Startsida Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Att ha anställd inom annat EU-land, vad gäller?

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    enat
    Deltagare

Hej!

Hoppas någon har lite erfarenhet i det som står i ämnet här.

Jag har behov av att ha lager i England, och samtidigt vill jag anställa en kille att sköta det åt mig som jag har känt i många år, och som har oturen att vara arbetslös för tillfället.

Det jag undrar är alltså vad som gäller, när man har anställd i annat EU-land, rättar jag mig efter Svenska lagar eller Brittiska, kort och gott?

Är ~19K per månad en okej lön för en man i 25-årsåldern som arbetar med just lager, samt lite administration?

Parvelito
    Deltagare

Den senare frågan kan jag yttra mig om. Enligt Handels kollektivavtal för lageranställda är minimilönen drygt 21K i månaden för den som fyllt 20 år. Om du skall ha en person som ensam driver en lagerfillial i England så är det inte minimilön man betalar, för då drar den personen så snart han eller hon får ett bättre erbjudande, och det får de rätt så snabbt om de har den kapaciteten.

Kollektivavtalet förutsätter dessutom semesterersättning, OB-tillägg och avtalspension.

Vad gäller det här med att anställa någon som är stationerad utomlands tycker jag att du skall ringa Skatteverket, de borde veta.

basse1985
    Deltagare

Parvelito, ska inte du söka in till ”Vem vill bli miljonär” eller liknande frågesportstävling?
    Jag har en känsla av att du skulle klara det rätt bra:)

danielandersson
    Deltagare

@enat 22566 wrote:

Är ~19K per månad en okej lön för en man i 25-årsåldern som arbetar med just lager, samt lite administration?

Tänk på att lönerna är högre i England (även om nu kronan är väldigt stark)

GregerA
    Deltagare

Såvida det inte gäller en kortare utsändning så betalar man skatter och avgifter i det land som arbetet utförs. I ditt fall måste du alltså registrera dig som arbetsgivare i UK och betala vad som gäller där.

Alternativet är att din kompis startar firma och hyr ut sig till dig. Då får han själv sköta om skatter och avgifter.

Jag misstänker dock att din omsättning i UK blir så pass hög att du ändå måste VAT-registrera dig, och då är väl det enklaste att du startar ett UK Ltd som sköter all den engelska verksamheten.

hansanders
    Deltagare

@lunarmys 22577 wrote:

Tänk på att lönerna är högre i England (även om nu kronan är väldigt stark)

Du menar väl 19k i £ ?:rolleyes:

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.