Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Butikslager + ehandel = sant
- Detta ämne har 4 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 6 månader sedan av Richie72.
-
FörfattareInlägg
-
14 juli, 2011 kl. 13:34 #96222hebbassoDeltagare
Hej alla.
Daniel heter jag. Har jobbat med ehandel i ett par år och håller själv på att starta upp. Har som många andra följt forumet i smyg tidigare.
Sedan ett par år tillbaka hjälper jag en butik med deras sajt och behöver nu lite hjälp hur det ska styras upp.Idag används en Filemaker databas för att hålla koll på deras sortiment. Där ser man antal i lager, inköpsinfo mm för butiken och alla ändringar som görs i databasen visas sedan på nätet. Detta är en bra lösning i teorin, om det inte vore så att hemsidan med ehandel körs på Lasso (ett scriptspråk som är mer eller mindre utdött) vilket gör det extremt svårskött.
Någon (med eller utan fysisk butik) som har koll på en bra lösning som innebär ett CMS el liknande där man sköter både affär/ehandel samtidigt? Om inte är jag öppen för förslag hur man kan göra det bättre.
Jag hade helst velat byta till opencart/prestashop/oscommerce men måste då lösa hur butiken ska sköta sitt lager…
mvh
Daniel14 juli, 2011 kl. 18:44 #124573Joel BDeltagareHej Daniel,
Det finns en koppling mellan t.ex. PrestaShop och affärssystemet Specter. Jag rekommenderar dig att läsa mer på Specters hemsida:
Webbaserade affärssystem för ditt företag – Specter AB
Allt väl och lycka till!
16 juli, 2011 kl. 19:05 #124620busbjornenDeltagareHej!
Vi har haft både fysisk butik och näthandel med samma lager.
Dock så har vi alla programvaror egentillverkade då jag själv är programmerare inom C# .NET och SQL.
Den tekniska lösningen var mycket smidig då det är webservern som är master med alla lagersaldon, produkter, kassatransar etc, och kassaterminalen ”bara” en dum terminal utan några data lagrade (mer än tillfällig cache för att snabba upp). Nackdelen är ju om internet går ner i butiken, då fungerar inte kassan, men det går att lösa genom att spara ner kassatransar på lokal disk och sedan skicka över när det går igång igen.
Då kan visserligen varor ”dubbelsäljas” under den tiden men det blir sällan något problem då man inte har mycket downtime idag.Nu har vi förvisso lagt ner butiken sedan mars 2011. Men ett problem är ju den nya kassaregisterlagen som säger att alla kassaregister måste vara certifierade.
Och även om våra egenbyggda kassa var fullt duglig enligt kraven då den är byggt efter skatteverkets specar, så är det en massa jobb att få systemet certifierat med alla typer av dokumentation och tester som krävs. Mycket krångel med olika versioner osv. Det är ju klart att det måste vara så om man säljer kassasystemet till 500 olika butiker, men vi tyckte det var väldigt omständigt när det bara skulle användas av oss.Kassaregistret var en av delarna som gjorde att vi valde att satsa på enbart näthandel. Andra orsaker var: stölderna, som dels förstör lagersaldon och givetvis kostar mycket pengar för en lågmarginalbutik. Ineffektiv arbetstid, svårt att ta hand om butiken samtidigt som man sköter näthandeln, måste i princip vara minst två personer heltid för att det ska fungera, dyr hyra för ”lagret”, även om det givetvis blir så när man ska ha butik på stan.
För att komma till ditt problem.
Om du är kunnig programmerare skulle man kanske kunna tänka sig att använda två separata system. Detta för att kunna välja den webblösning man gillar bäst och den kassa man gillar bäst. Sedan kan du själv komplettera med programvara för att överföra data mellan systemen, med webservern som master. Beror ju på vad det är för system och hur data lagras, men har man en datakassa med lagersaldon borde det gå att få fram/ändra.17 juli, 2011 kl. 06:01 #124624SekeDeltagareLasso minsann. Ja, det var några år sedan man hörde talas om det senast…
Vi använder Textalk tillsammans med Specter, och kan då också ha försäljning utanför webshoppen – Specter är master för lagersaldot och ehandelsystemet uppdateras i realtid. Vi har ingen renodlad butik men väl ”lagerförsäljning”, och vi gör en order i Specter för varje kund som kommer och handlar. Om man skulle ha en ”riktig” butik med fler fysiska transaktioner så kan man skaffa Specters modul för butikskassa för att spara tid.
FileMaker har vi också, men bara som ”back office”-system.
18 juli, 2011 kl. 23:06 #124656Richie72DeltagareJag har iof bara e-handel men jobbar med Textalk och Specter. Tycker deras lösning fungerar bra för Sverige och det verkar som de börjar prata med varandra. Ringde till Specters support för att ställa en fråga, personen ringde sedan Textalk för att diskutera kopplingen. Efter 15 min ringde Textalks support till mig, rätt suverän service faktiskt.
Båda Textalk och Specter har bra kundsupport som svarar snabbt.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.