Startsida Forum E-handelsforumet Logistik Hur hanterar ni okänd adress? Posten

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #96155
    basse1985
    Deltagare

    Hej,

    Jag har är ungefär en 3 1/2 månad gammal e-handlare och stöter på problem dagligen. Inget fel med det. Jag älskar problem, att lösa dem är de bästa jag vet.

    Jag har nu sökt efter svar på min fråga här på forumet utan framgång. Därför skapar jag en tråd.

    Jag har fått några få returer från posten som ej kan hitta adressen som kunden skrivit till mig.

    Adressaten okänd.

    Jag mailar då kunden och ber honom/henne bekräfta/rätta adressen så jag kan skicka ut varan och så att de kan få den.

    Någon gång så har kunden skrivit fel adress och ger mig rätt adress efter att jag mailat dem. En annan gång så har posten (sommarjobbare, praktikanter) klantat sig och inte hittat adressen och gjort det lätt för sig och skickat tillbaka paketet.

    Jag förlorar ju på detta eftersom jag måste betala porto ännu en gång.

    Hur hanterar ni detta?

    #123863
    Gillettedirekt
    Deltagare

    Jag har faktiskt aldrig råkat ut för det.

    En lösning kan ju vara att använda SveaWebpay eller Klarna som använder personnummer för att hitta folkbokföringsadressen. Då lär det inte bli fel adress.

    #123864
    Tissy
    Deltagare

    Har nog hänt oss också några enstaka ggr att försändelser kommit i retur trots att både vi och kunden angett korrekt adress.

    När vi sedan sänt ut det på nytt har vi påpekat för vårt Postombud att det är ngn på Posten som gjort fel och det har då aldrig varit några problem att sända ut försändelsen på nytt utan kostnad.

    Om de krånglar kan du ju alltid visa upp returens adresslapp samt det nya försändelsen du sänder ut och det i kombination med att paketet har samma vikt borde ju göra att de på Posten ser att det förmodligen är samma sändning du gör på nytt.

    #123865
    Ankis
    Deltagare

    Jag har råkat ut för det någrar gånger men det är bara att bita i det sura äpplet och skicka igen, någon gång hade postpersonalen vänt på postnummret vid registrering och någon gång har kunden råkat vända på postnumret i kassan.
    Någon gång hade kunden nyligen bytt namn gift sig så det kom tillbaka men då fick jag skriva gamla namnet.
    Jag har alltid betalat för ny frakt tyvärr, men det händer inte ofta.
    Posten skickade inte igen utan betalning ens när de gjort fel.

    #123873
    basse1985
    Deltagare

    Ok, då biter jag i det sura äpplet:)

    Tack för svaren.

    #123875
    Majsan
    Deltagare

    @Gillettedirekt 20824 wrote:

    Jag har faktiskt aldrig råkat ut för det.

    En lösning kan ju vara att använda SveaWebpay eller Klarna som använder personnummer för att hitta folkbokföringsadressen. Då lär det inte bli fel adress.

    Man kan tro att det inte blir fel, men av egen erfarenhet vet jag att Klarna inte uppdaterade min folkbokföringsadress förrän ca 3-4 veckor EFTER att jag flyttat, dock efter påstötning av mig.

    Deras system är inte 100% säkert – tyvärr

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.