Plus Forum E-handelsforumet E-handelsplattformar Jag får en diff med med e-butik.se som plattform [mod]

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 20 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #96221
    bloggus
    Deltagare

    Till de som använder e-butik.se som plattform, kommer en varning här.

    Om du, såsom majoriteten, valt att visa dina priser utan decimaler, dvs. 299, 399, 189 osv., kommer även uträkningen av moms i kassan att avrundas til närmaste krona. Va? JA!

    Detta leder till att t.ex. betalväxlar / kortinlösare får fel uppgifter och dina varifikationer från betalväxlar har felaktig moms utsatt.

    Ett exempel:
    – En vara säljes för 599kr
    – I kassan blir momsen 479kr och inte korrekta 479,20
    – Betalväxeln erhåller information som
    Belopp: 599,00
    Moms : 479,00
    – Betalväxel skriver även ut denna information på den verifiering du får

    Vid bokföring har du två val:
    1. Slå in rätt moms och strunta i vilken moms som står i verifikationen från betalväxeln.
    2. Slå in exakt det som står i verifikationen och betala fel moms till skatteverket.

    I fall 1 bryter du mot bokföringslagen, då du bokför inte enligt verifikationer, men momsen blir rätt i alla fall. I fall 2 begår du skattebrott, då momsen redovisas fel, men bokföringen går enligt verifikationen.

    E-butik.se kontrar på detta att man får i så fall sätta ut priser i butiken med två decimaler. Jaha, roligt det ser ut! Dessutom har väl deras kunder inte märkt detta och att de faktiskt på ett eller annat sätt bryter mot lagen,om de inte använder decimaler, vilket de flesta inte gör.

    Med tanke på att de skriver på sin hemsida “Webshop från e-butik.se – störst i sverige på e-handel!“, så är detta skrämmande. Hur många svenska företag har fel i sin bokföring kan man fråga sig?

    #124554
    Caroline
    Deltagare

    What!!? Är det möjligt? Jag har (slarvigt av mig) inte noterat det här. I redigeringen står ju momsen med decimaler. Testade nu att skriva till .00 efter priset på en produkt och allt ser frid och fröjd ut i redigeringen men i butiken syns ju inte decimalerna..

    #124555
    bloggus
    Deltagare

    Du ligger på den nya plattformen, kanske den fungerar, men inte den gamla. Kontrollera i alla fall hur momsen ser ut hos betalväxeln, men du har PayPal, så jag vet inte hur de redovisar det.

    #124556
    Parvelito
    Deltagare

    Det är inte ett brott mot vare sig bokföringslagen eller momslagen att avrunda örena på momsen till hela krontal så länge man är konsekvent och avrundar enligt gängse avrundningsregler.

    Många bokföringsprogram har däremot en kontroll som larmar vid minsta diff, och då blir det en jädra massa felmeddelanden vid momskontrollen.

    #124557
    bloggus
    Deltagare

    Du får väl använda dig av öresavrundning i så fall. När man avrundar på detta sätt som de gör kan flera köp genom betalväxeln redovisasas sedan med en diff på flera kronor vid en större utbetlning. Det ör ju fel hur man henterar det i en butik. Verifikationer blir fel.

    Många bokföringsprogram har däremot en kontroll som larmar vid minsta diff, och då blir det en jädra massa felmeddelanden vid momskontrollen.

    I skattedeklarationen kan du inte ens slå fel på en krona, vilket gör att man kan inte följa betalväxlars verikationer helt enkelt, utan måste redovisa rätt moms, som skiljer från verifikationer.

    #124558
    Caroline
    Deltagare

    ok, eftersom paypal arbetar utifrån USA verkar de inte specificera momsen på verifikationerna.. Min revisor har aldrig sagt något om det heller så det verkar okej.

    #124561
    Parvelito
    Deltagare

    @bloggus 21585 wrote:

    Du får väl använda dig av öresavrundning i så fall. När man avrundar på detta sätt som de gör kan flera köp genom betalväxeln redovisasas sedan med en diff på flera kronor vid en större utbetlning. Det ör ju fel hur man henterar det i en butik. Verifikationer blir fel.

