Startsida Forum E-handelsforumet Marknadsföring SEO – intern eller extern blogg?

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Murmelin
    Deltagare

Jag har en kund som ska ha en blogg i marknadsföringssyfte. Kunden är ingen ehandlare utan har en fysisk butik. Vad är egentligen bäst SEO-mässigt; en blogg på hemsidan eller att lägga bloggen externt, på exempelvis Blogger?

Magnus Brath
    Deltagare

I nästan alla lägen är det bättre att ha den i en katalog på den egna sajten. Det hjälper till att hålla innehållet uppdaterat, gör att eventuella länkar till bloggposter tillgodoräknas sajten osv.

Murmelin
    Deltagare

Tack så mycket för svaret!

Finns det några fördelar med en extern blogg, i något läge?

Magnus Brath
    Deltagare

Ja men det är i ganska speciella situationer. Till exempel om innehållet skiljer sig väldigt mycket från resten och det är mycket svårt att få tag på inlänkar.

danielandersson
    Deltagare

Eller om man inte är så duktig på att uppdatera bloggen, då är det ganska skönt att ha den externt så att inte alla besökare/kunder ser hur inaktiv blogg man har ;)

Murmelin
    Deltagare

@lunarmys 23533 wrote:

Eller om man inte är så duktig på att uppdatera bloggen, då är det ganska skönt att ha den externt så att inte alla besökare/kunder ser hur inaktiv blogg man har ;)

He, he.

Tack för era svar båda två. För den här kunden tror jag inte att det blir så svårt att vare sig skaffa inlänkar eller fylla på bloggen.

Har själv funderat på att börja köra en företagsblogg, inte främst av SEO-skäl utan för att jag periodvis känner att jag har en del jag vill berätta. Samtidigt lär det ju bli bloggtorka rätt ofta. Kanske skulle kallad det för NYHETER istället så känns det inte lika pressande.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.