med sin leverantör och visar sin goda sida att trycka lite extra på Google och sina andra kanaler och då få bättre pris och produkterna snabbare än alla andra.
Men någon måtta får det såklart vara…..
17 september, 2011 kl. 12:18 #126881Andreas
DeltagareDetta är ju lite samma som: ”förhandsbeställ varan”.
Detta är ju rätt vanligt i många branscher i synnerhet inom dataspelsindustrin.
17 september, 2011 kl. 12:29 #126884Joel
DeltagareVi kör kör en hybrid av detta genom att vi alltid lägger upp ”kommande produkter” (som vi beställt men inte fått hem än).
På så sätt hinner vi ofta få in några produktbevakningar innan vi lagt in prylarna på hyllan. Och när de väl kommit hem så får vi några köpare på en gång. Det ger också en hint om vilka av de nya produkterna som kan bli extra populära, så att man vet vilka man kanske redan från början skall beställa hem fler av.
Men att köra hela konceptet och lägga upp ett 100-tal produkter man inte ens vet om man ska börja sälja, känns som att lura kunden. Och det tror jag inte är uppskattat…
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.