Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Fråga konkurrent om leverantör?
- Detta ämne har 3 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 2 månader sedan av Hogtidsgavor.se.
-
FörfattareInlägg
-
16 augusti, 2011 kl. 22:16 #96326PhpDeltagare
Hej!
Några av våra konkurrenter har en produkt som vi har letat efter länge. Vi har beställt hem en sådan, undersökt den och försöka googla på alla löjliga ord men vi hittar ingen leverantör. Kan säga att det är ett klädesplagg och jag tror att det är ett större företag som säljer dessa under ett annat varumärke, typ ”one of their house brand”.
Så frågan ä’r hur jag ska hitta leverantören?1. Kontakta konkurrenten och fråga? (känns tveksamt)
2. Be tjejen att kontakta konkurrenten och ställa någon typ av fråga något fult som , ”tveksam på materialet, kan jag få numret till leverantören”?
3. Skicka ett email med bilder på varan till alla grossister jag känner som säljer liknande varor och fråga?
4. Man kanske kan söka på några varumärkes databaser, förmodlingen har det registrerat det någon stans. Tips på var? Svensk Patentdatabas, Svensk Varumärkesdatabas, Svensk Designdatabas? Kanske finns det en internationell databas?
5. En blandning av alla?
Finns det någon variant jag kanske inte har tänkt på? HuUr brukar ni göra? Dela med er av era tankar och funderingar!
16 augusti, 2011 kl. 23:00 #125430GregerADeltagareVarumärkesdatabasen når du via Patent- och registreringsverket – PRV, och då ser du även om det finns ett gemenskapsvarumärke (EU) registrerat.
Annars vet jag inte … hävda att du skadat dig allvarligt och nu skall du stämma tillverkaren … 😮
18 augusti, 2011 kl. 20:44 #125532AndreasDeltagareBe eller muta en känd bloggerska att lägga ut en bloggpost med en fråga om vem som egentligen är tillverkaren. Finns kvinnor/ tjejer där ute som vet exakt varifrån ett klädesplagg kommer.
20 september, 2011 kl. 19:05 #127172Hogtidsgavor.seDeltagareJag letade efter en viss teknik som vi nu integrerar på vår sida och fann den dessvärre hos en konkurrent. Jag gjorde valet som så att jag ringde och frågade vart de köpt tekniken och tacksamt berättade dom det gärna. Denna gång kanske jag hade tur.
Ett annat scenario:
En konkurrent säljer en del produkter som även vi vill försälja men hittar dock inte leverantören, samma problem som TS. Då ringde jag upp och frågade ifall jag kunde få köpa in mängder av konkurrenten istället. Han förstod att hans marginaler skulle bli för små ifall han sålde till mig och berättade istället vilka jag skulle tala med och att jag även skulle hälsa från honom. På så vis kanske han fick en framtida rabatt av leverantören (Vet ej) men detta gick iaf bra. Detta råd tycker jag att TS ska testa. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.