Startsida Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Lagar angående inlänkning av bilder i forum/blogg

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    DaRe
    Deltagare

Jag undrar vad somär ok.

Om man använder BB-koden [IMG]och länk till en bild som man själv inte tagit men man för den skull inte tar äran för bilden.

Anses det som ett upphovsrättsbrott?

I grunden är jag intresserad: Är det ok att använda IMG taggar i ett forum eller bryter man mot någon lag bara i och med att man tillhandahåller möjligheten att lägga in en länk till bild.
    samma frpåga angående filmer med [youtube] taggar

Jag har förstått att enligt BBS-lagen är man som forumägare skyldig att ta bort inlägg som uppenbart bryter mot upphovsrätten, var går gränsen för uppenbar? det är inte lätt att kontrollera vem som egentligen tagit ett foto i phtobucket eller liknande siter som sedan länkas in i ett forum?!

/David[/img]

DaRe
    Deltagare

Inga tips?

Samma fråga gällande bloggar!

i mitt fall har vi en server i Sverige och folk lägger in egna bilder och ibland länkar in bilder med [IMG]tag vilket gör att andras (potentiellt) bilder syns direkt i inlägget.

som jag tolkat BBS lagtexten så är det ok om:[/img]

• Bilderna som länkas in är personens egna
    • Bilderna som länkas in är ”public domain” (vad nu än det betyder)
    • Inlänkningen är godkänd av den som har upphovsrätten till bilderna

Min huvudfråga är mest om vi som har forumet gör oss skyldiga till brott (oavsett om det håller i rätten) bara genom att möjliggöra inlänkningen.

Menkii
    Gäst

Jag vet inte vad lagen säger om just bilder och upphovsrättsskyddat material exakt.

Däremot kan man tänka på följande:
    flashback, har blivit stämda för att lägga upp om hur man kopierar tv-kort.
    thepiratebay, har blivit stämda för att länka filer som gör det möjligt att ladda ned upphovsskyddat material.

Det jag vill ha sagt att det alltid är ägaren som ansvarar för allt innehåll på sin hemsida. Vilket gör att ligger det något olagligt på hemsidor som ni äger, är det ni som står till svars vid eventuella stämningar.

DaRe
    Deltagare

I mitt fall gäller det inlägg med bilder på fiskar :)
    Och det allra värsta som kan hända är att någon lägge rin en [IMG]länk till jpg[/IMG

Till en bild som ägaren av bilden inte vill ska ligga på vårat forum[/img]http://www.ciklid.org

Det står i BBS-lagen att vi är skyldiga att ta bort bilder om det är uppenbart brott mot upphovsrätten.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.