Startsida Forum Övrigt Off-topic 3g-router, längre räckvidd?

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Tomas
    Deltagare

Undrar vad som krävs för att få en vettig uppkoppling 35-40m från en 3g-router?

Sitter i en sådan snygg arbetsbod hemma på tomten och snålvargen i mig vill kunna dela uppkoppling med husets på ett smidigt sätt. Har oftast folk hemma dagtid som vill kunna surfa varför det måste finnas uppkoppling på båda ställen samtidigt.

Men är det rimligt att tro att trådlöst ger en bra uppkoppling med det avståndet eller ska jag behöva teckna ett separat mobilt abb till ”kontoret”? Mobilt är det enda som är tänkbart då det inte finns fiber och telekablarna är heller inte att räkna med.

Finns väl en teoretisk möjlighet att gräva ned kabel men det känns inte så aktuellt, trådlöst vore smidigare.

Parvelito
    Deltagare

Man kan säkert få vettig hastighet på trådlöst nät med lite extra antenner. En 8dbi eller 12dbi rundstrålande antenn på routern i ett fönster som vetter mot din bods fönster bör göra susen.

Trådlöst nätverk kan sammanfattas med att så fort det finns optisk sikt mellan de två enheterna som skall kommunicera så brukar det fungera. Fördelen med att bo på landet är att det i allmänhet inte är så mycket annat som stör från grannar och liknande, utan som regel kan man vid störningar själv identifiera vad det är som bråkar och åtgärda det.

Jimmy Ostrom
    Deltagare

Varför inte dra en vanlig kabel mellan modemet och dom andra husen?

Vi har gjort så hemma i vårt hus, svärförsäldrarna har hus brevid ca 40 meter bort och vi har dragit en extra kabel från modemet till dom, funkar kalasbra.

@Tomas 24104 wrote:

Undrar vad som krävs för att få en vettig uppkoppling 35-40m från en 3g-router?

Sitter i en sådan snygg arbetsbod hemma på tomten och snålvargen i mig vill kunna dela uppkoppling med husets på ett smidigt sätt. Har oftast folk hemma dagtid som vill kunna surfa varför det måste finnas uppkoppling på båda ställen samtidigt.

Men är det rimligt att tro att trådlöst ger en bra uppkoppling med det avståndet eller ska jag behöva teckna ett separat mobilt abb till ”kontoret”? Mobilt är det enda som är tänkbart då det inte finns fiber och telekablarna är heller inte att räkna med.

Finns väl en teoretisk möjlighet att gräva ned kabel men det känns inte så aktuellt, trådlöst vore smidigare.

Tomas
    Deltagare

Trådlöst får det bli. Ser att du har antenner Parvelito, det är ju perfekt!
    Jag återkommer!

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.