    I skattedeklarationen kan du inte ens slå fel på en krona, vilket gör att man kan inte följa betalväxlars verikationer helt enkelt, utan måste redovisa rätt moms, som skiljer från verifikationer.

    Jag får en hel del fakturor där momsen är avrundad. Mycket vanligt i äldre system, och inga problem med Skatteverket. Det är likadant för de som ställer ut dessa, med ett oändligt antal transaktioner kommer diffarna att ta ut varandra, och jag har aldrig fått någon apropå av Skatteverket för det (men däremot för mycket annat).

    #124562
    bloggus
    Deltagare

    Jag får en hel del fakturor där momsen är avrundad. Mycket vanligt i äldre system, och inga problem med Skatteverket. Det är likadant för de som ställer ut dessa, med ett oändligt antal transaktioner kommer diffarna att ta ut varandra, och jag har aldrig fått någon apropå av Skatteverket för det (men däremot för mycket annat).

    Jag får kanske inte tillräckligt med fakturor, men jag har aldrig upplevt det. Sedan om det tar ut varandra elle rinte beror på hur prissättningen ser ut. Jag har tittat på 3 månaders utbetalningar från Auriga och beloppen tar inte ut varandra veckovis, det blir alltid en diff.

    Vid en revision åker man på det, det har jag upplevt i min enskilda firma, där jag hade en faktura med liknande fall och blev varnad. Här i det fallet är det återkommande utbetalningar/verfikationer som blir fel. Jag tror vid en revision skulle det blir påpekat.

    Oavsett om någon fått problem med skatteverket eller inte, så skall ju inte verifikationer avvika från vad man bokför. I det fallet är det tydligt ett problem med vilka belopp man skickar till betalväxeln. Hoppas att de tar tag i det, men jag tror inte det blir snabbt. Det är sommar och utveckligen i övrigt går inte framåt så snabbt.

    #124563
    Parvelito
    Deltagare

    Men jag förstår inte problemet. Antingen bokför man alla försäljningar med avrundad moms, eller så bokför man alla försäljningar med exakt moms, och i inget fall får man inte problem så länge man bokför vad man debiterat. Kvittot från betalväxeln är ju egentligen bara en specifikation på vilka transaktioner som ingår i kvittot du får från banken när pengarna hamnar där, och momsen kommer från e-butikens faktura. Jag har t.ex. ingen moms specad alls på transaktionskvittona från DIBS, men inte åker jag dit för skattefusk för att sälja utan moms för det.

    Jag har haft revision i mina dagar, och aldrig något tjafs om detta. Om de vid en revision hos dig ansåg sig vilja påpeka att du hade ett öresavrundningsfel på EN faktura med några tioöringar så beror det på inkonsekvens. (Och att de ödlsar på skattemedel genom att använda sin dyrbara tid till sådant).

    #124567
    Caroline
    Deltagare

    @bloggus 21593 wrote:

    Jag får kanske inte tillräckligt med fakturor, men jag har aldrig upplevt det. Sedan om det tar ut varandra elle rinte beror på hur prissättningen ser ut. Jag har tittat på 3 månaders utbetalningar från Auriga och beloppen tar inte ut varandra veckovis, det blir alltid en diff.

    Vid en revision åker man på det, det har jag upplevt i min enskilda firma, där jag hade en faktura med liknande fall och blev varnad. Här i det fallet är det återkommande utbetalningar/verfikationer som blir fel. Jag tror vid en revision skulle det blir påpekat.

    Oavsett om någon fått problem med skatteverket eller inte, så skall ju inte verifikationer avvika från vad man bokför. I det fallet är det tydligt ett problem med vilka belopp man skickar till betalväxeln. Hoppas att de tar tag i det, men jag tror inte det blir snabbt. Det är sommar och utveckligen i övrigt går inte framåt så snabbt.

    Om det bara gäller den gamla plattformen så har jag svårt att tro att de lägger energi på att rätta till det, den är ju inte särskilt modern i övrigt heller..

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 20 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.