Startsida › Forum › E-handelsforumet › Betalsystem › Belägg för Klarnas påstående om generösare kreditkontroll?
- Detta ämne har 49 svar, 22 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 9 månader sedan av gottis.
-
FörfattareInlägg
-
21 juni, 2011 kl. 13:20 #96167MatteBDeltagare
Enligt Klarna så har de en mer generös kreditkontroll (än t.ex. Svea WebPay), i den bemärkelsen att fler kunder godkänns för faktura och delbetalning.
Finns det något belägg för detta eller är det en självskapad myt?
Jag har inte lyckats att hitta vare sig foruminlägg eller nyheter om företag som har ökat sin omsättning och konverteringsgrad genom att byta till Klarna. Gällde det oss, så skulle vi gladeligen ställa upp i ett nyhetsbrev från Klarna.
Erfarenheter? Skicka gärna ett PM om ni inte vill gå ut offentligt med era erfarenheter.
21 juni, 2011 kl. 14:01 #123991TigernDeltagareJag kan inte bedöma om det gått upp eller ned, kanske är det så att fler blir godkända, men jag har en egen fundering som är relaterat till Mattes frågeställning.
Som jag har förstått det så har Klarna byggt en egen algoritm som gör en egen riskbedömning utefter tidigare erfarenheter och säkert en mängd andra saker. Tidigare köp och betalningsvilja hos Klarna blir gissningsvis såklart viktigt i bedömningen.
Som många andra så har vi såklart haft kunder som nekats, det intressanta var när en kund ringde upp och hade synpunkter. Då fick vi möjligheten att börja luska lite i våra egna funderingar på vad som nu skulle hända med kreditbedömningarna från Klarna.
När Klarna presenterade detta som en jättebra nyhet så insåg nog många med mig att hela grejen bygger på att minimera antalet nya kreditupplysningar som Klarna måste ta på kunderna. När en kreditupplysning tas så kommer också en kostnad för Klarna och en omfrågandekopia ska skickas ut. Då uppfinner Klarna en egen algoritm emellan som ska minimera antalet nya upplysningar och därmed också Klarnas kostnader.
I sin tur gör det att Klarna inte behöver ta ut extra avgifter av handlarna och alla är därför nöjda.Så här långt egentligen inget konstigt och enligt Klarna själva så har deras algoritm kanske en generösare inställning än kreditupplysningsbolaget, vad vet jag…
Ok, så länge du som kund har godkänts första gången och du betalar dina Klarna fakturor så är ju allt frid och fröjd, shoppa på utan problem. Men om du har en gammal synd då, om nu Klarna inte tar nya upplysningar utan bara tittar på sina egna register så blir det ju mycket svårare och tar mycket längre tid för en sådan kund att så att säga sona sina brott. Denna kund kommer nekas gång på gång trots att han/hon sedan synden betalat alla skulder, skaffat fast anställning, klippt sig och vunnit på postkodlotteriet. Men detta vet inte Klarna för de tittar fortfarande på händelser bakåt i tiden och inte på nuvarande status.
Då måste kunden själv kontakta Klarna och begära en förnyad bedömning, men vem gör det och om kunden nu skulle göra det hur stor är chansen att han kommer tillbaka till din butik och handlar igen. Njae, han väljer nog en butik som inte har Klarna-loggan, yepp, samma logga som vi betalar för att visa i våra butikerTill saken hör att jag väl egentligen gillar klarna och de är outstandning på kundservice och vi har en jättebra integration med dem i vårt system. Kunderna gillar dem (cirka 80% väljer Klarna i vår butik) och allt förflyter väl på ganska bra överlag. Men det är i alla fall en intressant frågeställning…
Ok, hur gick det med vår kund då? Jo, han tyckte det var lite hårt att en missad tv-licens från 2003 fortfarande skulle ligga honom i fatet. Vi höll med.
21 juni, 2011 kl. 14:20 #123992Katrin LundgrenDeltagareFör mig var det så länge sedan jag började använda klarna att mina siffror kanske inte riktigt kan räknas, men vi höjde vår omsättning och konverteringsgrad när vi började med dem. Dock var det när de var helt nystartade så det var måååånga år sedan. Jag var dock mycket nöjd då och jag är fortfarande en mycket nöjd klarnakund.
