Startsida › Forum › E-handelsforumet › Marknadsföring › Sökordsanalys?
- Detta ämne har 14 svar, 12 deltagare, och uppdaterades senast för 6 år, 1 månad sedan av StarwebAnders.
-
FörfattareInlägg
-
5 juli, 2011 kl. 11:17 #96201TissyDeltagare
Försöker jobba med att förbättra vår sidas SEO och lista ut vilka som är de bästa sökorden att då använda sig av. Är nybörjare och trots att jag läst massor om SEO så är det så svårt att få det att fungera i praktiken.
Är ex google adwords sökordshjälpmedel ett bra verktyg?
https://adwords.google.com/select/KeywordToolExternalVilken hjälp kan jag få av verktyget?
Ex så har några av våra produkter extremt många synonymer och det känns ju då dumt att optimera för ett ord som nästan ingen söker efter. Samtidigt känns det ju dum att optimera för ett ord med extremt hög konkurans.
Nu har jag inte blomsteraffär, men jag tar det som ex för enkelhetens skull.
I google adword verktyget ser jag att ex sökordet ”blomma” har ca 201 000 sökningar/mån. Medan orden ”skicka blommor” har ca 14 800 sökningar och ”blommor online” har 2 900 sökningar.Om jag då är en blomsteraffär som kan skicka blommor är min tanke att det skulle vara smartast att optimera för ex ”skicka blommor” då fler verkar söka på den kombinationen jämfört med ex ”blommor online”
Sedan har jag förstått att titletaggen är viktig. Men google verkar även indexera utifrån hur många ggr sökorden sedan skrivs i texten som vänder sig till kunden. Min tolkning är då att det är viktigt att så mycket som möjligt få med sökorden i texten på ett naturligt sätt (givetvis)
Är jag på rätt väg?
5 juli, 2011 kl. 12:47 #124322ParvelitoDeltagareDet beror på vad som ger mest pengar. Förmodligen så är det frasen ”Blommor Avkrokström” som ger mest pengar om man nu bor i Avkrokström och har en blomsterbutik. Att förmedla diverse blomsterbud brukar inte vara så lukrativt…
Nu jäklas jag lite med dig, men principen är den att man får försöka titta på hur mycket de som söker på ”skicka” respektive ”online” spenderar, och lite vilken SEO-konkurrens man har.
Men du är definitivt på rätt spår om du börjar inse att ”blomma” är ett lite för brett begrepp för att koncentrera sig på. Man kan anta att många som söker på ”Blomma” inte är ute efter att köpa blommor, utan kanske snarare bilder på blommor att knycka till sin blogg eller liknande. Kan vara rätt så bortkastat att satsa hårt på att bli nummer ett där med andra ord, om det nu inte är ett ord som alla kommersiella aktörer bortsett ifrån.
5 juli, 2011 kl. 13:25 #124323TissyDeltagareTack nu la du mer grädde på moset, när du tipsade om att det är bra att välja de sökord som ex lite färre söker på, men faktiskt kan generera fler köpavslut. Absolut bra att ta med i beräkningen av sökordsanalysen. Framörallt kan det ju även hjälpa mig att begränsa mig till vilka sökord som är smartast att välja.
När man pratar om SEO-konkurens så kan jag ju dels söka på ordet blomma i google och ser då att jag får 4 890 000 svar medan jag på ordet ”skicka blommor” får 1 580 000 svar och på ”blommor online” får jag 2 460 000 svar.
Slutsasten är (rätta mig gärna) att fler verkar enligt google adwords söka efter ”skicka blommor” jämfört med ”blommor online” men man får fler svar i google sökning på ”blommor online” jämfört med ”skicka blommor”
Sedan gäller det för mig att välja att optimera för sökorden ”Skicka blommor” eller ”blommor online” beroende på vilka jag tror kommer ge mest köpavslut?Men kan jag anta att det är ”lättare” att hamna högre upp i sökresultatet med ex ”skicka blommor” då fler verkar söka efter det, men det är något färre som optimerat för det?
Sedan förstår jag att en mängd andra variabler såsom title, H1, inlänkar, ranking, min texts utformning mm, mm även spelar stor roll.
Men just nu försöker jag förstå hur jag kan använda mig av google och google adwords för att dra slutsatser om bra sökord och framörallt hitta smarta sökord jag själv inte tänkt på.
Tack alla ni som bidrar på forumet med er kunskap!!!!
12 juli, 2011 kl. 15:46 #124496TissyDeltagareKanske är det dumma frågor jag ställer eller så kanske jag ställt frågan helt fel eller missuppfattat allt? Tar därför upp ämnet på nytt!
Jag försöker klura ut hur jag kan arbeta och vilka verktyg jag kan använda mig av för att få fram bra sökord och inte bara sitta och gissa mig till dom?
Sökorden blomma, blomma online osv är endast exempel jag använt mig av för att försöka förstå principerna.
Hur har ni ”veteraner/erfarna” gjort med ert SEO/sökordsarbete?
Vore jätteglad för mer tips!
12 juli, 2011 kl. 16:04 #124497danielanderssonDeltagareGoogle Keyword Tool är ett bra verktyg för att få ett hum om hur många som söker på vissa ord/fraser.
Men sedan handlar det väldigt mycket om din kunskap. Menar, du borde väl känna din kundkrets? Vad skulle DU söka på? Vad söker DOM på?
Ett annat tips är att gå till google.se och skriva ”blommor” och se vilka förslag som kommer upp där, det är ju trots allt de alternativ som flest söker efter (kanske efter ”blmmor”).
Dock är det viktigaste, vilka ord/fraser beskriver din tjänst?
Om du säljer blommor men optimerar för ”odla honung” så kanske du lyckas hamna högt (på något fint sätt), men hur många konverterar?
