Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Erfarenhet av att komplettera fysisk butik med ehandel
- Detta ämne har 20 svar, 10 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 6 månader sedan av Jimmy Ostrom.
-
FörfattareInlägg
-
3 augusti, 2011 kl. 17:45 #96273bjornbearDeltagare
Hej,
vi driver en liten fysisk butik (omsättning runt en miljon) och skulle vilja komplettera med ehandel. I dagsläget har vi inget IT-system för lagerhantering, vi ser vad som finns i butiken och vad som behövs fyllas på. Vi skulle nu vilja komplettera med en webbshop och vill gärna höra om det finns någon med liknande erfarenheter, framförallt vad gäller lagerstatus. Är det någon som gått denna väg tidigare. Klarar man av att hålla webbshoppens lagerstatus up-to-date manuellt genom att hålla koll på vad som finns i butiken? (t.ex. genom att uppdatera webben under lugnare perioder då det inte är så mycket kunder)
Eller är det ett måste att sätta upp ett riktigt it-system som är kopplat till kassan på något sätt? Hur viktigt är det för kunderna att lagret är up-to-date, dvs hur mycket fel kan man tillåtas innan det blir en belastning?Tacksam för alla former av tips.
3 augusti, 2011 kl. 17:59 #124994tonysDeltagareHur viktigt är det för kunderna att lagret är up-to-date
= beror på hur länge kunden måste vänta om inte ni ha varorn hemma.3 augusti, 2011 kl. 18:04 #124995GregerADeltagareJo, det är ganska viktigt att kunna visa aktuellt lagerstatus. Det ökar konverteringen. Många handlar bara sånt som uttryckligen finns i lager.
Sedan får du ju många andra fördelar med ett riktigt affärssystem, där både kassa- och webhandel är integrerat. Du får t.ex hjälp med att hålla reda på sånt som behöver köpas hem, priser, inventering och lagervärderig mm mm.
Visst kan det svida lite att köpa in ett sådant, men om du sätter det i relation till vad din tid är värd, och att du istället kan lägga mer tid på att sälja, så kan nog investeringen betala sig själv ganska snart.
5 augusti, 2011 kl. 06:32 #125030SekeDeltagareI en fysisk butik finns ju ingen risk att kunder ovetande om det köper varor som inte finns i lager, men det kan hända i en webbutik. Det är väldigt mycket smidigare både för handlaren och för kunden om det kan undvikas. Om man har mycket tid, bra överblick och få artiklar så kan man uppdatera webbutiken för hand så att varor som är slut inte går att beställa, men denna ordning är en bromskloss för tillväxt (vi har varit där…).
Håller med Greger till fullo.
8 augusti, 2011 kl. 11:56 #125120HerbertcubaDeltagareHej!
Jag skulle inte rekommendera att sköta det manuellt heller.
Du behöver inte sätta upp ett helt nytt IT-system men det som du skulle ha fördel av är att inventera lagret och ha ett e-handelssystem som håller koll på lagerantalet för varje produkt. Det är inte så farligt mycket extrajobb. Du ska ju ändå knappa in produkten in i systemet. Det är då enkelt för systemet att ”avaktivera” en produkt för köp då lagerantalet är 0. Sen vid nyinköp får man uppdatera produktens lagersaldo etc. Detta är nog det smidigaste sättet att jobba på, man slipper även blanda in affärssystem och integrationer som kan ibland bli krångligt och kostsamt.Ett bra e-handelssystem har då stenkoll på hur många antal produkter kunder får handla. På så sätt beställs inga produkter som inte finns i lager.
9 augusti, 2011 kl. 08:25 #125142bjornbearDeltagareJag hade absolut tänkt ha ett e-handelssystem som automatiskt drar ner lagerantalet när någon beställer på nätet och inte visar produkter med lagersaldo noll. Men frågan är hur jag gör när vi säljer i den fysiska butiken, är det realistiskt att man hinner uppdatera lagerstatus på webben när det går en produkt i den fysiska butiken? Jag skulle säga att vi har ca 10 köp/dag under vintern och 50 köp/dag under sommaren.
9 augusti, 2011 kl. 10:07 #125148HerbertcubaDeltagareAh, då förstår jag. Idealet är då att jobba med en slags streckkodslösning där du skannar in alla varor du säljer över disk. På så sätt kan man justera lagersaldot via den digitala inskanningen.
Alternativet är att strunta i all slags lager för e-butiken. Och att man skickar ut ebutiksordrarna efter butikstängning (den fysiska). Då får man kontakta alla de som handlat på nätet där produkter är slut i lager. Låter inte så hållbart att justera lagersaldot i systemet för hand vid varje köp över disk…
9 augusti, 2011 kl. 11:22 #125149Richie72DeltagareOm du använder specter så kan du kombinera fysisk butik med e-handel. De har också kopplingar till de flesta e-butiker (textalk, jetshop, askås, nordisk e-handel).
Att köra manuellt blir nog jobbigt.
9 augusti, 2011 kl. 12:41 #125153bjornbearDeltagarePratade med uthyraren av vår kassaapparat (i dagsläget är en relativ enkel maskin – Sharp ERA280N). Den kan anslutas till streckkodsläsare utan problem, men för att sedan kunna koppla kassan till något IT-system (för att lagersaldo ska vara uppdaterat t.ex.) behöver man förmodligen uppgradera till ett PC-baserat kassasystem vilket enligt honom betyder tio ggr så hög månadskostnad… Urrp…
Han skulle dock undersöka lite närmare.9 augusti, 2011 kl. 16:31 #125157martinkilandDeltagareVi har i dagsläget ingen koppling mellan vår fysiska butik och vår webbutik (Kilands mattor). Vi har alltså i dagsläget inte uppe något saldo som tickar ner i webbutiken, en kund kan alltså alltid beställa en vara tills vi går in och ändrar till ”slut i lager”.
Detta är inte det allra smidigaste, men eftersom vi får leveranser flera gånger i veckan lyckas vi leverera 95% av alla ordrar samma vecka ändå. Men om det är något vi kommer införa framöver så är det ett digitalt kassasystem med koppling till webbutiken. Det skulle spara en hel del merarbete.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.