Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › Distributörer i Europa och importfråga
- Detta ämne har 3 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 2 månader sedan av zapmore.
-
FörfattareInlägg
-
13 september, 2011 kl. 10:04 #96448dyplinDeltagare
Hej,
Är i startgroparna till en ny e-butik och har hittat lite intressanta produkter jag vill ta hem från Kina, men hade gärna velat göra affärerna inom europa istället för enkelhetens skull.
Finns det någon europeisk distributör/återförsäljarsajt likt dhgate.com och alibaba.com?
Undrar också vad som sker om jag inte förtullar om jag nu handlar utanför EU. Åker jag på en straffavgift, eller är det bara att sakerna fastnar och allt tar längre tid?
13 september, 2011 kl. 10:43 #126641ParvelitoDeltagarePå Alibaba finns en del europeiska leverantörer också. Men europeiska företag är i allmänhet lite mer strukturerade än kinesiska, på gott och ont, så det är inte så många där. Dock kan man alltid fråga kineserna om de har någon distributör i Europa som du kan handla av, relativt ofta får man ”napp”.
Om du inte förtullar så riskerar du att sakerna fastnar, om de inte fastnar och du inte ordnar med tullen så kallas det för brott mot tullbestämmelserna. Det bestraffas med dels tull och straffavgift, men också åtal för brottet som vid mindre förseelser ger dagsböter och prick i straffregistret. Vid grövre fall får man krypa in i finkan ett tag.
13 september, 2011 kl. 10:44 #126642CroonaDeltagareJag låter de äldre rävarna svara på din fråga, jag vill bara hälsa dig välkommen till forumet och lycka till med din webbutik!
13 september, 2011 kl. 12:51 #126649zapmoreDeltagareJag har själv kollat mycket på import och Tullverkets hemsida är väldigt informativ! Dock beror mycket på vad för slags vara det är, typ elektronik, ätbart etc… vilka bestämmelser som gäller.
Jag känner dock personligen att göra allt rätt från början gör allt mycket enklare när säljet ökar.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.