Startsida Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Acceptera villkor

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Bergenzaun
    Deltagare

När man beställer varor över Internet måste man i de flesta fall acceptera företagets affärsvillkor genom att klicka i en checkbox. Några företag erbjuder också att beställa genom klassisk beställningssedel, där man får kryssa för en liknande ruta på pappret.
    Nu till min fråga: Hur är det när man ringer in en beställning? Hur skiljer detta sig och hur godkänns villkoren?

Någon som vet mer om detta?

Skatan
    Deltagare

Skall det vara hållbart juridiskt måste man spela in samtalet/överenskommelsen. Vilket man också måste berätta att man gör.

Bergenzaun
    Deltagare

Alltså, om jag ringer till exempel Ellos och beställer ett par skor och en tröja så frågar de inte om jag godkänner deras affärsvillkor, men om jag beställer dem via ellos.se så måste jag kryssa i checkboxen för att godkänna. Menar du att det måste ställas en kontrollfråga hos telefonisten? Det gör det aldrig!
    Vad är skillnaden?

GregerA
    Deltagare

Så länge villkoren är publicerade på hemsida, i kataloger etc så gäller de.

Det här med att klicka i en ruta är nog mest nåt vi importerat från USA, där de ju brukar kräva en underskrift och 10 initialer om man t.ex hyr bil.

teddyjohan
    Deltagare

Det beror lite på omständigheterna. Ett avtal över telefon behöver absolut inte spelas in för att vara giltigt, men det är ju annars omöjligt att bevisa. För konsumenter är ju reglerna dock till konsumentens fördel och alla tjänar på tydlighet.

Man brukar säga att hänvisade villkor gäller, men gäller ”mindre” beroende på hur hänvisade de är. Med andra ord, om man kryssar för en ruta vid en internet-beställning hänvisar man ju som regel till villkoren med en länk. De ingår inte i själva avtalet (samma dokument) men gäller likväl som om de vore en delnav avtalet. Att hänvisa till villkoren på hemsidan vid telefon-order fungerar det också, tekniskt sett, men distansen gör att du får svårare att hävda villkoren. Att bara hänvisa till ”villkoren” utan att visa var de finns gäller också, men är extremt svårt att hävda.

Konkret kan man se det som att desto närmare avtalets slutande som villkoren kommer desto klarare blir läget. Poängen är ju att avtalet är ett ömsesidigt löfte som båda parter ska vara med på och båda ska känna till spelets regler. Den som skriver avtalet, eller ”äger” villkoren, har dock ett övertag juridiskt sett och därför tolkar man som regel till fördel för den som ingår avtalet. Det är då ”distansen” kommer i fråga.

Därför läser man ofta upp avtalet, samt nyckelpunkter i avtalet, berättar i samtalet var villkoren finns och spelar in samtalet. Personligen skulle jag inte bekymra mig om att spela in – en bättre lösning är att ha för vana att alltid, alltid, alltid skicka ett bekräftelsemail med villkor och viktiga uppgifter. Även vid telefonorder. Då undviker du också att något missuppfattas i ordern.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.