Hurvida de är mer generösa än Svea vet jag inte, men det här gör att jag är mycket tveksam till Svea.
När vi startade upp Gardenhome så funderade vi på att använda Svea i stället för att kunna jämföra. Ett allmänt osmidigt agerande från svea samt en dålig admin och kundtjänst gjorde att vi bytte tillbaka till Klarna utan att ens skicka en enda faktura med Svea. Kollade detta med Sveas säljare och det skulle inte vara något problem, vi skulle inte behöva betala några avgifter eftersom vi så att säga aldrig blev kunder.
MEN ett år senare kommer en förnyelsefaktura på årsavgiften. Jag ringde dem då och bad att de skulle riva den eftersom vi inte var kunder. Detta gjordes och man bad om ursäkt för missen. Döm om min förvåning när jag nu förra veckan alltså ytterligare ett år senare får en faktura på….Ja just det förnyelse av vår årsavgift….
Det kostade mig 2 timmar i telefon och att bli kopplad fram och tillbaka till en himla massa sveasäljare som inte kunde göra något innan jag till sist hittade en som konstaterade att ja så var det ju, jag var ju faktiskt inte kund och borde inte behöva betala för eras tjänster när jag inte använde dem och aldrig hade gjort…
Med en sådan kundtjänst och en sådan koll på sina kunder så skulle jag aldrig vilja använda dem.
21 juni, 2011 kl. 14:45 #123994AndreasDeltagareÄven jag använder Klarna. Blev tyvärr lurad på grund av min egen dumhet att gå med i deras sommarkampanj och betala 5% i provision till dem istället för den vanliga transaktionsavgiften. Vad lär man sig här, jo ingenting är för bra och läs ordentligt genom villkoren före man går med i någonting.
Annars är Klarna även ett starkt varumärke som lite förknippas med trygg ehandel. I Finland har jag många som använder just Klarna i deras sökord när de kommer till min webbutik.
Har man problem med krediten över någon kund, kan man alltid ringa Klarna och be om möjligheten att höja den med några tusenlappar. Det är oftast möjligt, men inte alltid. Harmar dock alltid när man måst säga nej till en kund. Eller när man får mail av dem och de påstår att man är utsatt för bedrägeri försök, man stoppar leveransen, meddelar kunden. Kunden förstår ingenting och väljer sedan att beställa av någon annan istället.
De som dock stör mig mest är att inte pengarna utbetalas direkt. Kan inte förstå varför de måste hålla inne dem en längre tid. Förlorar ofta i och med det ofta flera tusen i bara rörande valutakurser när jag får utbetalning i Euro efter några veckor.
21 juni, 2011 kl. 17:50 #123998ParvelitoDeltagareJag är övertygad om att Klarna godkänner fler än vad många andra gör. Med en dröjsmålsränta på 25,5% och en effektiv ränta vid avbetalning om 29,22% så kan man ta en del risker. I synnerhet eftersom butiken dessutom betalar för att få erbjuda tjänsten till sina kunder.
De enda man vill neka är dem där det ser ytterst mörkt ut att kunna driva in pengarna under överskådlig tid (flera års horisont) med hjälp av inkassobolag och kronofogden.
21 juni, 2011 kl. 20:05 #124001BjorneDeltagareAtt dom ganska nyligen har ändrat så dom godkänner fler köp än tidigare har jag märkt när jag skickat fakturor till kunder som ej hämtat postförskott och som jag tagit kreditkontroll på själv. Även en del kunder med betalningsanmärkningar går numera igenom, vilket inte hände förut.
Får inte Klarna betalt så säljer väl dom i sin tur fakturan till inkasso bolag, undrar vad dom då får för fakturan. För när skulden går vidare så har den ju ökat med räntor och påminnelseavgifter mm.
21 juni, 2011 kl. 20:30 #123009JoelDeltagareKlarna äger det inkassobolag som används för att driva in Klarnafakturor.
21 juni, 2011 kl. 20:53 #124002BjorneDeltagare@Joel 20974 wrote:
Klarna äger det inkassobolag som används för att driva in Klarnafakturor.
Ok, vilket företag är det?
21 juni, 2011 kl. 20:57 #12400421 juni, 2011 kl. 21:21 #124005 -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.