Startsida Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Regler för mobilabbonemang på företaget?

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare
    Joel
    Deltagare

Hej!

Jag har sedan länge mitt Teliaabbonemang på företaget då jag använder mobilen en hel del för att hålla kolla på firman och sköta företagsärenden. Jag har förstått att detta är OK så länge det är ett flatrate abbonemang (?).

Nu har jag sett att flera andra företag, stora som små, erbjuder sina anställda mobiltelefoner och mobilabbonemang som sedan firman betalar.

Hur ser reglerna kring detta ut egentligen? Kan jag erbjuda mina anställda en jobbmobil med abbonemang? Skall inte dessa beskattas som en förmån som dras av på lönen? Hur räknas denna då ut?

/Joel

Parvelito
    Deltagare

Det du kan erbjuda anställda är mobiltelefon med ett abonnemang där privata samtal inte kan särskiljas från tjänstesamtal, i praktiken ett abonnemang med flatrate. Då utgår ingen förmånsbeskattning om det kan göras gällande den anställde behöver sin telefon i tjänsten. I annat fall tas det upp som löneförmån med faktisk kostnad, och du betalar arbetsgivaravgift och drar skatt som om det vore pengar.

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.