Däremot om du optimerar för ”skicka ROSA blommor” så kanske du får färre besökare, men högre konvertering som i slutändan ändå ger mer.Allt beror på vad för ord/fraser som finns att tillgå och vad som söks på.
12 juli, 2011 kl. 17:35 #124500TigernDeltagareOm du har ett adwordskonto som varit igång ett tag så ska du få ett bra tips här.
Gå in på kampanjfliken och välj en av dina kampanjer och sedan en av dina annonsgrupper och sedan fliken sökord.
Välj en period som är ganska lång beroende på hur mycket trafik du har fått från dina adwordsannonser, förslagsvis några månader i alla fall.Ovanför din sökorslista har du en rad där du klickar på Visa söktermer, klicka på ALLA.
Den lista du nu får upp visar de sökfraser som de facto personerna som klickat på dina annnonser använt för att hitta till din annons och klickat på den.
Här kan du hitta ord/fraser som du direkt kan se borde få ett eget sökord/grupp eller som kanske borde läggas till som negativa sökord.För att använda exemplet ovan så kanske du har många klick på ”fina blommor billigt”, lägg till detta som sökord och fortsätt så igenom hela ditt adwordskonto så kommer förhoppningsvis över tid både ditt CTR att öka och ditt CPC att minska.
Samma sak om du ser att du betalar för trafik som sökt på ”rymdblomma di leva” så ska detta läggas till som ett negativt sökord etc etc med samma effekt som ovan.
Beroende på omfattningen på ditt konto så tar detta från någon timme till 2 dagar att genomföra, men det komemr vara värt det i slutändan då du kommer spendera mindre på dina adwordskampanjer om du sköter det på et bra sätt med relevanta annonser och texter samt bra landningssidor.
Nu var det ju inte en adwordsfråga egentligen men på samma sätt kommer du kunna se en massa kombinationer på sökningar till dig och se populära sökningar och så vidare…
Good luck.
13 juli, 2011 kl. 09:33 #124521TissyDeltagareTack lunarmys för tipsen, har läst så mycket jag kommit över om SEO, sökordsanalys mm på nätet. Har försökt dra slutsatser om hur jag ska gå tillväga utöver mina egna kunskaper om det jag säljer och målgruppen. Det svåra är ju inte att veta hur jag beskriver produkten/tjänsten, utan det gäller ju att försöka klura ut hur kunden tänker när den söker samt de eventuella sökord jag inte tänkt på.
Har tittat på vilka sökordsalternativ som kommer upp när man skriver i google och sedan med hjälp av google keyword tool få information om hur många som söker på det ordet. Därefter har jag försökt dra slutsatser om vilka som är de mest optimala sökorden utifrån vilken produkt jag säljer och mina kunder. Har uteslutit ord som beskriver produkten dåligt och/eller sökord som få söker på.
Framförallt har jag lyckats minska ner antalet sökord från 15-20 st och istället satsat på 2-3 sökord som beskriver produkten bäst och som jag hoppas kommer ge bäst konvertering. Så jag antar att jag är inne på rätt spår och det är skönt att få det bekräftat av er!Har på de produkter jag hittills testat/tränat på, gått från plats 75 i sökresultatet till plats 31, vilket ännu inte är optimalt men är en klar förbättring och visar att jag förhoppningsvis är på rätt spår! Antar att jag sedan kan använda mig av google analytics samt jämföra ev och förhoppningsvis ökad försäljning för att se om det gett effekt?
Som det är idag så hittar majoriteten av kunderna till mig utifrån att de söker på mitt företagsnamn, men jag vill ju försöka nå dem som söker på andra sökord som beskriver produkterna jag säljer.
Tack Tigern även om jag inte riktigt har hunnit till adworddelen ännu så var det definitivt värdefulla tips och det kommer att bli nästa steg efter att jag analyserat sökorden för det jag säljer.
Märker även att google analytics ger info om vanliga sökord/ord på min sida och där ser jag ju att det finns en hel ord som jag inte anser är optimala för min sida och de produkter jag säljerÄr jättetacksam för ännu mer tips!
13 juli, 2011 kl. 16:57 #124535DarlingDeltagareHar du hittat till Sökmotoroptimering – Sökmotorkonsult Dom har en bra SEO-skola och ett gratis verktyg för att testa hur bra din sida är optimerad för olika ord. Får du bra poäng i det testet så är det ”bara” att fixa fler relevanta inlänkar.
14 juli, 2011 kl. 21:50 #124579Christoffer TyreforsDeltagare@lunarmys 21519 wrote:
Ett annat tips är att gå till google.se och skriva ”blommor” och se vilka förslag som kommer upp där, det är ju trots allt de alternativ som flest söker efter (kanske efter ”blmmor”).
Förslagen baseras på många andra faktorer än bara volym. Trender, hur mycket som skrivits, din personliga historik (inloggad eller inte), (om man gillar konspirationer) adwordsintäkter osv.
Nu pysslar inte sökmotorer med sånt, men fraser som ”Viagra online” skulle förmodligen bli förslag mer än vad det volymmässigt förtjänar.
15 juli, 2011 kl. 07:20 #124587ducedoDeltagareJag skrev av en händelse 3500+ ord om detta tidigare i veckan under titeln Sökordsanalys: Den kompletta guiden. Nu är jag givetvis färgad som skribent men anser ändå att den är väldigt detaljerad och en bra start för alla som driver e-butik och är osäker på vilka sökord han/hon bör optimera emot.
Kom ihåg att det bara är styrkan hos topp 3-konkurrenterna för sökordet som räknas. Antalet konkurrenter är helt irrelevant och säger inget om svårigheten att placera sig först för nyckelordet.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.