Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Kund utomlands-moms?
- Detta ämne har 8 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 3 månader sedan av JessicaH.
-
FörfattareInlägg
-
18 juni, 2011 kl. 18:43 #96156JessicaHDeltagare
Har fått en förfrågan från en kund som bor i Monaco. Hon vill köpa varor men utan moms. Hur fungerar detta? Jag har inte sålt utomlands tidigare. Säljer man utan moms till privatkunder bara för att de bor utomlands?
Tacksam för tips…
18 juni, 2011 kl. 18:53 #123869GregerADeltagareMonaco tillhör inte EU. Om mottagarlandet inte tillhör EU så skall du inte ta ut moms. Du redovisar det som exportförsäljning i bokföringen och på skattedeklarationen.
När du skickar varorna så måste du göra en exportdeklaration. Om det går som brev använder man normalt ”den lilla gröna lappen” och om det går som paket med Posten så fyller man i uppgifterna i Pacsoft online, och får utskrivet tulldeklarationen. Du måste ta reda på tullens varunummer och ursprungsland på varan.
19 juni, 2011 kl. 10:26 #123879Lotta LobergDeltagareInom EU tar du ut svensk moms så vida dom inte har ett giltigt vat nummer. Säljer du utan moms skall du även lämna kvartalsrapport till skattemyndigheterna. Din redovisningskonsult borde ha koll på detta.
19 juni, 2011 kl. 14:11 #123884laserDeltagareAll försäljning som sker utan för EU är momsbefriad, du säljer utan moms. Inom EU så säljer du till en privatperson ska moms läggas på och säljer du till ett företag inom EU som har VAT (Moms nummer registrerad) i sitt land så är det momsfritt. Saknar företaget VAT nummer så ska moms läggas på fakturan.
19 juni, 2011 kl. 16:01 #123891GregerADeltagareJag kollade lite mer och det verkar som om Monaco (Frankrike inkl Monaco) tillhör EU:s momsområde, och i så fall skall du ta ut svensk moms.
Europeiska gemenskapens mervärdesskatteområde | Skatteverket [NS4 version]
19 juni, 2011 kl. 16:16 #123894AndreasDeltagareJag tar ut svensk/ finsk moms av alla. Helt enkelt för att slippa få problem med efterkrav efteråt. Norrmän betalar även gladeligen moms på sina inköp.
19 juni, 2011 kl. 17:32 #123897Katrin LundgrenDeltagareVad gäller vid försäljning till privatperson på Åland? Ska svensk moms betalas eller ej? Åland, räknas väl som Finland och är väl EU medlemmar? Eller finns specialregler där?
19 juni, 2011 kl. 18:02 #123899laserDeltagare@Kodmyran 20863 wrote:
Vad gäller vid försäljning till privatperson på Åland? Ska svensk moms betalas eller ej? Åland, räknas väl som Finland och är väl EU medlemmar? Eller finns specialregler där?
Åland är momsfritt, räknas in som icke EU land. Det är samma regler som tex. Norge för Åland, annars skulle ju inte finlandsfärjorna vara så populära.
22 augusti, 2011 kl. 11:37 #125611JessicaHDeltagareJag ska posta varor till privatpersoner i Norge och på Åland.
Icke EU land = ej ta ut moms…Hur får jag tag på de blanketter jag måste fylla i? Jag skickar vanligtvis via posten i min matvarubutik.
Hur ordnar jag med deklarationen och redovisningen? Något speciellt konto jag ska bokföra på antar jag. Och jag ska lämna bort bokföringen till en konsult vid slutet av året, vad ska jag tänka på så att allt blir rätt? -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.