Startsida › Forum › E-handelsforumet › Marknadsföring › Någon som har tänkt testa AdLite
- Detta ämne har 6 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 5 månader sedan av Christoffer Tyrefors.
-
FörfattareInlägg
-
16 juni, 2011 kl. 07:37 #96143CorneliaDeltagare
Jag anmälde mitt intresse hos dem för ett tag sen och har nu fått erbjudande om att testa deras tjänst ”gratis” i 3 månader, alltså utan startavgift och månadsavgift. Efter erbjudandetidens slut kostar det 1000 kr/månad. För mycket för oss just nu, men kan kanske va värt att testa under gratis månaderna, eller?
Under testtiden betalar man ”bara” för levererad trafik plus vårat arvode i form av kommissionsavgift på 30%. 30% av vad då frågade jag dem och fick det här svaret:
Annonspriset bestämmer man själv. Man sätter enhetspris, tex vad man maximalt är beredd på att betala per klick samt en daglig budget. Sen är det är konkurrens, matchning och tillgång som avgör priset.När man registrerar en annonskampanj kan man välja mellan CPM, CPC och CPO (eller CPA). Dessutom kan man då mäta och jämföra exponeringar, klick och avslut.
Jag e så himla dålig på de här ”three letter bullshit” grejerna, suck Har så svårt o se vad som ger mest i förhållande til vad det kostar och vad kommer det faktiskt att kosta oss.
16 juni, 2011 kl. 07:47 #123757ParvelitoDeltagareCPM är normalt sett ett pris per tusen visningar (Cost per Mille)
CPC är normalt sett ett pris per klick (Cost per Click)
CPO är normalt sett ett pris per order (Cost per Order)
CPA är normalt sett ett pris per aktivitet (t.ex. anmälan till nyhetsbrev) (Cost per Action)Den sajtägare som skall visa annonser brukar försöka hitta annonser som ger bäst avkastning på den sajten enligt deras erfarenheter. Jag skulle passa mig lite för CPM, det kan bli väldigt dyrt om man inte ligger på rätt sajt och ställe.
CPO är väl det vanligaste att vi E-handlare vill ha.
16 juni, 2011 kl. 08:12 #123759danielanderssonDeltagare@Cornelia 20704 wrote:
När man registrerar en annonskampanj kan man välja mellan CPM, CPC och CPO (eller CPA). Dessutom kan man då mäta och jämföra exponeringar, klick och avslut.
Ett tips är alltid att söka på ”define:CPM” på google, så får du (oftast) en fin förklaring på vad förkortningen betyder.
Dock verkar google hitta någon konstig betydelse på detta den här gången, men Wikipedia vet iaf
16 juni, 2011 kl. 11:24 #123766CorneliaDeltagareTack för förklaringarna, jag har ju hört dem förut men aldrig haft någon bra förklaring vad de egentligen innebär, bara vad förkortningen står för och det säger ju inte alltid allt
Kan detta va ett bra sätt att marknadsföra sig på då genom det här nätverket, eller kan man lika gärna satsa på Adwords?
Jag håller med dig Parvelito, CPO låter helt klart bäst för oss!
Jag tycker också att det är svårt att sätta sitt pris och dagsbudget, vad är egentligen rimligt för en liten handlare?
16 juni, 2011 kl. 11:46 #123767ParvelitoDeltagareOm vi pratar om Adwords så har man förhoppningsvis bara en begränsande budget i början, innan man hittat en mix av ord som ger fler kronor netto tillbaka än vad det kostar. Sedan bör man ju låta himlen vara gränsen, för du bör ju tjäna mera ju fler kronor du stoppar in.
En bra begränsning i början är kanske 100 eller 200kr/dag för att i alla fall få tillräckligt mycket klick och visningar att kunna dra ut statistik ifrån.
Sökorden skall helst inte kosta mer än 2-3kr/klick, och redan då är det rätt så tufft att få förtjänst om inte marginal och prisnivå är det rätta.
16 juni, 2011 kl. 11:51 #123768JoelDeltagareVi snittar på 1,5 kr/klick och 90 kr/omvandling(avslut).
Om man ser till vår snittorder som ligger på runt 300 kr ex moms med en vinstmarginal på ~50% så går vi plus c:a 60 kr/order från Google Adwords.
16 juni, 2011 kl. 22:22 #123803Christoffer TyreforsDeltagareRent spontant efter att ha surfat i fem minuter på AdLites hemsida så känner jag att det inte är något att satsa på.
Dels har de inga publicister ännu (dvs annonserna visas ej), dels kommer de bara existera inom det som Google kallar innehållsnätverket (t.ex. bloggar och skräpsajter). Innehållsnätverket brukar, I REGEL, konvertera långt mycket sämre än i söknätverket. Detta är helt naturligt – söknätverket presenterar relevant information NÄR JAG SÖKER EFTER DEN. Jag söker på partyprylar (är alltså intresserad) och får en sida som erbjuder detta. Hög klickfrekvens, bra konverterande kund. Som tankeläsning.
Man kan jämföra nyhetsbrev och orderbekräftelse. Om någon, på allvar, menar att de har lika hög öppningsfrekvens på sina nyhetsbrev som sin orderbekräftelse så bjuder jag på en kurs i mätning av öppningsfrekvens. Samma tänk: orderbekräftelsen vill jag ha, nyhetsbrevet har jag inte bett om.
Sen betyder dock inte detta ensamt att det är dåligt att annonsera i innehållsnätverket.
Det är den ena sidan. Den andra är: varför skulle någon vilja använda andra annonser än Googles (dessa ser snarlika ut, alltså får de inte användas i samband med AdSense)? Google har som bekant utan tvekan störst volym vilket leder till högre priskrig vilket leder till bäst utdelning för annonsör (inom samma segment). Jag kommer på en typ som vill använda detta: skräpsajter som blivit bannade eller bara inte blivit godkända av Google att visa AdSense. Det finns såklart helt legitima och bra annonsörer som kanske vill börja med detta.
Sen har AdWords en fördel: om du gör annonser för söknätverket kan samma annonser aktiveras i innehållsnätverket. Mindre tid, billigare.
Så egentligen ser jag ingen som helst fördel med AdLite. Bara det att de marknadsför sig med sloganen ”our relevance. your profit” är ju galen antiklimax. Relevanta textannonser uppfanns typ 1995?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.